قصه‌های تعاملی شیوه‌ای خلاق در قصه‌گویی است

مصطفی رحماندوست در سومین نشست انجمن قصه‌گویی بندرعباس در استان هرمزگان گفت: شیوه‌ تعاملی در قصه‌گویی بسیار خلاقانه و تاثیرگذارتر است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شاعر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در حضور اعضا و مربیان مراکز کانون بندرعباس با بیان این مطلب افزود: در قصه‌گویی تعاملی به منظور افزایش علاقه‌مندی کودکان می‌توان از داستان‌های مشارکتی بهره گرفت.

وی در این‌باره گفت: در این روش مربی داستانی را آغاز می‌کند و کودکان به صورت مشارکتی ادامه داستان را کامل می‌کنند.

رحماندوست در مورد قصه‌گویی بدون سوژه و تعاملی بیان داشت: قصه‌گویی بدون سوژه و تعاملی روش‌هایی از قصه‌گویی است که به خلاقیت کودکان کمک می‌کند و باعث کنجکاوی کودک می‌شود.

وی با اشاره به نقش مادران در قصه‌گویی یادآور شد: هرمزگان مهد قصه‌های دریا و صیادی است و مادران این دیار روایان صبور قصه‌های دریا و ماهی بوده‌اند و ضمن سرگرم کردن کودکان در روایت‌های خود تلخی‌ها، شیرینی‌ها، فرازها و فرودهای زندگی را به بچه‌ها آموخته‌اند.

رحماندوست نقش اصلی قصه‌گویی را علاوه بر سرگرمی آموزش و تربیت کودکان دانست و خاطرنشان کرد: قصه‌ بچه‌ها را با دنیایی تخیلی آشنا می‌کند و ضمن رویارویی آن‌ها با حوادث، تجربه‌های قومی و ملی را آموزش می‌دهد.

این پیش‌کسوت ادبیات کودکان، قصه، قصه‌گو و مخاطب را سه پایه اصلی قصه‌گویی نامید و اظهار داشت: برای این‌که قصه اثربخشی بیشتری داشته باشد باید هر سه این موارد وجود داشته باشد.

سومین نشست انجمن قصه‌گویی کانون هرمزگان، عصر ‌روز پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =