به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون استان گیلان، این دورههای آموزشی روزهای ۱۱ و ۱۲ آذر ۱۴۰۴ بهمنظور توسعه و ترویج فرهنگ قصهگویی و آشناسازی معلمان پیشدبستان آموزش و پرورش با اهمیت قصه و نقش تربیتی آن در مرکز استان و مراکز فرهنگی هنری تالش و رودسر برگزارشد.
تاکید بر قدرت خیال در قصه گویی
در نخستین نشست از این سلسله نشستها، کبری نوردوست، مربی کتابخانه پستی کانون تالش و از فعالان عرصه قصه و قصهگویی به عنوان مدرس حضورداشت.

وی در جمع بیش از یکصد مربی پیشدبستانی آموزش و پرورش غرب استان گیلان به ارایه تعریف قصه و تبیین اهمیتگویی برای مخاطبان پرداخت.
نوردوست در همین زمینه، بیان شفاهی یک قصه با تکیه بر واژهها، تخیل و ماجرای تعلیقگونه با چاشنی بازی ملایم چهره و بدن قصهگو را از شاخصههای قصهگویی دانست و با اشاره به ۹ بشقاب مفید برای اجرای قصهگویی افزود: قصهگو با استفاده از تخیل و افسانه بافی واقعیت را شرح می دهد.
مدرس این نشست ادامهداد: قصهگو، هنرهای خود را چاشنی قصه میکند و آنچه در راستای انتخاب قصه اهمیتدارد، چگونه روایتکردن است .
نوردوست درپایان تاکیدکرد: اولین قصهگوی زندگی هر فرد مادر و پدر اوست و از این رو قصه دوستی در تمامی انسانها ریشه دارد و لازماست از این ابزار به بهترین شکلممکن در انتقال آموزهها بهرهمندشویم.
قصهگویی روشی موثر برای پرورش تخیل و انتقال ارزشها
طی برپایی دومین نشست تخصصی قصهگویی ویژه مربیان پیشدبستانی آموزش و پرورش شرق گیلان، صغری قامتی و پژوهشگر ادبیات کودک بر اهمیت قصهگویی در پرورش تخیل، تقویت مهارتهای ارتباطی، انتقال ارزشهای ایرانیاسلامی و ایجاد عادت مطالعه در کودکان تأکید کرد.

کارشناس فرهنگی کانون گیلان در این نشست قصهگویی با حضور ۵۰ نفر از مربیان پیش دبستان، به تشریح ضرورتها، مبانی و کاربردهای قصهگویی در فرآیند تربیتی کودکان پرداخت و محورهای مختلفی را در قالب آموزش تخصصی بیانکرد.
وی با اشاره به جایگاه قصه در رشد شناختی و عاطفی کودکان گفت: قصهگویی یکی از مؤثرترین روشهای تربیتی است که نهتنها مهارت شنیدن، تمرکز، حافظه و زبانآموزی را تقویت میکند، بلکه مفاهیمی چون شجاعت، صداقت، مهربانی و مسوولیتپذیری را به شکلی اثرگذار و ماندگار به کودک انتقالمیدهد.
رابط استانی بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون در گیلان، با تشریح ارکان اصلی قصهگویی، انواع قصه و اصول ارتباط مؤثر با مخاطب کودک افزود: مربی موفق باید ویژگیهای قصهگو بودن چون: تصویرسازی ذهنی، انتقال احساس، رعایت ضربآهنگ، کنترل فضا و حفظ ارتباط چشمی با کودک را در خود داشتهباشد.
قامتی با تاکید براینکه ادبیات کودک نقش مهمی در شکلدهی هویت فرهنگی دارد گفت: بخش مهمی از هویت ایرانی-اسلامی نسل جدید از طریق حکمتها، روایتها و قصهها منتقل میشود. و در قرآن کریم، خداوند در آیه ۱۳ سوره یوسف خود را قصهگو معرفی میکند و این نشاندهنده ارزش تربیتی و الهیِ داستان است.
وی در این میان با اشاره به حکمتهای نهجالبلاغه و قصههای قرآنی بهعنوان منابع اصیل تربیتی، بر ضرورت استفاده از این متون در قصهگوییِ هدفمند و پرمحتوا تأکیدکرد و در بخش دیگری از نشست، به موضوعهای مرتبط با قصهدرمانی، نقش قصهبازی، بازآفرینی آثار ادبیات فارسی، و روش انتخاب کتاب مناسب برای قصهگویی پرداخت
نمایش پاورپوینت معرفی کتابهای برگزیده، فیلمهای جشنوارههای بینالمللی قصهگویی و نمونه اجراهای کلاسیک و نقالی برای مربیان و آشناسازی مخاطبان با روند شرکت در جشنواره، ثبتنام، انتخاب کتاب و آمادهسازی اجرای قصه، پایانبخش دومین نشست آموزش قصهگویی بهشمارمیرفت.
نقش حیاتی قصه در تشویق به کتابخوانی
سومین نشست تخصصی «آموزش قصهگویی و کاربردهای آن» نیز باحضور تکتمعربان، مربیمسوول کانون پرورش فکری استان گیلان و برگزیده کشوری جشنوارههای قصهگویی در سالن سینمای ادارهکل کانون برگزارشد.

عربان در این نشست بر نقش حیاتی قصه در رشد همهجانبه کودکان پیشدبستانی تأکیدکرد و گفت: قصهگویی یکی از مؤثرترین شیوهها برای آموزش مفاهیم اخلاقی، تقویت تخیل، رشد مهارتهای زبانی و اجتماعی و ایجاد عادت کتابخوانی در کودکان است.
وی در ادامه، به تشریح نقش مؤثر قصه در آموزش مفاهیم کلیدی چون: شجاعت، صداقت، مهربانی و دیگر ارزشهای اخلاقی پرداخت و اظهارکرد: کودکان بسیاری از مفاهیم مهم زندگی را از طریق قصه بهتر و عمیقتر میآموزند
او با اشاره به اینکه قصهگویی باعث پرورش قوه تخیل، تحریک حس کنجکاوی و تقویت مهارت شنیدن در کودکان میشود، افزود: این هنر بستری مناسب برای رشد مهارتهای کلامی، آشنایی با صداها، زبان و کلمات و همچنین شناخت بهتر جهان پیرامون است.
این قصهگوی برگزیده همچنین، بر نقش قصه در تقویت حافظه، تمرکز، قدرت یادگیری و مهارتهای اجتماعی کودکان تأکیدکرد و گفت: قصه بهترین ابزار برای ایجاد ارتباط مؤثر کودک با مربی، والدین و محیط اطراف است و میتواند عادت ارزشمند کتابخوانی را در سنین پایین شکل دهد.
مدرس این نشست در ادامه به نکتههایی که مربیان باید هنگام قصهگویی رعایت کنند، اشاره کرد و انتخاب داستان مناسب سن کودک، استفاده از داستانهای شاد و بدون تنش، حذف عوامل مزاحم محیطی و بهکارگیری کتابهای مصور را از مهمترین اصول قصهگویی دانست.
عربان همچنین تاکیدکرد: استفاده از قصههای کوتاه، شخصیتهای حیوانی، داستانهای آهنگین و قصههایی با ابزار یا عروسک میتواند توجه و علاقه کودکان خردسال را بیشتر جلبکند.
گفتنیاست، بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار«جهان، با قصه کودکان را بیین» در سایه همراهی و همگامی دستگاهها و گروههای مردمنهاد فعال در عرصه فرهنگ برگزارمیشود.