کد خبر: 284676
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
بازدید 1570
برگزاری آئین شب یلدا در مراکز کانون تهران

مراکز شماره ۲, ۱۶, ۲۲, ۳۲, نسیم شهر و سولقان کانون استان تهران با برگزاری مراسم شب یلدا، آئین سپاسگزاری از نعمت‌های خداوند را به جا آورده و برای احیا و تداوم سنت‌های کهن ملی به اجرای ویژه‌برنامه‌هایی متنوع پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مراکز شماره ۲, ۱۶, ۲۲, ۳۲ و مرکز نسیم شهر و سولقان کانون استان با برگزاری آیین‌ شب یلدا و معرفی آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی، اعضای کودک و نوجوان را با این رسم کهن ایرانی آشنا کردند.

ویژه‌برنامه « یلدا، شب گرم مهربانان» در مرکز ۳۲

دورهمی و جشن شب یلدا با حضور اعضا و جمعی از مادربزرگ‌ها در مرکز شماره  ۳۲ برگزار شد.

سنت دیرینه قصه‌گویی در شب یلدا فرصتی شد تا بچه‌ها پای قصه‌ها و متل‌های قدیمی سه نفر از مادربزرگ‌ها بنشینند و به دنیای قصه‌ها سفر کنند.

گفتنی است در این جشن که باهدف آشنایی با سبک زندگی ایرانی و اسلامی اجرا شد، مربیان به بیان فلسفه شب یلدا پرداختند و «هانا فریدونی» عضو کتاب‌خوان مرکز با ساز بلز به اجرای موسیقی پرداخت.

اجرای نمایش طنز ننه سرما توسط دختران نوجوان مرکز به سرپرستی فریبا ضرغامی مربی فرهنگی کتابخانه، حافظ خوانی، اجرای مسابقه و شعرخوانی توسط اعضاء و پذیرایی یلدایی از دیگر فعالیت‌های اجراشده در جشن بود.

ویژه‌برنامه «دانه دانه، لبخند» در مرکز ۲۲

اعضای فعال مرکز شماره ۲۲ با همراهی مربیان این مرکز ویژه‌برنامه «دانه دانه، لبخند» را به مناسبت شب یلدا برگزار کردند.

در این برنامه که بیش از ۱۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان حضور داشتند نمایش عروسکی «زندگی در اعماق اقیانوس» با موضوع حفظ محیط‌زیست و مسائل پیرامون آلودگی آب‌ها و به خطر افتادن موجودات، به کارگردانی «زهرا مریدی» کارگردان مطرح تئاتر کودک اجرا شد.

از دیگر برنامه‌های این روز، اجرای سرود توسط  دختران نوجوان، اجرای نمایش عروسکی « فیلینگ» با هنرمندی اعضای نوجوان پسر و نوازندگی «ستایش آقا حسینی» عضو نوجوان مرکز بود.

در پایان «آرش لطفی» کارشناس سرود استان نیز حاضران را میهمان قطعاتی از سه تارنوازی خود کرد و میهمانان پس از پذیرایی با خوراکی‌های یلدایی و گرفتن عکس یادگاری این روز پرخاطره را پشت سر گذاشتند.

ویژه‌برنامه یلدا در مرکز سولقان

اعضا و مربیان این کتابخانه نیز همچون دیگر مراکز با اجرای برنامه‌هایی متنوع و جذاب در ویژه‌برنامه یلدا گرد هم آمدند و به مرور آداب و رسوم یلدا در شهرستان سولقان پرداختند.

اجرای موسیقی سنتی توسط «محدثه هنرمند» عضو ارشد و حافظ خوانی و گرفتن فال حافظ توسط «شقایق قربان حسنی» از برنامه‌های جذاب و پرمخاطب این مناسبت بود.

همچنین در بخش دیگر این ویژه‌برنامه نوجوانان با اجرای چند آیتم نمایشی با محتوای طنز خنده را بر لب میهمانان آوردند و «‌مارال عطوفی» که با لباس مبدل ننه سرما در این برنامه حضور داشت قصه‌های محلی را با زبان و گویش منطقه روایت کرد.

برگزاری مسابقات مختلف و اجرای مشاعره توسط اعضای کارگاه ادبی مرکز، خواندن اشعار طنز سروده امیرحسین محمدی عضو فعال مرکز و پذیرایی با خوراکی‌های یلدایی از دیگر برنامه‌های این روز شاد و خاطره‌انگیز بود.

«آیین باستانی یلدا» در مرکز نسیم شهر

در عصر روز پنجشنبه ۲۹ آذرماه  تعداد ۶۰ نفر از اعضا کودک و نوجوان دختر و پسر مرکز نسیم شهر گرد هم آمدند  و شب یلدا را با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی جشن گرفتند. 

بر اساس این گزارش، «محمدمهدی رحیمی» عضو نوجوان مرکز که اجرای برنامه را به عهده داشت، در ابتدا، به منظور آشنایی بیشتر کودکان با این سنت باستانی، توضیحاتی درباره آداب و رسوم و فلسفه  یلدا ارائه داد و از حاضران خواست تا از آداب و رسوم این شب که در شهرها و اقوام مختلف اجرا می‌شود را بیان کنند.

قصه‌گویی، موسیقی، حافظ خوانی، صحبت از نمادها و میوه‌های مخصوص این شب و مسابقات شاد و سرگرم‌کننده ازجمله برنامه‌های این جشن بود.

«شب قصه‌ها» در مرکز شماره ۲

در آخرین روز از فصل پاییز، مربیان و اعضای مرکز شماره ۲ تهران با تدارک برنامه‌های فرهنگی و هنری جشن یلدا را برگزار کردند.

در این مراسم که « قاسمعلی حمیدی، مدیر معاونت فرهنگی اجتماعی ناحیه ۴ منطقه ۱۱ و نجمه حسینی مدیر سرای محله عباسی» و بیش از ۸۰  نفر از اعضا و والدین حضور داشتند، «کوشا کریم‌خانی» مراسم را با تلاوت  آیاتی از قرآن آغاز کرد و سپس «سارا نوظهوری» که مجری برنامه بود از یلدا و رسوم کهن این آیین گفت.

همچنین «ریحانه آقازاده و سارینا علی پور» در کنار سفره یلدا نشستند و به روایت داستان‌های کهن پرداختند تا رسم قصه‌گویی در این شب را به جا بیاورند و «علیرضا و سجاد احمد پور و علی دولتی، امیرعلی لایق و تینا عزتی » حاضران را میهمان قطعاتی از دف‌نوازی و موسیقی سنتی کردند و «امیرحسین پور پناهی» چند ترانه به زبان آذری را برای دوستانش اجرا کرد.

در ادامه این جشن، دستان هنرمند «امیرمحمد پیر زاده، ریحانه نیازی و علی‌اکبر روزبهانی» خردسالان و کودکان مرکز با سازهای بلز و گیتار قطعاتی را به زیبایی نواختند.

در پایان «امیر طوری» عضو نوجوان طنزنویس، روایتی طنزگونه را از فعالیت‌های نوجوانان در کانون روایت کرد.

این جشن با تجلیل از برگزیدگان مسابقات مختلف و گرفتن عکس یادگاری و پذیرایی به پایان رسید.

«شب پر امید یلدا» در مرکز شماره ١٦ 

رصدخانه زعفرانیه در شب یلدا با حضور مهربان بچه‌ها و والدین، یکی از زیباترین شب‌های پرستاره را پشت سر گذاشت.

میهمانان پای کرسی و سفره یلدا نشستند و از برنامه‌های جذابی که کودکان و نوجوانان فعال این کتابخانه برای این مناسبت تدارک دیده بودند لذت بردند.

بر اساس این گزارش، این جشن با شعرخوانی با موضوع یلدا توسط « ثمینا منشی‌زاده و درسا گرجی زاده» و اجرای موسیقی سنتی سنتور توسط «بردیا نیک چهر» اعضای کودک آغاز شد.

در ادامه « ریحانه حسینی» با همراهی «مرضیه برمال» مربی ادبی، با تفأل بر حافظ  برای میهمانان فال گرفتند و« بهار اصغری» عضو کودک و «مریم گل زرد» مادر یکی از اعضا که در نقش ننه سرما ظاهر شد، آداب و رسوم یلدا را برای حاضران روایت کردند و «دیانا گودرزی» داستان یلدا را برای دوستانش داستان خوانی کرد.

یکی از برنامه‌های جذاب این جشن، قصه‌گویی مهمان ویژه‌برنامه «مژگان دلپذیر» از مربیان بازنشسته این مرکز بود که بچه‌ها ضمن دیدار با مربی قدیمی خود، بار دیگر پای قصه‌های دل‌نشین او نشستند.

اجرای نمایش عروسکی « اوستا و مبارک» توسط مربیان فرهنگی «فروغ جمعی و زهرا عرفانیان مقدم» با اجرای موسیقی زنده توسط «آرتین غیاثوند و امیرعلی قطبی » اعضای  کودک از دیگر برنامه‌های این روز بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =