کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انگیزه بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان از طریق تشویق آنها به مطالعه، دی‌ماه سال ۱۳۴۴ تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز با درک درست از ظرفیت و ضرورت کار برای کودکان و نوجوانان، این نهاد با همکاری جمعی از هنرمندان و نویسندگان متعهد، کار خود را دنبال کرد و فعالیتش را وسعت داد.

منشور اخلاقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

۱. یادمان باشد عالم محضر خداست و اعمال خوب و بد به ذره محاسبه می‌شود.

۲. در انجام هر کاری رضای خداوند کریم را در نظر داشته باشیم.

۳. توجه به مکارم اخلاقی و اسوه حسنه بودن از صفات پیامبر(ص) بوده و بهترین روش برخورد با دیگران است.

۴. از آموزش‌های دینی، اخلاقی و فرهنگی در جهت تکریم مراجعین بهره بگیریم.

۵. همواره با دیگران به نحوی رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار کنند.

۶. سعی کنیم اطلاعات لازم را به‌طور کامل و مطلوب در اختیار مراجعین قرار دهیم.

۷. به تعهداتی که به ارباب رجوع داریم به موقع عمل کنیم.

۸. فضای کاری را تبدیل به فضای دوستانه و صمیمی کنیم.

۹. نسبت به مراجعین و همکاران با خوشرویی، متانت و صداقت رفتار کنیم.

۱۰. وظایف خود را موثر و کارآمد، همراه با سرعت عمل و منطبق با قوانین و مقررات سازمانی انجام دهیم.

۱۱. به صحبت‌ها و خواسته‌های مراجعین به دقت گوش داده، در پاسخگویی و ارائه خدمات به آنها حداکثر تلاش خود را بکار گیریم.

۱۲. فعالیت‌ها را بر اساس روش مستند و مشخص انجام دهیم نه بر اساس سلیقه شخصی.

۱۳. از انتقادات و پیشنهادات مراجعان با روی گشاده استقبال کنیم.

۱۴. خدمات اداری را به ارباب رجوع با رعایت عدالت و انصاف و بدون تبعیض ارائه کنیم.

۱۵. امانت‌دار و رازدار بوده، از افشای اظهارات خصوصی افراد و مکاتبات طبقه‌بندی شده به‌طور جدی پرهیز کنیم.

۱۶. اختیار سازمانی و قدرت شخصی را در جهت اهداف سازمانی و رضایت مردم و ارباب رجوع بکار بگیریم.

۱۷. از استعمال دخانیات در محیط کار، به‌ویژه در مقابل ارباب رجوع به‌طور جدی پرهیز کنیم.

۱۸. رسیدگی به امور ارباب رجوع را وظیفه و فضیلت بدانیم.

۱۹. پاکیزگی و آراستگی خود و محیط کار را به نحو مطلوب رعایت کنیم.

۲۰. از هر گونه سوء استفاده از شغل و موقعیت شغلی پرهیز کنیم.

۲۱. در شنیدن صبور و در پاسخ دادن متین و در عمل منصف باشیم.

۲۲. محیطی بسازیم که هم دیگران و هم خود در آن احساس لذت و شادابی کنیم.

۲۳. تقوا، نظم و وقت‌شناسی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

۲۴. حتی یک روز را هم در خدمت‌رسانی به مردم از دست ندهیم.

۲۵. مانند کودکان، زلال و شفاف باشیم.

منشور حقوق شهروندی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

این منشور بخشی از مفاد حقوق شهروندی است که متناسب با جامعه مخاطب با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی( موضوع اصل۱۳۴ قانون اساسی)، احصاء و تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است.

۱- حق برخورداری از کرامت انسانی و رفتار محترمانه و اسلامی.

۲- حق برخورداری از اعمال بیطرفانه قوانین و مقررات.

۳- حق مصون‌بودن از تبعیض در نظام‌ها، فرایندها و تصمیمات اداری.

۴- حق دسترسی آسان و سریع به خدمات اداری.

۵- حق حفظ و رعایت حریم خصوصی همه افراد.

۶- حق آگاهی به‌موقع از تصمیمات و فرآیندهای اداری و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز.

۷- حق اظهارنظر آزاد و ارائه پیشنهاد در مورد تصمیمات و فرآیندهای اداری.

۸- حق مصون‌بودن از شروط اجحاف‌آمیز در توافق‌ها، معاملات و قراردادهای اداری.

۹- حق اشخاص توان‌خواه در برخورداری کامل و سریع از امتیازات خاص قانونی.

۱۰- حق رسیدگی به موقع و منصفانه به شکایات و اعتراضات.

۱۱- حق جبران خسارات وارده در اثر قصور یا تقصیر دستگاه‌های اجرایی و کارکنان آنها.

۱۲- حق مصون‌بودن کودکان صرف‌نظر از جنسیت به‌طور خاص از هرگونه تبعیض، آزار و بهره‌کشی و حق برخورداری از حمایت‌های اجتماعی متناسب.

۱۳- حق بهره‌مندی توان‌خواهان(شهروندان دارای معلولیت) و سالمندان از امکانات درمانی و توانمند شدن در جهت زندگی مستقل و مشارکت در جنبه‌های زندگی.

۱۴- حق برخورداری شهروندان از حق اداره شایسته امور کشور بر پایه‌ی قانون‌مداری، کارآمدی، پاسخ‌گویی، شفافیت، عدالت و انصاف. رعایت این حق توسط همه مسئولان و کارکنان، الزامی است.

۱۵- حق آگاهی شهروندان از تصمیمات و اقدامات اداری که به‌نوعی حقوق و منافع مشروع آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

۱۶- حق دسترسی شهروندان به اطلاعات عمومی موجود در مؤسسات عمومی و مؤسسات خصوصی ارائه‌دهنده خدمات عمومی.

۱۷- حق دسترسی کودکان به اطلاعات مناسب با سن خود و ارائه اطلاعات به آنان و قرار نگرفتن در معرض محتوای غیراخلاقی، خشونت‌آمیز یا هر نوع محتوایی که موجب غلبه ترس یا بروز آسیب جسمی یا روانی شود.

۱۸- حق برخورداری کودکان از آموزش ‌و پرورشی که منجر به شکوفایی شخصیت، استعدادها و توانائی‌های ذهنی و جسمی و احترام به والدین و حقوق دیگران، هویت فرهنگی، ارزش‌های دینی و ملی شود و آن‌ها را برای داشتن زندگی اخلاقی و مسئولانه توأم با تفاهم، مسالمت، مدارا و مروت، انصاف، نظم و انضباط، برابری و دوستی بین مردم و احترام به محیط‌زیست و میراث فرهنگی آماده کند.

۱۹- حق کودکان است که شخصیت و کرامت آنان مورد احترام قرار گیرد و باید نظرات آنها در مسائل مربوط به زندگی‌شان، شنیده و توجه شود.

۲۰- هیچ‌کس حق ندارد موجب شکل‌گیری تنفرهای قومی، مذهبی و سیاسی در ذهن کودکان شود یا خشونت نسبت به یک نژاد یا مذهب خاص را از طریق آموزش یا تربیت یا رسانه‌های جمعی در ذهن کودکان ایجاد کند.

۲۱- کودکان توان‌خواه باید به‌تناسب توانایی از فرصت و امکان تحصیل و کسب مهارت برخوردار شوند و معلولیت نباید موجب محرومیت از حق تحصیل دانش و مهارت‌های شغلی شود.

۲۲- حق بهره‌مندی شهروندان از بهداشت محیطی و کاری سالم و ایمن و تدابیر ضروری برای پیشگیری از آسیب‌های جسمی و روحی در محیط‌های کار.

۲۳- اشتغال اجباری کودکان به کار ممنوع است. موارد استثنا که در جهت منافع و مصالح آنان باشد صرفاً به حکم قانون مجاز است.

۲۴- حق بیان اندیشه، خلاقیت و احساسِ خود از طرق مختلف آفرینش فکری، ادبی و هنری با رعایت قوانین و حقوق دیگران.

۲۵- مقامات و مأموران اداری باید در روابط خود با شهروندان، پاسخ‌گو و قابل‌دسترس باشند و چنانچه درخواستی را رد کنند باید حسب تقاضا، به‌صورت مکتوب پاسخ داده و حداکثر راهنمایی را در چارچوب صلاحیت‌های خود ارائه دهند.

هدف

ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعداد آنان در اوقات فراغت براساس نظام تعلیم و تربیت اسلامی از جمله مهم‌ترین اهداف فعالیت کانون برشمرده شده است.

وظایف

- تأسیس مراکز عرضه کتاب و آموزش‌های فرهنگی، هنری و ادبی مخصوص کودکان و نوجوانان در کشور

- کمک به توسعه و تکمیل کتابخانه‌های عمومی، مساجد، مدارس برای ایجاد بخش‌های مخصوص کودکان و نوجوانان

- تهیه و استفاده از وسایل سمعی و بصری، تدارک وسایل آموزشی، تولید، توزیع، نمایش و فروش فیلم‌های سینمایی و تولید تئاتر مخصوص کودکان و نوجوانان

- کمک به توسعه و ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان از طریق تشویق نویسندگان، طراحان، هنرمندان و ناشران و همکاری با آنان

- برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ادبی، هنری و فرهنگی مخصوص کودکان و نوجوانان

- تولید سرگرمی، اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای، عروسک و ...

- ایجاد واحدهای کتاب رسانی سیار برای عرضه کتاب به بچه‌ها در روستاها

- همکاری با موسسه‌های ایرانی و غیرایرانی که با کانون هدف‌های مشترک دارند.

کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان سمنان قبل از دهه‌ی هفتاد به‌صورت منطقه‌ای اداره می‌شد و مراکز فرهنگی‌هنری سمنان، مهدی‌شهر، دامغان، شاهرود با عنوان کتابخانه کودک تحت نظر منطقه مازندران پوشش داده می‌شد و تا پیش از تبدیل شیوه مدیریتی منطقه‌ای به مرکز استان، تمامی مکاتبات و اطلاعات آماری نیز در بایگانی منطقه مازندران جمع‌آوری می‌شد.

پیش از انقلاب، تعداد نیروی انسانی شاغل در کانون پرورش فکری، ۲۳ نفر بود و در حال حاضر پس از گذشت چهار دهه با احتساب مجموعه کانون زبان، تعداد ۱۳۰ نفر در بخش‌های ستادی و مراکز فرهنگی‌هنری، مشغول به فعالیت و ارائه خدمات به مراجعان هستند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان دارای ۲۳ مرکز فرهنگی‌هنری شامل ۱۶ مرکز ثابت، چهار کتابخانه سیار روستایی، یک کتابخانه سیار شهری و دو کتابخانه پستی است.

فعالیت‌های فرهنگی و هنری

یکی از اهداف اصلی کانون ایجاد مراکزی برای ترویج کتاب‌خوانی و مطالعه است. نخستین کتابخانه کانون استان سمنان در سال ۱۳۵۴ در پارک ملت سمنان آغاز بکار کرد و در ادامه این روند، کتابخانه‌های ثابت کانون در سراسر استان گسترش یافت و در حال حاضر تعداد مراکز ثابت فرهنگی‌هنری به ۲۳ مرکز رسیده است.

کتابخانه‌های کانون نه تنها جایی برای خواندن و به امانت گرفتن کتاب؛ بلکه جایی است که کودکان و نوجوانان می‌توانند در آن میزان آگاهی و دانش خود را بیازمایند و نوآوری‌های خود را در قالب فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی آزمایش کنند. در این فضاهای فرهنگی‌هنری، بیش از ۴۰  فعالیت متنوع همانند نقد کتاب، داستان‌نویسی، شعرخوانی، قصه‌گویی، فیلم‌سازی، نجوم، نقاشی، خوش‌نویسی، آشنایی با شخصیت‌های علمی و هنری و تاریخی ایران و جهان، آشنایی با سرزمین‌ها و قوم‌ها و ملت‌ها و نژادها، برنامه‌های گفت وگو و انتقاد در زمینه‌های گوناگون، مسابقه، مشاعره، در کنار برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون، بازدیدهای گروهی و... انجام می‌شود.

هم‌چنین با تغییر کاربری برخی مراکز کانون، امکان حضور کودکان با نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضای کانون فراهم شده است این مراکز با عنوان مرکز «فراگیر» فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون چهار مرکز سیار روستایی و یک مرکز سیار شهری با هدف ارائه خدمت‌رسانی به کودکان مناطق روستایی و محروم شهری، طراحی و راه‌اندازی شده است.

طرح امانت کتاب از طریق پست توسط مربیان دو کتابخانه پستی در کشور انجام می‌شود. این مربیان علاوه بر ارسال کتاب پاسخگوی پرسش‌های فرهنگی، علمی، ادبی و... کودکان هستند.

مراکز (کتابخانه‌های) سیار شهری و روستایی

کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی، با هدف ارایه برنامه‌ها و خدمت‌رسانی به مناطق روستایی و محروم شهری طراحی و راه‌اندازی شده است. اولین کتاب‌خانه سیار شهری با تجهیز یک اتوبوس برای کتاب‌رسانی در سال ۱۳۷۰ در شهر سمنان راه‌اندازی و طرح کتابخانه سیار روستایی نیز در سال ۱۳۵۵ با استفاده از خودروهای سبک در روستاهای استان سمنان اجرایی شد.

در حال حاضر مربیان کتابخانه‌های سیار فعالیت خود را گسترش داده و ضمن حضور در روستاها، با استقرار در مجتمع‌های آموزشی، مدارس، مساجد، علاوه بر امانت کتاب به اعضا، فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش فیلم، اجرای بازی و دیگر فعالیت‌های کانونی را انجام می‌دهند.

مراکز (کتابخانه‌های) پستی

طرح امانت کتاب از طریق پست از مهر ۱۳۷۲ در روستاهای اطراف سمنان آغاز شد. در این روند پس از ارسال فرم عضویت به کتابخانه پستی، کارت عضویت صادر و به همراه دو جلد کتاب برای عضو ارسال می‌شد تا پس از دو هفته عودت دهد.

مربیان کتابخانه پستی از طریق ارسال کارت پستال در عیدهای مهم ملی و مذهبی، برگزاری مسابقه‌ها و ارسال جوایز و نیز پاسخ به پرسش‌های فرهنگی، علمی، ادبی و... با اعضای خود ارتباط پی در پی دارند.

مراکز (کتابخانه‌های) فراگیر

این کتابخانه‌ها مراکزی هستند که در آن امکان بروز خلاقیت‌ها و شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضای کانون فراهم شده است.

کودکان نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و دارای نیازهای ویژه در این مراکز در کنار اعضای دیگر کتابخانه از فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی کانون با استفاده از کتاب‌های بریل، گویا و تجهیزات دیداری و شنیداری و ابزارهای به‌روز زیر نظر مربیان متخصص بهره‌مند می‌شوند.

مجتمع‌ها و مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری

با گسترش فعالیت‌های کانون «مجتمع‌های بزرگ فرهنگی و هنری» در بیشتر شهرها راه‌اندازی شد. این مجتمع‌ها به‌عنوان مرکز اصلی هدایت کتابخانه و مراکز دیگر فعال است که خدمات متنوعی را در اختیار اعضا، مربیان و کارکنان کانون هر استان قرار می‌دهد.

اولین مجتمع بزرگ فرهنگی‌هنری کانون استان سمنان نیز در شهرک مدیران، میدان پدران آسمانی با زیربنای دو هزار و ۳۰۰ متر مربع درسال ۱۳۹۳ راه‌اندازی شد.

سالن‌های آمفی‌تئاتر و کنفرانس، سالن نمایشگاهی برای برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های کانونی و غیر آن، کارگاه‌های هنر خلاق، تفکر خلاق و... از بخش‌های مهم این مرکز است.

فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی

آموزش و پژوهش

تحقیقات و پژوهش در حوزه تولیدات و فعالیت‌های کانون و آموزش ضمن خدمت برای تربیت کادر متخصص و به‌روز نگهداشتن مربیان، کارشناسان و مدیران برای عرضه خدمات بهتر بخش دیگری از فعالیت‌های کانون است.

تجربیات هنری و ایده‌های نو

دستیابی به شیوه‌های تازه هنری در فعالیت‌ها و نمونه‌سازی از تولیدات در چهارچوب اهداف و برنامه‌های کانون نیز توسط این مرکز انجام می‌شود.

کانون زبان ایران

مهم‌ترین و گسترده‌ترین فعالیت آموزشی کانون برای مخاطبان، در کانون زبان صورت می‌گیرد. کانون زبان ایران که از سال ۱۳۸۴ در سمنان آغاز بکار کرده است، پس از انقلاب اسلامی این نهاد آموزشی زیر نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فعالیت خود با هدف آموزش زبان‌های خارجی ادامه داد.

قریب به دو هزار و ۵۰۰ زبان‌آموز کودک، نوجوان و بزرگسال در سه واحد کانون زیر نظر ۲۱ مدرس زبان در سه شعبه سمنان، دامغان و شاهرو، مشغول فراگیری زبان‌های انگلیسی هستند.

تشکیل دوره‌های آموزش مجازی زبان، برگزاری دوره‌های تافل، تولید مواد و منابع آموزشی و کمک‌آموزشی چون کتاب، نوار، چند رسانه‌ای، لوح فشرده و نشریه و همکاری با مؤسسه‌های بزرگ مشابه در جهان از دیگر فعالیت‌های کانون زبان ایران است.

ارتباطات و اطلاع‌رسانی

فعالیت‌های اطلاع‌رسانی همزمان با تأسیس کانون و برای معرفی آن سازمان نوپا آغاز شد؛ اما فعالیت سازمان‌یافته آن با آغاز بکار روابط‌عمومی در سال ۱۳۵۰ شکل گرفت؛ البته روابط  بین‌الملل کانون به شکل مستقل اطلاع‌رسانی و ارتباطات  بین‌المللی کانون را از سال ١٣٧١ سامان داد.

تهیه و ارسال خبر به رسانه‌ها، راه‌اندازی سایت اخبار به نشانی http://www.kanoonnews.ir، وبلاگ استانی به نشانی http://kanoonsemnan.blogfa.com/  انتشار خبرنامه و ویژه‌نامه برای رویدادهای مهم از اصلی‌ترین وظایف اطلاع‌رسانی است.

اخبار کانون روزانه در ضمیمه شاپرک روزنامه آفرنش نیز چاپ می‌شود.

جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های کانون

برپایی جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های کانونی، ملی و بین‌المللی از مهم‌ترین فعالیت‌های کانون است که همه‌ساله پذیرای میلیون‌ها کودک و نوجوان، فعالان عرصه‌های فرهنگ، هنر و ادب و عموم مردم در سراسر استان است.

برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی پویانمایی تهران، قصه‌گویی، نمایشگاه و مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان تهران، جشنواره‌ها و برنامه‌های ملی دهه فجر، روز جهانی و هفته ملی کودک، مطبوعات، کتاب، عکس، جشنواره و نمایشگاه اسباب‌بازی و جشنواره‌های کانونی همانند نمایش عروسکی، پژوهش  و... ازجمله این برنامه‌ها است.

نقاشی

از فعالیت‌های مهم کانون، برپایی کلاس‌های نقاشی در کتابخانه‌هاست و کانون همه‌ساله با ارسال آثار اعضای کودک و نوجوان به جشنواره‌ها و مسابقه‌ها شاهد درخشش آنها در عرصه‌های بین‌المللی بوده است. کانون از این راه صدها مدال و نشان ارزشمند طلا، نقره، برنز، دیپلم افتخار و لوح تقدیر از این مسابقه‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی نقاشی کسب کرده است که ازجمله می‌توان به مسابقه‌های بین‌المللی اینوهیکاری ژاپن، شانکار هند، دوسالانه کاناگاوای ژاپن، یونسکو، بنیاد جهانی صلح و محیط زیست ژاپن، مجارستان، فنلاند، طرابلس، لیدیسه چک، اسلوونی، مقدونیه، چک و... اشاره کرد.

اهم جشنوارهها، نمایشگاهها و برنامههای ملی

هفته ملی و روز جهانی کودک

این برنامه در قالب جشنواره‌های شاد و به مناسبت ۱۶ مهر روز جهانی کودک همه‌ساله در مراکز و کتابخانه‌های کانون در سراسر استان انجام می‌شود.

در چند سال اخیر برنامه‌های روز جهانی کودک با عنوان «هفته ملی کودک» با حضور سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در حوزه کودک و نوجوان برگزار شده است.

جشنواره و نمایشگاه دهه فجر

کانون به‌عنوان مسئول کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی برنامه‌های ویژه‌ای را در تمامی مراکز فرهنگی‌هنری خود در سراسر استان برگزار می‌کند. در عین حال هماهنگی برنامه‌های دیگر سازمان‌های عضو کمیته نیز بر عهده کانون است.

هفته کتاب و کتاب‌خوانی

هم‌زمان با هفته کتاب در آبان هر سال با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف ترویج کتاب‌خوانی از سوی کانون برنامه‌های متنوعی در کتابخانه‌های کانون در سراسر استان برگزار می‌شود. تاکنون ۲۶ دوره از برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مراکز کانون برگزار شده است.

روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

به مناسبت ۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، روز درگذشت مهدی آذریزدی، ویژه‌برنامه‌هایی متناسب با این روز برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود تا آنان به مطالعه بیشتر تشویق شوند.

جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

نخستین دوره: اسفند ١٣٧۷ و آخرین دوره: اسفند ۱۳۹۶

مجموع: ده دوره

شیوه برگزاری: دوسالانه

هدف: ایجاد بستر تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها، کشف و تشویق هنرمندان جوان، گسترش توانایی‌ها و نگرش‌های نو در عرصه هنر پویانمایی ایران

بخش اصلی: مسابقه ایران و بین‌الملل، معرفی آثار برتر و اهدای تندیس جشنواره

جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

نخستین دوره: ۱۳۷۵ و نخستین دوره بین‌المللی: ۱۳۸۵ و آخرین دوره: ۱۳۹۷

مجموع: ۲۱ دوره

شیوه برگزاری: سالانه

هدف: تکریم فرهنگ عامه و ترویج قصه‌گویی به‌عنوان نمادی از فرهنگ شفاهی ایران در جامعه و تأکید بر اهمیت آن در کانون

بخش اصلی: مسابقه قصه‌گویان ایران و دیگر کشورها، اجرای قصه‌گویان برتر و اهدای جوایز

نمایشگاه و مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان تهران

نخستین دوره: ۱۳۷۸ و آخرین دوره: ۱۳۹۳

مجموع: هشت دوره

شیوه برگزاری: دوسالانه

هدف: به تصویر کشیدن رؤیاها و نمایش آرزوهای کودکان

بخش اصلی: برپایی نمایشگاه آثار منتخب و معرفی و تجلیل از برگزیدگان

جشنواره نمایش عروسکی

نخستین دوره: ۱۳۷۶ و آخرین دوره: ۱۳۹۵

مجموع: هفده دوره

شیوه برگزاری: سالانه

هدف: ترویج فعالیت‌های نمایشی به‌عنوان یک شیوه تأثیرگذار تربیتی در مراکز فرهنگی هنری کانون

بخش اصلی: ارزیابی و داوری آثار نمایشی مربیان و اعضای مراکز کانون سراسر کشور در سطوح استانی، منطقه‌ای و کشوری

جشنواره پژوهش

نخستین دوره: ۱۳۸۷ و آخرین دوره: ۱۳۹۷

مجموع: ۱۰ دوره

شیوه برگزاری: سالانه، همزمان با هفته پژوهش

هدف: توسعه و گسترش فعالیت‌های پژوهشی در کانون و استفاده از نتایج آن

بخش اصلی: معرفی طرح برتر پژوهشی، اقدام‌پژوهی، پایان‌نامه و مقاله پژوهشی

نمایشگاه هنرهای تجسمی اعضا و مربیان هنری

نخستین دوره: ۱۳۸۴ و آخرین دوره: ۱۳۹۰

مجموع: چهار دوره

شیوه برگزاری: دو سالانه

هدف: آشنایی بیشتر مربیان کانون با آثار یکدیگر و ایجاد بستر مناسب جهت تعامل سازنده بین آنان

بخش اصلی: برپایی نمایشگاهی از آثار نقاشی، عکاسی، خوش‌نویسی، تصویرگری و سفال مربیان هنری کانون و معرفی برترین‌ها

 سرفصل مهم‌ترین خدماتی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مخاطبان خود ارائه می‌کند:

ردیف

عنوان و کد ‏خدمت

     عنوان زیرخدمت

کد‏ زیرخدمت

سطح خدمت

۱

ارائه خدمات فرهنگی و هنری به کودکان و نوجوانان

در مراکز فرهنگی و هنری کانون

(۱۷۰۲۲۲۶۵۰۰۰)

امانت کتاب به اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

۱۷۰۲۲۲۶۵۱۰۰

ملی/ استانی

امداد فرهنگی

(اعزام کاروان مربیان سیار کانون به مناطق آسیب‌دیده و کم‌برخوردار)

۱۷۰۲۲۲۶۵۱۰۱

ملی/ استانی

آموزش غیرمستقیم فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و دینی

در مراکز فرهنگی و هنری کانون

۱۷۰۲۲۲۶۵۱۰۲

ملی/ استانی

۲

برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌ی حوزه‌ی کودک و نوجوان

(۱۷۰۶۲۲۶۶۰۰۰)

برگزاری مراسم هفته‌ی کودک

۱۷۰۶۲۲۶۶۱۰۰

ملی/ استانی

برگزاری جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی 

۱۷۰۶۲۲۶۶۱۰۱

ملی

برگزاری جشنواره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران

۱۷۰۶۲۲۶۶۱۰۲

ملی

برگزاری جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی

۱۷۰۶۲۲۶۶۱۰۳

ملی/ استانی

برگزاری مهرواره‌ی ادبی آفرینش(شعر و داستان) کودک و نوجوان 

۱۷۰۶۲۲۶۶۱۰۴

ملی/ استانی

برگزاری جشنواره‌ی فیلم کودک برای کودک(قاصدک)

۱۷۰۶۲۲۶۶۱۰۵

ملی

برگزاری مهرواره‌ی هنرهای تجسمی آفرینش کودک و نوجوان 

۱۷۰۶۲۲۶۶۱۰۶

ملی/ استانی

۳

تولید و انتشار کتاب برای کودکان و نوجوانان

(۱۷۰۲۲۲۶۷۰۰۰)

۱۷۰۲۲۲۶۷۰۰۰

ملی

۴

تولید و حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری

مناسب برای کودکان و نوجوانان

(۱۷۰۲۲۲۶۸۰۰۰)

تولید فیلم(سینمایی، مستند، کوتاه) کودکان و نوجوانان

۱۷۰۲۲۲۶۸۱۰۰

ملی

تولید پویانمایی(انیمیشن) کودکان و نوجوانان

۱۷۰۲۲۲۶۸۱۰۱

ملی

تولید تئاتر کودکان و نوجوانان

۱۷۰۲۲۲۶۸۱۰۲

ملی

تولید موسیقی کودکان و نوجوانان

۱۷۰۲۲۲۶۸۱۰۳

ملی

حمایت از تولید آثار فاخر تئاتر، فیلم و پویانمایی کودک و نوجوان

۱۷۰۶۲۲۶۹۱۰۴

ملی

۵

حمایت، هدایت و نظارت بر طراحی، ساخت،

واردات و توزیع اسباب‏بازی در کشور

(۱۷۰۶۲۲۹۰۰۰)

حمایت از ایده‏های برتر طراحی و تولید اسباب‏بازی

۱۷۰۶۲۲۶۹۱۰۰

ملی

صدور گواهی ثبت طرح اسباب‏بازی

۱۷۰۶۲۲۶۹۱۰۱

ملی

صدور مجوز تولید اسباب‏بازی

۱۷۰۶۲۲۶۹۱۰۲

ملی

صدور مجوز واردات اسباب‏بازی

۱۷۰۶۲۲۶۹۱۰۳

ملی

صدور مجوز پخش تیزر کودک و نوجوان

۱۷۰۶۲۲۶۹۱۰۴

ملی

صدور تأییدیه فضای فرهنگی یا نمایشگاهی ویژه کودکان و نوجوانان

۱۷۰۶۲۲۶۹۱۰۵

ملی

۶

تولید و ارائه سرگرمی‌های سازنده  برای کودکان و نوجوانان

(۱۷۰۶۲۲۷۰۰۰۰)

۱۷۰۶۲۲۷۰۰۰۰

ملی

۷

ارائه خدمات آموزشی زبان‌های خارجی

(۱۸۰۵۲۲۷۱۰۰۰)

برگزاری دوره‌های آموزش زبان‌های خارجی

۱۸۰۵۲۲۷۱۱۰۰

ملی/ استانی

تولید و انتشار محصولات آموزشی زبان‌های خارجی

۱۸۰۵۲۲۷۱۱۰۱

ملی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =