کد خبر: 288977
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
بررسی آثار رولد دال در انجمن داستان آفرینش بندرعباس

آثار ادبی رولد دال دال نویسنده و فیلم‌نامه نویس مشهور بریتانیا با حضور احمد رضا حجارزاده فعال ادبی استان و اعضای انجمن‌های ادبی مراکزفرهنگی هنری کانون پرورش فکری بندرعباس برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان، انجمن داستان کانون پرورش فکری بندرعباس با حضور احمدرضا حجارزاده فعال ادبی استان، و اعضای ادبی مراکز بندرعباس برگزارشد.

فانتزی در ادبیات کودک ونوجوان کارکرد آموزشی دارد

احمد رضا حجارزاده مدرس این دوره از کارگاه آموزشی بررسی آثاررولد دال گفت: ادبیات فانتزی برای کودک و نوجوان جذاب‌تر است زیرا رویا پردازی (فانتزی‌ها) در ادبیات تنها برای سرگرمی بچه‌ها نیست بلکه کارکرد آموزشی دارد.

وی اظهار داشت: رویاپردازی و فانتزی را نمی‌توان از دنیای کودک و نوجوان حذف کرد اما اگر به شکل ادبیات عرضه شود در بروز خلاقیت آن‌ها بسیار اثرگذار خواهد بود.

حجارزاده در این رابطه به داستان‌های رولد دال، نویسنده و فیلم نامه نویس مشهور اهل بریتانیا اشاره کرد و ادامه داد: این نویسنده مشهور قرن بیستم به خاطر آثارش برای کودکان و بزرگسالان مشهور شد و آثار وی نیز در دنیا و از جمله در ایران طرفدار دارد.

این منتقد فیلم، تئاتر و ادبیات افزود: رول دال به پرورش خلاقیت کودکان اعتقاد عمیقی داشت و معتقد بود دنیای ذهنی کودکان پر است از خیال‌بافی‌هایی که یک نویسنده برای خلق هر کدام از آن تصاویر باید ماه‌ها زحمت بکشد.

حجار زاده بیان داشت: این نویسنده حوزه کودک و نوجوان به دنبال این است که ذهن کودکان را خلاق و رویاپرداز کند تا به کمک فانتزی جهان زیباتری داشته باشند.

وی ابراز داشت: جهان فانتزی رولد دال جهانی است که به شدت کارکرد آموزشی دارد، فانتزی که این نویسنده از آن حرف می‌زند فانتزی است که همراه با شوخی، طنزها و شیطنت‌هایی است که شخصیت‌های داستان‌های وی دارند لذا سعی می‌کند پیام‌های اخلاقی و انسانی را از طریق شخصیت داستان‌ها به کودکان منتقل کند.

حجارزاده گفت: آثار این نویسنده در ایران بسیار شناخته شده و کتاب‌هایش نیز بارها چاپ و ترجمه شده است.

به گفته حجارزاده حتی از روی کتاب‌هایش نمایش و آثار تصویری تولید شده و از مریم کاظمی از مشهورترین کارگردان‌های حوزه کودک کشورمان نیز از داستان‌های رولد داک در آثار فیلم و تئاتر استفاده کرده است.

حجارزاده در این رابطه کتاب «ماتیلدا» اثر رولد دال را مثال زد که این نویسنده در این داستان به دنبال ترویج کتابخوانی کودکان است، زیرا کتاب می‌تواند سرنوشت یک کودک را تغییر دهد لذا نویسنده و داستان‌های این رول دال نیز برای من مهم و جذاب است.

وی ابراز داشت: کودکان و دانش آموزان کتاب خوان از آثار رول دال بسیار استقبال زیادی می‌کنند و از طرفی نوشتن داستان و نقد کتاب‌های نویسندگانی که آثارشان برای کودکان جذابیت دارد نیز برای من مهم است.

در انجمن داستان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان وبا حضور حجارزاده تعدادی از آثار رولد دال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقد و بررسی شد.

احمدرضا حجارزاده متولد ۲۸ مهر ۵۹ در تهران است و فعالیت مطبوعاتی خود را به عنوان خبرنگار سرویس فرهنگی هنری از سال ۷۸ با روزنامه کودک و نوجوان «گنبد کبود» آغاز کرده است.

وی هم اکنون به عنوان داستان‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس، روزنامه‌نگار، منتقد فیلم، تئاتر و ادبیات شناخته می‌شود.

رولد دال، نویسنده و فیلم نامه نویس اهل بریتانیا نیز در دهه ۴۰ میلادی به خاطر آثارش برای کودکان و بزرگسالان مشهور شد.

چارلی و کارخانه شکلات سازی»، «جیمز و هلوی غول پیکر»، «ماتیلدا»، «انجمن جادوگران»، «غول بزرگ مهربان» از آثار پرطرفدار او هستند.

افزون بر داستان، سه مجموعه شعر به نام‌های «شعرهای دل به همزن»، «حیوانات پلید» و «شعرهای دست اول» نیز برای کودکان سروده است.

شاید رمز موفقیت او این باشد که بیشتر داستان‌هایش را از زاویه دید کودک نوشته است شخصیت‌های کودک داستان‌های رولد دال با آدم بزرگ‌هایی در کشمکش اند که از کودکان نفرت دارند و با آنها بدرفتاری می‌کنند و دست کم یک آدم بزرگ خوب همراه با شخصیت‌های کودک داستان با آدم بد داستان مبارزه می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =