گام به گام تا تولید تئاتر حرفه‌ای در دوره‌های تخصصی انجمن نمایش

مربیان عضو انجمن نمایش کانون استان تهران با شرکت در دو دوره تخصصی نویسندگی و کارگردانی، فعالیت خود را در جهت تولید آثار حرفه‌ای تئاتر برای مخاطبان کودک و نوجوان زیر نظر اساتید این حوزه آغاز کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارگاه نخست از این مجموعه آموزشی، کارگاه‌ نویسندگی متون نمایش بود که از ۲۳ تا ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۷ در سالن کنفرانس سرو اداره کل استان با حضور نویسنده و کارگردان فیلم و تئاتر حوزه کودک و نوجوان «امیر مشهدی عباس» برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این کارگاه‌ چهارروزه، که باهدف ارتقای سطح کیفی آثار نوشتاری برای تولید تئاتر حرفه‌ای و ایجاد زمینه‌ای مناسب در جهت تمرین و تجربه‌ی نمایشنامه‌نویسی مربیان تئاتر مراکز کانون به صورت گروهی به اجرا درآمد، اولین کارگاه از دوره‌های پیوسته‌ی انجمن نمایش بود.

امیر مشهدی عباس در گام اول کارگاه نمایشنامه‌نویسی که به شیوه تولید محور به اجرا درآمد، شیوه نوشتار متن بر اساس ۴۵ دقیقه طلایی را بابیان توضیحاتی در خصوص (گره افکنی،درگیری و ستیزه، نقطه اوج، گره‌گشایی) آموزش داد و مربیان شرکت‌کننده در قالب چهار گروه، کتاب‌های موجود در مراکز کانون را دستمایه نگارش نمایشنامه اقتباسی خود کرده و آنالیز داستان را به شیوه مهندسی متن برای تبدیل آن به نمایشنامه‌ای منسجم و اثری ماندگار را زیر نظر مدرس کارگاه به اجرا رساندند.

در پایان این کارگاه، مربیان شرکت‌کننده در مهلت تعیین‌شده، نمایشنامه را به صورت گروهی نوشته و از نقد و نظر مدرس کارگاه در رابطه با آثار تولیدشده بهره‌مند شدند.

همچنین در کارگاه سه‌روزه‌ی کارگردانی که با حضور کارگردان صاحب‌نام «محمد عاقبتی» در سالن بوستان و پلاتوی مرکز تولید تئاترکانون برگزار شد، پانزده شرکت‌کننده با در دست داشتن متون نمایشنامه ای که در کارگاه نویسندگی تولید کرده بودند، مباحثی را در حوزه کارگردانی در دو بخش « پیش‌تولید» و «تولید» آموختند.

محمد عاقبتی در این دوره سه‌روزه که از چهارم تا ششم اسفندماه ادامه داشت، بر اهمیت ضرورت انتخاب متون نمایشنامه متناسب با نیاز مخاطبان کودک و نوجوان تأکید کرد و نیاز مخاطبان را مهم‌ترین بخش از مسیر انتخاب متن در بخش پیش تولید دانست.

تسلط کارگردان بر فضای متن، تحلیل داستان و شخصیت های آن، انتخاب تکنیک مناسب جهت اجرای متناسب با مخاطب، ایده های کارگردانی و شیوه اجرا از جمله مواردی بود که در این کارگاه آموزش داده شد.

گفتنی است مربیان کانون استان تهران با حضور در سه کارگاه «عروسک‌سازی، بازیگری و عروسک‌گردانی» که در سال آینده برگزار خواهد شد، دورهای پیوسته این انجمن را به پایان می‌رسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =