سابقه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با هدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس ارزش ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی از طریق مراکز فرهنگی هنری مشفول خدمت رسانی به فرزندان می باشد به میانه دهه چهل شمسی باز می گردد و عرصه فرهنگ، ادب، تعلیم و تربیت و هنر ایران در این سالها شاهد رشد، بالندگی و تکامل  این نهاد تاثیر گذار بوده است.

کودکان و نوجوانان دیروز ایران زمین با مرغک کانون پرواز را به تجربه نشسته اند و امروز به مردان و زنان رشید، آگاه، اندیشمند و فرهیخته ای  تبدیل گشته اند  که امروز ایران اسلامی به آنان افتخار می ورزد.

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان نیز با هدف کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان برنامه های متنوعی در تمامی ایام سال برگزار می کند.

کانون استان اصفهان هم اکنون از طریق بیش از 60  مرکز فرهنگی ثابت، سیار روستائی و پستی در سطح استان با ارائه ی فعالیت در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی با مخاطبین کودک و نوجوان خود ارتباط دارد.

فعالیت های فرهنگی

در بخش فرهنگی برنامه های گوناگونی در قالب 30 فعالیت صورت میگرد که از این برنامه ها می توان به آشنایی با قرآن و احادیث، قصه گویی، مسابقات علمی، روخوانی و  معرفی کتاب، نجوم و زیست شناسی، برپایی اردو،بازی و سرگرمی و... اشاره کرد.

هم چنین فعالیت های دیگری مانند نمایش و نقد فیلم، معرفی شخصیت و سرزمین ،کاردستی و نمایش خلاق نیز در مراکز 60 گانه کانون استان اصفهان از سوی مربیان آموزش دیده برگزار می شود.

فعالیت های هنری

مهمترین فعالیت های این بخش عبارتند از:

-برپایی کارگاه های نقاشی، سفالگری، خوشنویسی، عکاسی، پویانمایی و آشنایی با موسیقی برای کودک (ارف)،فیلم سازی برای نوجوانان

-تشکیل کارگاه های نمایش عروسکی و ساخت عروسک

شرکت در فراخوان های بین المللی نیز از دیگر فعالیت های واحد هنری می باشد که کانون استان اصفهان غالبا یکی از برگزیدگان این فراخوان های معتبر بین المللی بوده است.

فعالیت های ادبی

بخش آفرینش های ادبی کانون نیز پاسخگوی اعضای علاقمند به ادبیات داستانی، شعر و نوشتن خلاق است. این مرکز به دوصورت آموزش حضوری و آموزش مکاتبه ای در خدمت کودکان ونوجوانان استان می باشد.

دیگر فعالیت های این بخش شامل برپایی انجمن های ادبی،چاپ و نشر آثار ادبی،برگزای مسابقات و کلاس های ویژه ادبی است که همواره از سوی کودکان و نوجوانان علاقه مند به شعر و ادب فارسی مورد استقبال قرار گرفته است.

برپایی کارگاه های ویژه

مراکز 60 گانه کانون در تمامی ایام سال با برگزاری کارگاه های متنوع فرهنگی،هنری و ادبی از جمله آشنایی با قرآن، نجوم ،مهارت های خواندن و نوشتن،موسیقی،خوشنویسی،نقاشی،سفالگری،خلاقیت ادبی،نمایش عروسکی،کارگاه­های تفکر خلاق و پرورش خلاقیت، و... پذیرای خانواده هایی می باشند که به دنبال  بهره برداری کامل و مناسب از اوقات فراغت فرزندان خود می باشند. این کارگاه ها در فصل تابستان با تعداد بیشتر و به صورت ویژه توسط مربیان کارآمد کانون هدایت می شود.

معرفی کتابخانه سیار روستایی و پستی

مربیان کتاب خانه های روستایی با مراجعه به روستاها و استقرار در مدارس ضمن امانت کتاب به اعضاء، فعالیت هایی مانند قصه گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، نمایش فیلم، اجرای بازی، تشکیل گروه های سرود، جلسه های روخوانی قرآن و...  را در کنار کودکان و نوجوانان با استعداد روستایی برگزار می کنند.کتاب خانه پستی نیز کتابخانه ای است که در آن مربی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در بین کودکان و نوجوانان مناطق روستایی و غنی سازی اوقات فراغت کتاب های متنوعی را از طریق پست برای اعضا ارسال می کنند که پس از مطالعه و برگشت کتاب از همان طریق، اعضا بر اساس نیاز و علقه مندی خویش کتاب های جدیدی را دریافت می کنند.

معرفی مرکز فراگیر کانون استان اصفهان

مرکز فراگیر نیز خدمات ویژه ای را برای کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص تدارک دیده است.در این مرکز مربیان مجرب برنامه های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان کم بینا،نابینا،ناشنوا و ناتوان جسمی و حرکتی برگزار می کنند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان با راه اندازی این مرکز به ترویج این موضوع کمک می کند که کودکان و نوجوانانی که با چنین مشکلاتی مواجه هستند همراه با همسالان خود رشد کرده و در کنار دیگر کودکان و نوجوانان به فعالیت های گروهی مشغول شوند.

مرکز نجوم

نجوم و رصد اجرام آسمانی، یکی از فعالیت‌هایی است که مورد علاقه‌ی نوجوانان می باشد.کانون اصفهان با ورود حرفه‌ای به این حوزه و با برنامه‌ریزی دقیق و امکاناتی مجهز در این عرصه راهی را باز کرده است که اینک به تاسیس مرکز تخصصی نجوم منجر شده است.

در این مرکز کارشناسان برای رصد و تماشای آسمان به نوجوانان مشاوره داده و آموزش های لازم را نیز به علاقه مندان ارائه می دهند. آسمان‌نما، رصد خورشید و کارگاه آشنایی با منظومه‌ی شمسی، سه بخش اصلی این بازدیدها می باشد که شهروندان عزیز می توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =