انجمن طراحان اسباب‌بازی شکل می‌گیرد

در نشست «حضور طراحان در صنعت اسباب‌بازی» از شکل‌گیری انجمن طراحان اسباب‌بازی خبر داده شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صمد خطیبی یک طراح بازی و اسباب‌بازی، در نشست «حضور طراحان در صنعت اسباب‌بازی» که روز ۳۰ آبان در حاشیه چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی برگزار شد، گفته‌های خود را با این پرسش آغار کرد که طراحی چیست و در ادامه بیان کرد: طراحی باید خلاقه باشد و در آن به ساخت هم توجه شده باشد.

او به ویژگی روند طراحی اشاره و بیان کرد: این روند باید آگاهانه باشد. همچنین در این روند، حضور کارفرما ضروری است. یعنی باید سفارش کار وجود داشته باشد.

مهسا منفرد، طراح صنعتی هم در ادامه بیان کرد: در وضع موجود، تولیدکننده‌ها به شرایطی رسیده‌اند که خودشان وارد مرحله تولید، توزیع و فروش شده‌اند. حتی طراحان هم به تولید پرداخته و در حال تبدیل ایده خود به محصول هستند.

رضا محمودی، روان‌شناس هم‌ یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. او طراحی را قلب بسیاری از حوزه‌های روان‌شناسی دانست و افزود: ما یک روان‌شناسی محیطی داریم که رابط بین روان‌شناسی و معماری است پس طراحی، قلب آن است. همچنین یک روان‌شناسی هوانوردی داریم که در آن هم طراحی مهم است.

به گفته این روان‌شناس بین‌رشته‌ای، خانه یک جای امن به لحاظ روانی برای آدم‌هاست و امنیت با کنجکاوی همراه است و کنجکاوی، میل به بازی را بالا می‌برد. پس طراحان می‌توانند انواع بازی‌ها را برای خانه‌ها طراحی کنند.

محمودی بازی را جزء لاینفک شخصیت انسان‌ها برشمرد و گفت: همه آدم‌ها به بازی و اسباب‌بازی احتیاج دارند. ما باید برای خانه‌ها و مدرسه‌های خود بازی و اسباب‌بازی داشته باشیم. علاوه بر این باید در دانشگاه‌ها و فضاهای کاری، زمینه‌هایی را برای تخلیه هیجانات فراهم آوریم.

به گفته محمودی اگر طراحی با روان‌شناسی یکی شود و به خانه‌های ما راه یابد، یک خانواده خوشحال خلق می‌شود. اگر این دو با هم یکی شوند و به مدارس روند، شایسته محوری حاکم می‌شود. راه‌یابی این دو به دانشگاه‌ها باعث تکلیف‌مداری می‌شود و در فضاهای شغلی به تیم‌سازی و کار گروهی می‌رسد.

آیدین مهدیزاده هم در پایان این نشست مطرح کرد: ما برای شکل دادن به صنف اسباب‌بازی باید پنج انجمن صنفی تشکیل دهیم. تاکنون انجمن تولیدکنندگان شکل گرفته؛ تا پایان آذر هم انجمن طراحان اسباب‌بازی راه‌اندازی می‌شود. امیدوارم‌ که بتوانیم انجمن روان‌شناسان و توزیع‌کنندگان اسباب‌بازی را هم داشته باشیم.

او همچنین از برگزاری دومین رویداد «ایده بازار» خبر داد و افزود: این رویداد با همکاری دانشگاه امیرکبیر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. امسال قرار است هواپیمایی ملی(هما) از این رویداد حمایت کند و از طراحان خواسته تا برای هما اسباب‌بازی‌های ویژه پیشنهاد کند.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی روز دوم آذر ۱۳۹۷ به کار خود پایان می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =