کد خبر: 283610
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
انجمن ادبی مهتاب نیشابور در هفته کتاب

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، پنجمین نشست انجمن ادبی مهتاب کانون نیشابور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در این نشست که که در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون نیشابور با حضور اعضای انجمن سه مرکز برگزار شد، به مبحث «داستان کوتاه» و شخصیت و شخصیت‌پردازی به زبان ساده پرداخته شد.

زهره اکبرآبادی مسئول انجمن مهتاب نیشابور در این باره گفت: در آین نشست فاطمه سوقندی عضو قدیمی مرکز شماره سه کانون و دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، در جمع اعضای انجمن ادبی به حضور شخصیت‌های محدود در داستان‌های کوتاه اشاره کرد و گفت: در طول یک داستان کوتاه با یک یا حداکثر چهار یا پنج شخصیت مواجه می‌شویم و در معرفی این شخصیت‌ها ابتدا به ویژگی‌های ظاهری ایشان می‌پردازیم و بیان این ویژگی‌ها به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌پذیرد.

سوقندی در توضیح بیان مستقیم ویژگی‌ها گفت: در این بخش آنچه در ظاهر شخصیت می‌بینیم مطرح می‌شود مانند؛ قد، شکل، صدا، لباس و ... و در بیان غیرمستقیم به شکل هنرمندانه به ویژگی شخصیت اشاره می‌شود، به عنوان مثال ما با چند جمله نشان می‌دهیم که شخصیت ما آدمی عصبی است و یا نقصی در بدن دارد.

عضو سابق کانون در ادامه گفت: تعیین اینکه کدام روش در شخصیت‌پردازی بهتر است، به عهده نویسنده و بر اساس سلیقه او انجام می‌پذیرد اما به نظر فضای محدود داستان کوتاه، هوشمندی بیشتری می‌طلبد تا شخصیت داستان در همان ابتدا لو نرود و به اعتقاد من بهتر این است که ابتدای داستان را با توصیف مستقیم شروع نکنیم و به مخاطب این اجازه را بدهیم که رفته رفته با او آشنا شود و شگفت‌زدگی در روند این کشف برای او به ارمغان بیاوریم.

سوقندی در پایان سخنان خود از اعضا خواست به خلق و خو شخصیت‌های داستانی توجه کنند و متناسب با جایگاه اجتماعی شخصیت‌های داستانی به نوشتن داستان کوتاه بپردازند.

پنجمین نشست انجمن ادبی مهتاب شهرستان نیشابور هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =