کد خبر: 289769
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
بازدید 1465
شاهزاده خانمی در مترو اثری تخیلی با موضوعی اجتماعی

رمان «شاهزاده خانومی در مترو» ‌ اثری تخیلی با موضوعی اجتماعی در کارگاه داستان مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان بستک نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان، کتاب رمان شاهزاده خانمی در مترو نوشته محدثه گودرزنیا با حضور اعضای نوجوان کارگاه داستان مرکز فرهنگی هنری کانون بستک نقد شد.

این کتاب نوشته محدثه گودرزنیا و ویژه نوجوانان امروز است که با مضمون صبر، اندیشه، گذشت، ایثار و تلاش نوشته شده است.

مربی ادبی مرکز فرهنگی هنری  بستک در کارگاه داستانی نقد کتاب «شاهزاده خانومی در مترو» ‌ گفت: شاهزاده خانمی در مترو یک داستان زنانه است که ۳ شخصیت برجسته آن هانیه، ثریا و عزیز (نوه، مادر و مادربزرگ) هر کدام گوشه‌ای از بار داستان را به دوش گرفته‌اند.

راحله حاجی‌نیا افزود: در رمان «شاهزاده خانومی در مترو» داستان با خبر بیماری مادربزرگ شروع می‌شود و هانیه همراه مادرش برای دیدن مادربزرگ راهی می‌شوند و در همان ابتدا مخاطبان با مشکلات این نوجوان گره می‌خورند.

وی ادامه داد: فقر، ارتباط با والدین، دوستان و اقوام بخشی از مشکلات هانیه‌ هستند، اما چندی بعد او می‌تواند شاهزاده خانم قصه‌های مادربزرگ را در مترو ملاقات کند و زندگی‌اش در مسیر جدیدی قرار بگیرد.

مربی ادبی کانون فرهنگی‌هنری بستک، انتخاب زاویه دید اول شخص را باعث صمیمیت بیشتر خواننده دانست و بیان داشت: نوجوان با شخص اول داستان همراه می‌شود و به راحتی با او همذاتپنداری می‌کند، گاه با او زندگی می‌کند و گاه خود را در تصویر او جستجو می کند.

«تارا بهرامی» عضو نوجوان مرکز فرهنگی هنری کانون بستک» نیز درباره نقد این کتاب گفت: چیزی که در نخستین نگاه توجه مخاطب را جلب می‌کند و او را به خواندن کتاب وا می دارد طراحی روی جلد کتاب است.

وی افزود: هم‌چنین  اسم  کتاب و تضادی که در آن وجود دارد از دیگر جذابیت‌های اولیه برای انتهاب شاهزاده خانمی در مترو است.

«غزل بهرامی» دیگر عضو مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بستک، با حس خوب و لبخند درباره ماجراها و شخصیت‌های کتاب حرف می‌زند و به گفته او خودش را شخصیت هانیه می‌بیند و بقیه اعضا نیز گفته او را تصدیق کردند.

به گفته وی، این رمان تا حدودی در برابر کلیشه‌های تبعیض جنسیتی مقاومت کرده است و زن را موجودی مستقل و درآمدزا و بی نیاز به خواننده معرفی می‌کند.

بهرامی افزود: هم‌چنین طنز ملایمی که در داستان وجود دارد باعث اقناع روح شادی طلب نوجوانان می‌شود.

«فردوس جوان جان» یکی دیگر از نقد کنندگان به این کتاب به لحظه‌های طناز کتاب اشاره کرد و آن را یکی از عوامل جذاب بودن کتاب دانست.

دیگر اعضا در نشست نقد رمان «شاهزاده خانومی در مترو» همگی به این نتیجه رسیده بودند که حتی در سخت‌ترین لحظه‌های زندگی هم می توان شاد بود و با شور و امید به زندگی ادامه داد.

رمان «شاهزاده خانومی در مترو» ‌ نوشته محدثه گودرز نیا اثری تخیلی با موضوعی اجتماعی است که در قالب طرح رمان نوجوان امروز، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به انتشار رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =