نخستین مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان افتتاح شد

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان: معرفی اسطوره‌ها و ادبیات فاخر ملی در کنار پرورش نسلی متعهد و کتاب‌خوان که برپایه‌ی هویت ملی و اسلامی شکل گرفته باشد دغدغه‌ی مهم ما در کانون است

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نخستین مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی ویژه‌ی کودکان و نوجوانان در کانون استان افتتاح شد.

در ابتدای آیین افتتاح این مرکز فرهنگی، ادبی و هنری مدیرکل کانون استان گفت: شاهنامه گنجینه‌ی پر افتخاری است که هیچگاه رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد و هرچه‌قدر از این مزرعه‌ی پربار برداشت کنیم بازهم نکته‌های فراوانی برای ارایه به نسل‌های آینده در خود خواهد داشت.

معصومه هادی در ادامه افزود: در دنیایی که پیشرفت‌های تکنولوژی و فضای مجازی بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است، بسیاری از کودکان ما شخصیت‌های سینمایی و پویانمایی را می‌شناسند اما با اسطوره‌های خود آشنایی ندارند و اینجاست که احساس می‌شود باید گامی برای پیوند نسل جدید با پیشینه‌ی این مرز و بوم برداریم.

وی راه‌اندازی مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی را پاسخی به این نیاز فرهنگی و هویتی دانست و عنوان کرد: هدف ما در کانون پرورش فکری، پرورش نسلی متعهد و بانشاط، همراه با هویت ملی و اسلامی است که شاهنامه‌ی فردوسی بخش زیادی از این شاخص‌ها را در خود دارد.

هادی هم‌چنین گفت: خوشبختانه کانون در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ثابت کرده امانت‌دار خوبی برای خانواده‌ها و جامعه است و در این مسیر همراه با مجموعه‌ی همکاران تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم تا محیطی فراهم کنیم که نشاط را به همه‌ی کودکان و نوجوانان هدیه کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در پایان سخنان خود ضمن تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی شهیدان و امام شهیدان(ره) گفت: ما بر پایه‌ی اعتقاد و ایمان به‌پاخاستیم و برای اینکه امروز بتوانیم برای فرهنگ این کشور گامی برداریم بهای سنگینی پرداخته‌ایم.

پیش از سخنان هادی، مهمانان در «سالن نمایش داستان‌های شاهنامه» که مناسب با فضای شاهنامه طراحی شده، حضور یافتند و مربیان ادبی کانون استان در کنار کارشناس آفرینش‌های ادبی بخش‌هایی از هفت‌خوان رستم را برای آنان اجرا کردند.

پس از سخنان مدیرکل کانون استان، اعضای شاهنامه‌خوان مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی سه، که مقام‌های زیادی در ویژه برنامه‌های شاهنامه‌خوانی کسب کرده‌اند، بخش‌هایی از داستاهای پهلوانی شاهنامه را برای حاضران اجرا کردند که با استقبال مدیران و چهره‌های فرهنگی هنری استان روبه‌رو شد.

شاهنامه‌خوانی یکی دیگر از اعضای کودک مراکز فرهنگی‌هنری زاهدان بخش پایانی این برنامه بود که در مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی کانون استان انجام شد.

قابل ذکر است این مرکز به همت مرکز آفرینش‌های ادبی استان و با هدف بالابردن سطح آشنایی کودکان و نوجوانان با ادبیات فاخر ایران، به ویژه فردوسی، افزایش توانایی شعرخوانی کودکان و نوجوانان، تشویق کودکان و نوجوانان به نیک‌اندیشی و نکوکاری، پایدارسازی اعضا و بالابردن سطح معلومات مربیان ادبی راه‌اندازی شده است.

گفتنی است هم‌چنین در این مرکز، فضایی برای نقالی و پرده‌خوانی، برگزاری کارگاه‌های ادبی، کاردستی و نمایش خلاق، عروسک‌سازی و نقاشی در نظر گرفته شده است.

این مرکز با حضور مدیرکل صدا و سیمای استان، مدیرکل سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی استان، مسئولان آموزش و پرورش و چهره‌های فرهنگی و ادبی استان افتتاح شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =