آیین رونمایی از دو مجموعه شعر مربیان در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

از دو مجموعه شعر «... و من» سروده‌ی فهیمه مقربی و «آواز سکوت» سروده‌ی محبوبه میری(مربیان ادبی کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان) رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، آیین رونمایی از دو مجموعه شعر مربیان در کانون استان برگزار شد.

در ابتدای این آیین، مدیرکل کانون استان در سخنانی کوتاه ضمن خیرمقدم به حاضران، عنوان کرد: دنیای ادبیات و شعر دنیای پر رمز و رازی است، که از دیرباز در لحظه‌لحظه‌ی زندگی ما ایرانیان وجود و حضور داشته به طوری که بار سنگین انتقال فرهنگ ما را با توانمندی به دوش کشیده است

معصومه هادی در بیان بخشی از تلاش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برای پرورش استعدادهای موجود در استان، بخش ادبی کانون را به مهمانان معرفی کرد و فعالیت‌ها و آموزش‌های تخصصی مربیان این حوزه را به عنوان قسمتی از تلاش‌های کانون پرورش فکری برای غنابخشیدن و بالابردن سطح ادبی مربیان و اعضای علاقه‌مند را برشمرد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نام فهیمه مقربی و محبوبه میری و آیین رونمایی از کتاب شعر آنان و توفیق محبوبه کلبعلی، دیگر مربی کانون و صاحب اثر «بت بزرگ» برای ایشان آرزوی موفقیت در ادامه‌ی مسیر کرد.

رییس فرهنگ و ارشاد زابل دومین سخنران این مراسم بود که در ابتدای سخنان خود گفت: شاعر در جریان کشف خویش جهان را کشف می‌کند و آرزو و حسرت را با هم می‌پروراند؛ به زمین چنگ می‌زند تا پدیده‌ها را دریابدو هستی را بسراید.

عباس باقری در ادامه در خصوص شعر دو مربی کانون به نکاتی اشاره کرد که از آن جمله می‌توان این موارد را نام برد: ریشه داشتن شعر در غم‌های ارجمند، اندیشیدن به دردهای بزرگ معاصر، پاک و زلال و در دسترس بودن، دارا بودن تصویرها و فضاهای ذهنی عاطفی، کوتاهی و در عین حال توصیف‌گر جهانی دور از دسترس دیگران و زنانه بودن شعر آنان.

مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در بخشی از سخنان خود به تاثیر کانون پرورش فکری، به عنوان محلی مناسب برای پرورش کودکان و نوجوانان، اشاره کرد و «نشاط و شادابی» را دو هدیه‌ی کانون، در کنار پرورش دیگر استعدادهای فرزندان به خانواده‌ها عنوان کرد.

حمیدرضا رخشانی در پایان با اشاره به کتاب‌های این دو مربی کانون گفت: نوشتن آنجا که قرار است با رویا گره بخورد کاری بس دشوار است و بنده به این مربیان و دیگر اندیشه‌ورزان کانون پرورش فکری، که اندیشه را به فرزندان ما تزریق می‌کنند، قدردانی می‌کنم.

هادی هزاره‌مقدم، دبیر شورای سیاست‌گذاری شعر استان، دیگر سخنران این آیین بود که در توصیف شعر مقربی و میری به این نکته‌ها اشاره کرد: کوتاه و موجز سرودن، بیان‌گر زمان زیستن شاعر، استفاده از نشانه‌های بومی(آفتاب داغ، گرما، گز، باد و...)، استفاده از عنصر تکرار، خلق برخی ترکیب‌های تازه.

داوود صیاد، مدیر سازمان دانش‌آموزی آموزش و پرورش استان، نیز در سخنانی با اشاره به خاطرات دوران عضویت در کانون و کتاب‌خانه‌ی پستی حوزه‌ی سیستان، نقش کانون را در کشف استعدادهای نهفته‌ی کودکان و نوجوانان غیرقابل انکار دانست و با تبریک به این دو مربی شاعر اظهار امیدواری کرد با حضور فاضل نظری در کانون اتفاق‎های جدید و خوشایندی در بخش ادبی این دستگاه فرهنگی رخ بدهد.

لیلا سنچولی، یکی از شاعران استان، نیز ساده و جاری بودن کلام و کاربرد عناصر تصویری را، که بیان‌کننده‌ی دغدغه‌های شاعرانه است، از جمله ویژگی‌های این دو کتاب شعر دانست.

شعرخوانی فهیمه مقربی و محبوبه میری همراه با اثرخوانی چند شاعر شاخص استان، پخش نماهنگ بیست‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی و نماهنگی مربوط به اثرخوانی اعضا دیگر قسمت‌هایی بود که در آیین رونمایی از دو کتاب شعر انجام شد.

در پایان نیز با حضور مهمانان از دو کتاب «... و من» سروده‌ی فهیمه مقربی و « آواز سکوت» سروده‌ی محبوبه میری رونمایی شد.

گفتنی است در این روز هم‌چنین از محبوبه کلبعلی، مربی‌مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک زابل، که چندی پیش از اثر وی «بت بزرگ»(مجموعه شعری(۴۱ شعر) با موضوع‌های مقاومت، عاشورا و  مدافعان حرم، در قالب سپید است که برگزیده‌ی کتاب سال دانشجویی، راه‌یابی به جشنواره‌ی بین‌المللی شعر مقاومت و برگزیده‌ی بخش جوان جشنواره‎ی ملی فرخی سیستانی از جمله موفقیت‌هایی است که این کتاب کسب کرده است) رونمایی شده بود، تجلیل شد.

قابل ذکر است در این آیین علاوه بر همکاران کانون، مدیرکل و معاون فرهنگی و پرورشی  آموزش و پرورش استان و...، استادان دانشگاه اعضای هیات علمی، مسئولان انجمن‌های ادبی استان، رییس فرهنگ و ارشاد زابل، نویسندگان، شاعران برجسته‌ی استان، دبیر سیاست‌گذاری شعر استان، مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی استان، رییس واحد خبر صدا و سیما حضور داشتند.

رونمایی از کتاب شعر مربیان کانون سیستان و بلوچستان
رونمایی از کتاب شعر مربیان کانون سیستان و بلوچستان
رونمایی از کتاب شعر مربیان کانون سیستان و بلوچستان
رونمایی از کتاب شعر مربیان کانون سیستان و بلوچستان
رونمایی از کتاب شعر مربیان کانون سیستان و بلوچستان
رونمایی از کتاب شعر مربیان کانون سیستان و بلوچستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =