کد خبر: 287317
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
اولین نشست اعضای انجمن فیلم‌سازی کانون

مسعود زارعیان کارگردان و مستندساز مطرح کشورمان و غلامحسین طوسی فیلمنامه‌نویس کانونی میهمان اولین نشست اعضای انجمن فیلم‌سازی کانون خراسان رضوی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ مرکز فرهنگی هنری شماره ۵ مشهد میزبان جمعی از اعضای انجمن فیلم‌سازی بود که با علاقه و اشتیاق پای صحبت‌های مسعود زارعیان پژوهشگر، مستندساز و کارگردان مطرح کشورمان و غلامحسین طوسی کارشناس و فیلمنامه‌نویس نشستند.  

در این نشست که به همت واحد آفرینش‌های هنری استان برگزار شده بود، مستندساز کشورمان پس از تماشای حدود ۱۵ فیلم‌ ۳۰ ثانیه‌ای اعضای انجمن، که در آن به معرفی خود پرداخته بودند، از موبایل به عنوان ابزار قدرتمند برای ثبت ایده‌ها یاد کرد و گفت: استفاده از خلاقیت در محتوای فیلم یکی از راه‌های دستیابی شما به موفقیت است، خودتان را آزاد بگذارید و اگر فیلم‌ ساخته شده‌تان مورد علاقه نبود آن را حذف نکنید بلکه با تماشای مجدد فیلم در اصلاح آن تلاش کنید و راه یادگرفتن را برای خود باز بگذارید.

زارعیان در ادامه به اعضای انجمن تاکید کرد به عنصر «جذابیت» در فیلم‌سازی توجه ویژه داشته باشند و افزود: هر چند معتقدم جذابیت در فیلم‌سازی کافی نیست و جذب تماشاگر نباید تنها هدف فیلم‌ساز باشد ولی باید گفت این عنصر لازم و مهم است چرا که اگر جذابیت نباشد، مخاطب خود را از دست داده و مفهوم فیلم به خوبی محقق نمی‌شود.

کارگردان مستند «مرهم» در بخشی از سخنان خود از سینمای مستند به عنوان گام بلند برای رسیدن به فیلم داستانی موفق یاد کرد و در پایان این نشست در گفت‌وگویی علمی اعضای انجمن فیلم‌سازی را با مباحثی در خصوص ویژگی‌های نماهای اصلی(نمای متوسط، نمای بسته، نمای باز و نمای خیلی باز) در فیلم‌سازی آشنا کرد.

غلامحسین طوسی فیلم‌نامه‌نویس استان‌مان نیز با طرح یک سوال خواست توجه اعضای انجمن را به اهمیت انتخاب «موضوع» در امر نوشتن فیلم‌نامه جلب کند.

او در پاسخ به این سوال که ما علاقه‌مند به دیدن چه فیلم‌هایی هستیم؟ گفت: فیلم‌هایی که جذاب هستند، فیلم‌هایی که ما را به دیدن ترغیب می‌کنند و انگیزه لازم برای دیدن ایجاد می‌کنند، دارای یک فیلم‌نامه مناسب هستند و فیلمنامه مناسب، فیلمنامه‌ای است که داستان مناسب و خوبی دارد.

طوسی در ادامه سخنان خود به اهمیت موضوع و محتوای مناسب برای یک داستان مناسب تاکید کرد و گفت: هر داستانی درباره معنای معینی با مخاطب حرف می‌زند، بنابراین در هر نوع از فیلم‌ها باید قبل از شروع و در آغاز بدانیم که قرار است چه بگوییم؟ باید بدانیم که حرف اصلی ما برای مخاطب چیست؟ باید به روشنی واقف باشیم فیلمنامه ما درباره چه چیزی گفت‌وگو می‌کند؟

او در ادامه به اعضای انجمن فیلم‌سازی تاکید کرد قبل از شروع یک فیلم حتما برای خود روشن سازند که قرار است درباره چه چیزی با مخاطب خود صحبت کنند. فیلمنامه با آگاهی نوشته می‌شود و این آگاهی هدیه‌ای است که مخاطب ما با دیدن فیلم آن را دریافت می‌کند. موضوع داستان هر فیلمنامه معنایی است که نویسنده درباره آن می‌نویسد و فیلمساز آن را به تصویر می‌کشد و این اولین گام مهم برای نوشتن یک فیلمنامه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =