ارتباط با مخاطب، جزء جدایی‌ناپذیر نویسندگی است

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، با تعامل و همکاری خوب کارگروه ادبیات دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(علیه‌السلام) جمعی از مربیان ادبی کانون و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات کودک و نوجوان روز پنج‌شنبه ۶ دی‌ماه ۱۳۹۷ در نشست علمی» بررسی ادبیات داستانی نوجوان» که با حضور فرهاد حسن‌زاده برگزار شده بود، شرکت کردند.

در ابتدا حمیدرضا نویدی‌مهر، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(علیه‌السلام) هدف از برگزاری این نشست‌ها را بهبود عرصه مطالعات دانشگاهی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و ارتقای وضعیت تولید در این زمینه دانست و گفت: تکنیک‌های به کارگرفته شده در نوشته‌های فرهاد حسن‌زاده خاص و ویژه است به طوری که آثار ایشان از نظر ساختار و قالب با سایر نویسندگان متمایز است و توانسته مخاطبان زیادی را جلب کند.

دبیر علمی نشست در ادامه به برخی از این تکنیک‌ها اشاره کرد و گفت:انتخاب خوب شخصیت‌های محوری در داستان، طنزهای هنرمندانه کلامی و موقعیتی، خلق المان‌ها و وجود شخصیت‌های دوست‌داشتنی در آثاری چون کوتی‌کوتی و شناخت خوب از دنیای کودکان و نوجوان باعث شده خواندن کتاب‌های ایشان همیشه برای همگان لذت‌بخش باشد.

در ادامه محمدجواد مهدوی استاد دانشگاه به تحلیل «بازی‌های زبانی در آثار فرهاد حسن‌زاده» پرداخت و گفت: من با تمرکز بر چهار کتاب هستی، این وبلاگ واگذار می‌شود، هویج بستنی و هندوانه به شرط عشق ویژگی‌های متمایز نوشته‌های حسن زاده را بررسی کردم.

مهدوی دستکاری و تغییر ضرب‌المثل‌ها و تغییر آن‌ها در کتاب، فعل‌سازی و ساخت فعل‌های جعلی، جناس‌سازی و جابه‌جا کردن حروف کلمات، ساخت ترکیب‌ها و واژه‌های جدید، کاربرد صفت‌ها و قیدها در جایی که بعضا مناسب نیست را از ویژگی‌های برجسته نوشته‌های حسن زاده دانست که بارها در کتاب‌های ایشان به چشم می‌خورد.

فرهاد حسن‌زاده نامزد دریافت جایزه «هانس کریستن اندرسن» از فضای خوب فرهنگی و دوستدار کتاب در مشهد ابراز خرسندی کرد و گفت: من نوشتن را دوست دارم و چون دنیایم به دنیای کودکان نزدیک‌تر است برای آنان می‌نویسم. در واقع من در فضای صمیمی و دوست‌داشتنی کتاب‌خانه کانون آبادان در استان خوزستان رشد کردم. دنیایی که پر از کتاب بود با مربیان دلسوز و دوستان مهربان.

حسن‌زاده به دشواری نوشتن رمان نوجوان اشاره کرد و گفت: به دلیل ساختار تکامل نیافته ذهنی نوجوانان، می‌بایست مسائل پیچیده را ساده کنیم و با توجه به شخصیت هیجان‌پذیر آنان باید مطلب به گونه‌ای باشد که آنان به ادامه خواندن رغبت داشته باشند.

حسن‌زاده با بیان این مطلب که ارتباط با مخاطب، جزء جدایی‌ناپذیر نویسندگی است، بودن در کنار مخاطب را بخشی از نویسندگی دانست و گفت: برای ارتباط برقرار کردن با کودکان و ورود به دنیای آن‌ها باید مفهوم کودکی را شناخت و از دریچه چشم او به دنیا نگاه کرد.  

فرهاد حسن‌زاده افزون بر نامزدی جایزه جهانی «هانس کریستین اندرسن» معروف به «نوبل ادبیات کودک»، تاکنون سه نوبت نامزد دریافت جایزه جهانی «آسترید لیندگرن» از معتبرترین جایزه‌های ادبیات کودک جهان شده است. همچنین کتاب‌های او از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی جوایز بسیاری را کسب کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به جایزه ماه طلایی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، تقدیر شده در سه دوره کتاب سال ایران، برگزیدۀ چند دوره جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنده تندیس نقره‌ای از جشنواره لاک‌پشت پرنده، دریافت لوح سپاس جایزه «هانس کریستین اندرسن» در سال ۲۰۱۸ و همچنین دیپلم افتخار برای کتاب «زیبا صدایم کن» از سوی  IBBY  اشاره کرد.

این نویسنده نام‌آشنا عصر روز پنج‌شنبه ۶ دی‌ماه در شصت‌وهشتمین انجمن ادبی آفتاب کانون میهمان اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =