کد خبر: 287170
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
اجرای طرح عیدانه‌ی کتاب کانون در استان‌های مختلف کشور

عیدانه‌ی ‌کتاب طرحی است که به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، مسافران و میهمانان نوروزی از سال ۱۳۹۷ اجرای آن در برخی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف کشور آغاز شد و در نوروز ۱۳۹۸ نیز ادامه یافت.

استقبال کودکان روستایی شهرستان درمیان از طرح عیدانه کتاب کانون

برای دومین سال متوالی و با اجرای طرح عیدانه کتاب، کودکان مناطق روستایی شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی تعطیلات نوروزی امسال خود را با کتاب و کتاب‌خوانی سپری کردند.

هم‌زمان با اولین روز از فروردین ۱۳۹۸ و با آغاز فصل بهار، اجرای طرح عیدانه کتاب در شهرستان درمیان آغاز شد و کتاب‌خانه سیار روستایی شماره یک کانون درمیان به دیدار کودکان روستایی و عشایری، طبس مسینا، آواز، اشک و... رفت.

بر اساس این خبر معرفی و روخوانی کتاب، شعرخوانی با استفاده از کتاب‌های کانون، پخش فیلم و معرفی آثار تاریخی روستا از سوی کودکان، بازی و سرگرمی و اجرای بازی‌های بومی و محلی از برنامه‌های ویژه عیدانه کتاب در مناطق روستایی شهرستان درمیان به شمار می‌رود.

طرح عیدانه کتاب در استان خراسان جنوبی از یکم تا ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ در مناطق روستایی و عشایری شهرستان «درمیان» اجرا شد.

عیدانه کتابخانه سیار کانون خوزستان در روستاهای ابوحمیظه و طرفایه

عیدانه کتاب کانون به مناسبت فرا رسیدن عید باستانی نوروز با رویکرد فرهنگی و افزایش میزان مطالعه از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در دبستان جماران یک روستای طرفایه از توابع شهرستان کارون برگزار شد.

مربیان کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری مدیر و معلمان دبستان جماران یک، با برگزاری سفره هفت‌سین، کارگاه‌های قصه‌گویی و نقاشی، نمایش فیلم و توزیع کتاب و محصولات فرهنگی و بازی‌های بومی محلی همراه با دانش‌آموزان روستای محروم طرفایه به استقبال عید نوروز رفتند.

کتاب‌خانه سیار کانون خوزستان در این ایام به روستاهای شهرستان لالی، مناطق عشایری نفت سفید و بخش منیوحی شهرستان آبادان سفر کرد و در برنامه بعدی خود در روستای ابوحمیظه در محل یادمان شهدای این شهر به اجرای برنامه پرداخت.

استقبال از ایستگاه عید و کتاب در سمنان

فعالیت‌های کتاب‌محور مربیان کانون پرورش فکری سمنان در ایستگاه عید و کتاب مورد استقبال بیش از ۸۰۰ کودک و نوجوان، قرار گرفت.

کارشناس ‌مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری سمنان در این باره گفت: این طرح با همکاری کانون پرورش فکری و شهرداری سمنان به‌منظور تحقق هدف «شهر دوستدار کودک» با رویکرد کودک‌محوری و ترویج فرهنگ مطالعه و حمایت از طرح حذف تکلیف شب عید، در قالب فعالیت‌های کتاب‌محور برای ۴۷۵ دختر و ۳۶۵ پسر کودک و نوجوان اجرا شد.

فروهر معدنی اظهار داشت: هفت مربی فرهنگی و هنری کانون سمنان و سرخه، روزهای سوم تا دهم فروردین‌ در سالن وحدت این شهرستان به اجرای فعالیت‌هایی مانند قصه‌گویی، شعرخوانی، روخوانی و معرفی کتاب، نقاشی، کاردستی و آموزش کاغذ و تا، بازی و نمایش پرداختند.

وی در ادامه افزود: کودکان و نوجوانان با شرکت در این فعالیت‌ها به‌صورت غیر ستقیم با مهارت‌های خوب‌دیدن، درست‌شنیدن، شیوا و صریح سخن‌گفتن در مورد موضوع‌های مختلف، زیبا نوشتن و خلق آثار هنری و ادبی و نمایشی آشنا شدند.

گفتنی است؛ در پایان فعالیت‌ها برای تشویق بیشتر اعضا به مطالعه، از سوی مربیان یک جلد کتاب به آن‌ها هدیه داده شد.

دومین سال اجرای طرح عیدانه کتاب در کانون سیستان و بلوچستان

مربیان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان با کتاب‌خانه‌ی سیار به استقبال مسافران نوروزی در زاهدان رفتند.

این طرح، که دومین سال اجرای آن است، با هدف تشویق کودکان و نوجوانان به دوستی با کتاب انجام شد.

در طرح عیدانه کتاب، مربیان با حضور در جمع مسافران نوروزی فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی، نقاشی و کاردستی را همراه با مهمانان کودک و نوجوان خود انجام دادند.

«روش‌های دوستی با طبیعت و مراقبت از آن» دیگر فعالیتی بود که در این طرح در قالب بحث آزاد برای مخاطبان اجرا شد.

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان امسال هم در نخستین روز اجرای این طرح، با انجام فعالیت‌های گوناگون، دوستی با کتاب را تمرین کردند و به شرکت‌کنندگان کتاب عیدی دادند.

کانون سیستان و بلوچستان در ساحل کُنارک میزبان مسافران نوروزی در طرح عیدانه کتاب بود.

آغاز طرح «بهارانه» کانون استان قزوین

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین نوروز امسال هم برای مخاطبان خود طرح بهارانه را اجرا کرد.

طرح بهارانه کانون استان قزوین از ۵ فروردین ۱۳۹۸ آغاز شد و تعطیلات نوروزی امسال برای بچه‌های شهرستان قزوین و نیز مسافران به استان با بهره‌مندی از برنامه‌های کانون همراه بود.

بر این اساس، مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین که در مسیر راه مسافران استان قرار دارد، در نوروز ۹۸ از پنجم تا هشتم فروردین و روزهای دهم و یازدهم فروردین از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ به صورت دونوبته پذیرای کودکان و نوجوانان بود.

طرح «بهارانه کانون» شامل برگزاری کارگاه‌های نقاشی، معرفی آداب و رسوم نوروزی، روخوانی کتاب، طرح‌های ادبی، بازی و سرگرمی بود.

اجرای طرح عیدانه‌کتاب در کانون استان قم

کانون استان قم، به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تعطیلات نوروز  ۹۸ طرح عیدانه‌ کتاب را از روز اول فروردین اجرا کرد.

این طرح، که برای دومین سال در کانون استان قم انجام می‌شد در دو مرکز شماره‌ی ۲ و ۹ در طول تعطیلات نوروزی از اول فروردین به میهمانان و زائران شهر قم و اعضای کانون خدمت‌رسانی کردند.

از عمده فعالیت‌های مربیان در این مراکز معرفی اقوام و آداب و رسوم ایران، سفره هفت‌سین، دید و بازدید، دوستی با طبیعت، بحث آزاد، قصه‌گویی، بازی و سرگرمی، مسابقه و اهدای جوایز، معرفی کتاب، روخوانی کتاب، نقاشی، سفالگری، کاردستی و طرح‌های ادبی بود که از ساعت ۹ تا ۱۳ هر روز و در طول ایام نوروز ادامه داشت.

طرح عیدانه‌کتاب به منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب و حضور حداکثری کودکان و نوجوانان در محیط‌های فرهنگی حتی در ایام نوروز شکل گرفت که این مهم تا تحقق کامل این اهداف ادامه خواهد داشت.

عیدانه‌ی کانون در یخدان مُؤیدی

مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان واقع در یخدان مؤیدی در ایام نوروز  ۹۸ صبح و عصر پذیرای علاقه‌مندان از سراسر کشور بود.

مهمانان و بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی، در طرح عیدانه‌ی کانون کرمان نیز مشارکت کردند و با قدمت و تاریخچه‌ی این بنا نیز آشنا شدند.

یخدان مؤیدی در اواخر دوره صفویه برای نگهداری یخ واستفاده از آن در تابستان‌ برای فالوده‌فروشی‌ها بنا شده است و در حال حاضر به صورت امانی از طرف میراث فرهنگی در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفته است تا چون گذشته مکانی شاد و امید بخش برای کودکان و نوجوانان شهر کرمان باشد.

فعالیت نوروزی مراکز کانون لرستان

همزمان با فرارسیدن نوروز ۹۸ کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری استان لرستان در اجرای «طرح عیدانه» فعالیت‌های شاد، جذاب و متنوع فرهنگی هنری را در مناطق مختلف شهر باستانی خرم آباد برگزار کردند.

بر اساس این گزارش در روز اول طرح عیدانه‌ی کتاب کانون لرستان، کتابخانه‌های سیار در پارک کیو، به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری پرداختند که مورد استقبال کودکان و نوجوانان و میهمان نوروزی و خانواده‌ها قرار گرفت.

هم‌چنین در ادامه این طرح مربیان کتابخانه‌های سیارکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان در مناطق تفریحی و پارک‌ها از جمله پارک جنگلی مخمل کوه و شورآب، پارک شاپوری، پارک دانشجو، بام شهر و قلعه باستانی فلک‌الافلاک برنامه‌هایی از قبیل نمایش عروسکی، معرفی کانون، معرفی سرزمین، آداب و سنت‌های محلی لرستان، بازی‌های شاد بومی ومحلی، مسابقه و اهدای کتاب را برگزار کردند.

گفتنی است: در روز هشتم فروردین نیز با هماهنگی‌ میراث فرهنگی و گردشگری، در محوطه قلعه باستانی فلک‌الافلاک خرم‌آباد، ویژه برنامه‌های شاد و نمایش موزیکال و عروسکی اجرا شد.

اجرای «طرح عیدانه» در کتابخانه سیار روستایی فامنین

همزمان با فرارسیدن سال نو و عید باستانی نوروز، کتابخانه سیار روستایی فامنین با برگزاری ویژه برنامه(عیدانه) ضمن معرفی فعالیت‌های کانون به مخاطبان، با استفاده از ابزار هنر و نمایش به معرفی آداب  و رسوم  و آیین‌های نوروزی پرداخت.

مربیان کتاب‌خانه سیار روستایی کانون فامنین در این  ویژه برنامه که از روز ۲۹ اسفند ۹۷ در ورودی شهر  برگزار شد با اجرای برنامه‌هایی شاد از قبیل حاجی فیروز، تکم‌خوانی، نمایش طنز و اجرای بازی‌های محلی به استقبال مسافران نوروزی رفتند.

این برنامه‌ها در روزهای اول و دوم فروردین نیز در روستاهای خوش‌آباد و قلعه‌جوق برای کودکان و نوجوانان و میهمانان نوروزی اجرا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =