گرامی‌داشت آیین یلدا در مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین

مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با برگزاری جشن‌ها، ویژه برنامه‌ها و حضور مربیان در مدارس، آیین کهن شب یلدا را گرامی داشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، در استقبال از شب یلدا، مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین برنامه‌های متنوعی اجرا کردند.

مرکز فرهنگی و هنری آوج، جشن شب یلدا را با حضور ۴۵ عضو مرکز در کنار شماری از خانواده اعضا برگزار کرد.تلاوت قرآن مجید، اجرای سرود ملی، بحث آزاد درباره آداب و رسوم شب یلدا، شعرخوانی، اجرای سرود یلدا، نمایش طنز و اجرای نمایش «ننه سرما» توسط اعضا، اجرای مسابقه و پانتومیم از برنامه‌های این جشن بود.

در مرکز فرهنگی و هنری سگزآباد، در استقبال از شب یلدا،۱۳۰  دانش‌اموز مدرسه راهنمایی فاطمه زهرا(س)، مهمان کانون شدند.

نمایش فیلم پویانمایی، قصه‌گویی، معرفی آداب و رسوم شب یلدا، مشاعره مربی با دانش‌آموزان، حافظ خوانی و مسابقه از فعالیت‌های این برنامه بود.

در برنامه دیگر ۳۰ نفر از دانش آموزان پایه اول دبستان آل احمد به همراه مادران خود به مناسبت شب یلدا ،مهمان این مرکز شدند و دو قصه پنیرک وخشم قلمبه را  شنیدند. در ادامه مربی شعرهای کتاب «چیستم من را » شعر خوانی کرد و اعضا پایان کتاب را حدس زدند. مسابقه، بازی و سرگرمی، کارگاه سفال از نمادهای شب یلدا برای۳۹ نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم دبستان شهید قربانی و قصه گویی برای آنها، از برنامه‌های دیگراین مرکز بود.گفتنی است، فضاسازی یلدایی این مرکز توسط اعضای نوجوان با راهنمایی مربیان مرکز انجام شده بود.

مرکز فرهنگی و هنری مجتمع نیز با هدف گرامی‌داشت آیین باستانی ملی و قدردانی از اعضای فعال در بخش های نمایش عروسکی، قصه گویی و مسابقه های ادبی جشن یلدای خود را با حضور بیش از ۱۵۰ عضو دختر و پسر و خانواده‌های ایشان برگزارکرد.. در این مراسم برنامه‌های متنوعی مانندتلاوت قران مجید، نمایش اعضای پسر با نام «تو چکار داری ؟»، قصه گویی اعضا، اجرای  موسیقی اعضای پسر و نمایش اعضا دختر با نام «جادوگر بیکار» اجرا شد. در پایان از اعضای شرکت‌کننده در جشنواره نمایش استانی، قصه‌گویی و برگزیدگان مسابقه ادبی «ایران من» با اهدای جایزه قدردانی شد.

مرکز فرهنگی و هنری شماره یک قزوین، جشن شب یلدای خود را با رویکرد برنامه نمایشی برگزار کرد.

اجرای دو نمایش «مرشد و بچه مرشد» و «تولد یلدا»، اجرای موسیقی زنده توسط اعضا، آوازخوانی یلدایی، کارگاه ‌های هنری(کاردستی یلدایی)، قصه گویی «بابا برفی» و اجرای مسابقه از برنامه‌های این مراسم بود که با حضور بیش از ۵۰ نفر از اعضا اجرا شد.

مرکز فرهنگی و هنری الوند، در تاریخ ۲۹ آذر ۹۷ دومین جشنواره یلدایی «از کانون تا محله»را درسالن بزرگ  تالار شهر واقع در شهر الوند برگزار کرد.

در این برنامه که بیش از ۴۰۰نفر از اعضا و خانواده‌های ایشان حضور داشتند، فعالیت‌های متنوع کانونی مانند قصه گویی یک پدربزرگ، اجرای  نمایش، اجرای موسیقی باستانی، اجرای مسابقه، بازی و سرگرمی، آوازخوانی و دف نوازی و در پایان اهدای جایزه به برگزیدگان انجام شد.

گفتنی است، دراین برنامه، موسسه هنگامه معرفت اهالی الوند قدیم، موسسه نیکو و شهرداری الوند با کانون همکاری داشتند و در کنار برنامه ، نمایشگاه صنایع دستی نیز توسط اداره میراث فرهنگی  شهرستان البرز برگزار شد.

مرکز فرهنگی و هنری شریفیه با جشن «یلدای مهربانی» به پیشواز آغاز فصل زمستان و شب یلدا رفت . در این جشن که با حضور ۵۷ نفر از اعضا کودک و نوجوان و شماری از خانواده‌ها برگزار شد، برنامه‌های متنوعی از جمله معرفی آداب و رسوم شب یلدا، معرفی حافظ شیرازی و مشاعره از اشعار حافظ‌، قصه گویی خاله پیرزن و بخش‌های نمایشی آن، مسابقه، کارگاه ادبی« آرزوهای برفی»( که در آن اعضا آرزوهای خود را بر روی کاردستی برفی نوشته و بر روی درخت آرزو بستند) ، کارگاه سفال با موضوع نمادهای شب یلدا و بیان فلسفه وجودی آنها، اجرا شد.

همچنین در کناراین جشن، نمایشگاه کاردستی بابابرفی برگزار شد و از شرکت کنندگان برگزیده در این مسابقه قدردانی شد.

مرکز فرهنگی و هنری بویین زهرا، به مناسبت شب یلدا چندین فعالیت مناسبتی انجام داد.

قصه‌گویی، شعرخوانی، ایستگاه نقاشی با موضوع یلدا، کارگاه کاردستی نمادهای یلدایی، معرفی وقایع و ایام، معرفی آداب و رسوم، قصه‌گویی و برگزاری مراسم جشن، از جمله برنامه‌های این مرکز بود.

مرکز فرهنگی هنری شماره دو آبیک، جشن یلدای خود را با حضور مسوولان این شهرستان برگزار کرد.

در تاریخ ۲۸ آذر ۹۷، با حضور ۱۰۰ نفر از اعضای مرکز فرهنگی هنری آبیک و شماری از مسوولان ازجمله «اله‌یار مهدی» رییس شورای اسلامی شهرستان آبیک، »یوسف کازانی» رییس اداره بهزیستی و«کبری کشاورزیان» رییس اداره میراث فرهنگی جشن یلدا برگزار شد

این برنامه با تلاوت قرآن توسط عضو نوجوان آغاز شد و درادامه برنامه‌های متنوعی مانند گفتگوی صمیمانه رییس شورای شهر با مهمانان، قصه‌گویی مربی و اعضا، اجرای چند مسابقه، اجرای موسیقی اعضا و شعرخوانی اجرا شد.

این برنامه با  نمایش فیلم «کشاورز و ربات» و نمایش نماهنگ معرفی فعالیتهای مرکز به پایان رسید.

مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین،چهارمین جشن «یلدای قصه‌ها » را با حضور ۱۵۰ عضو فعال مرکز برگزار کرد.

برنامه‌های اجرا شده در این جشن شامل تلاوت قران، سرود ملی، اجرای دکلمه شب یلدا، اجرای شعر یلدا با لهجه قزوینی، تک نوازی موسیقی توسط عضو ارشد، آداب و رسوم شب یلدا توسط ننه سرما، هم‌خوانی یک آواز سنتی توسط اعضا، اجرای استند آپ، مسابقه، اجرای نمایش عروسکی توسط اعضای پسر، اهدای جایزه به برگزیدگان گروه نمایش عروسکی و همکاری اعضا با تهیه آش شب چله بود.

 مرکز فرهنگی و هنری اقبالیه از تاریخ ۲۵ تا۱ دی ماه ویژه برنامه‌های استقبال از یلدا را با همکاری اعضای طرح کانون مدرسه واعضای فعال مرکز برگزار کرد. اجرای جشنواره انار یلدا با ادانش‌آموزان کلاس چهارم مدرسه نیایش واهدای جایزه به زیباترین وخلاق ترین انار ،برگزاری برنامه ها و فعالیت های ادبی وفرهنگی، برگزاری ورکشاب خوشنویسی شب یلدایی با حضور ۱۲ نفر از اعضای نوجوان مدرسه امید امام، برگزاری جشن یلدا با ۵۰ نفر اعضای مرکز، اجرای شعر، سرود، نمایش، قصه گویی ودعوت از یک مادربزرگ قصه‌گو، بخشی از برنامه‌های این مرکز به مناسبت شب یلدا بود.

مرکز فرهنگی و هنری تاکستان شماره یک، امسال به مناسبت شب یلدا، میهمان جشن مدرسه دخترانه شهید علی اکبر (تحت پوشش طرح کانون مدرسه ) بود.این مرکز با همکاری در زمینه فضاسازی و تهیه نمادهای یلدایی،اجرای سرود یلدا،دکلمه خوانی،حافظ خوانی، اجرای زنده موسیقی،انجام بازی و سرگرمی و اجرای مسابقه با این برنامه همکاری کرد.گفتنی است، «علی اصغر طاهرخانی»رئیس آموزش و پرورش شهرستان تاکستان مهمان ویژه این برنامه بود.

مرکز سیار روستایی شماره یک کانون استان قزوین با اجرای برنامه‌های متنوع برای دانش‌آموزان مدارس تحت پوشش خود،یلدا را گرامی داشت.

برگزاری جشن، اجرای مسابقه قصه‌گویی،اجرای سرود وحافظ خوانی ،از جمله فعالیت‌هایی بود که برای بیش از ۱۰۰دانش‌آموز روستایی انجام شد.

مرکز فرهنگی و هنری ضیاآباد به مناسبت شب یلدا، با دعوت از ۱۰۰ عضو کودک و نوجوان، جشنواره ای کتابخانهای،با اجرای فعالیت‌های گوناگون فرهنگی، هنری و ادبی با عنوان "شبی به بلندای شاهنامه " برگزار کرد. کارگاه خوشنویسی" یلدا و اشعار حافظ "  از بخش‌های دیگر این جشنواره بود.

مرکز سیار روستایی شماره دو کانون هم با حضور در مدارس روستاها،برای دانش‌آموزان چند ویژه برنامه یلدایی اجرا کرد.

نمایش عروسکی،معرفی آداب و رسوم،معرفی وقایع و ایام و کارگاه کاردستی یلدایی ،از برنامه‌های این مرکز بود.

مرکز سیار روستایی آبیک هم جشن یلدای خود را در روستای گلزور برگزار کرد.

دراین برنامه، ۵۰ دانش آموز دبستان ۱۳ آبان این روستا، از فعالیت‌های متنوعی مانند هم‌خوانی سرود یلدا، اجرای مسابقات شاد، خاطره گویی معلمان باسابقه مدرسه، حافظ خوانی  و معرفی آداب و رسوم بهره مند شدند.

همچنین در روستای عبدل آباد برای ۱۲۰ دانش آموز دبستان شهید بهرام خانی مراسم جشن یلدا با اجرای سرود دانش آموزان .خاطره گویی، اجرای چند مسابقه شاد و شاهنامه خوانی برگزار شد.

در مرکز فرهنگی و هنری محمدیه،یک کارگاه کاردستی یلدایی برپا شد و مراسمی برای قدردانی از مربی کمکی مرکز با حضور مربی مسوول و اعضای مرکز برگزار شد.

کتابخانه سیار ناحیه شهری البرز نیز با همکاری مدرسه دخترانه شهید زهرایی نصرت آباد الوند، به مناسبت شب یلدا مراسم جشنی را با اجرای برنامه‌های متنوع مانند شعرخوانی، قصه گویی، مسابقه اجرا کرد.در این برنامه که در نمازخانه این مدرسه برگزار شد،۷۸ دانش‌آموز حضور داشتند.

هم‌چنین واحد نمایش کانون در استقبال از شب یلدا، نمایش«کدو قلقله زن» را در چند نوبت فوق العاده برای خانواده‌ها اجرا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =