لازمه‌ی نقد، مطالعه‌ی عمیق و جهان‌شمول است

داستان‌نویس و نظریه‌پرداز ادبیات نوجوانان مطالعه وسیع را برای فرد منتقد ضروری دانست و گفت: لازمه‌ی نقد کردن، مطالعه‌ی عمیق و جهان‌شمول است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا یوسفی، در باشگاه نقد ادبی نوجوانان کانون استان تهران با ابراز خرسندی از این‌که به‌واسطه‌ این باشگاه ادبی می‌تواند از دریچه‌ی نگاه مخاطبان به ادبیات نوجوان نگاه کند گفت: از کانون تشکر می‌کنم که به‌واسطه این برنامه دورهم جمع شدیم تا درباره‌ی هنر و نقد هنر و ادبیات گفت‌وگو کنیم.

یوسفی درباره قدم گذاشتن نوجوانان به حوزه نقد یادآور شد، نویسندگی به شکل غریزی امکان‌پذیر است، نویسندگان زیادی بر اساس تجربه‌های کودکی خود و یا خاطرات خانواده‌شان اثری را تولید می‌کنند، اما هنگامی‌که وارد حوزه‌ی نقد می‌شویم به‌صورت غریزی نمی‌توانیم منتقد باشیم.

وی خاطرنشان کرد؛ منتقد، ویژگی‌های مضاعفی دارد، باید باسواد باشد و دانش کافی در حوزه‌های مختلف انسان‌شناسی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، اسطوره‌شناسی و انواع دیگر نقد ادبی داشته باشد، زیرا منتقد، بدون شناخت و پیش‌آگاهی نمی‌تواند کتابی را نقد کند.

این نظریه‌پرداز ادبیات نوجوانان مطالعات وسیع را برای فرد منتقد ضروری دانست و گفت: لازمه‌ی نقد کردن، مطالعه‌ی عمیق و جهان‌شمول است. در نقد ادبی باید بدانیم کدام شاخه‌ی ادبی را انتخاب می‌کنیم، از حوزه ادبیات فولکلور اثر را بررسی کنیم یا از منظر تبارشناسی و جامعه‌شناسی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم «افسون امینی» مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون از آغاز به کار این باشگاه ابراز خرسندی کرد و به نوجوانان حاضر در این مراسم گفت؛ امیدوار هستم همیشه کتاب‌خوان باشید و جذابیت‌های فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای جای لذت خواندن کتاب را برای‌تان نگیرد.

معصومه انصاریان نیز در این مراسم ضمن تبریک برای تشکیل باشگاه نقد ادبی نوجوانان کانون استان تهران یادآور شد: یکی از ویژگی‌های جامعه مدرن این است که افراد آن جامعه به همه‌ی امور نگاه انتقادی داشته باشند و یکی از ویژگی‌های خوانندگان کتاب، بررسی و دید منتقدانه به آنچه می‌خوانند است.

وی در ادامه روش‌ها و انواع نقد، مراحل و شیوه‌ها و تفاوت نقد و انتقاد را بر اساس کتاب «راهنمای شیوه‌های نقد ادبی» تشریح کرد.

در بخش دوم این مراسم، فعالیت باشگاه نقد ادبی با نقد کتاب «مو فرفری» نوشته داوود غفارزادگان به‌صورت رسمی آغاز شد و با خوانش خلاصه‌ی کتاب از سوی «سایه برین» عضو نوجوان مرکز شماره 3 کانون تهران، دیگر اعضا به‌نقد ادبی این کتاب پرداختند.

بیان جزئیات بسیار در برخی موارد، توالی حوادث، شخصیت‌ها، اتفاق‌های داستانی، بررسی پایان‌بندی و کشمکش‌ها از مواردی بود که نوجوانان به ‌نقد آن پرداختند.

باشگاه نقد ادبی نوجوانان به همت کارشناسان واحد آفرینش‌های ادبی کانون تهران« مهرنوش قربانعلی، نگین صدری‌زاده و مریم عباسی» ویژه‌ی اعضای نوجوان برگزیده‌ی انجمن‌های ادبی راه‌اندازی شده است و در نخستین جلسه از باشگاه نقد ادبی بیش از 60 عضو نوجوان و برخی مربیان و رابطان ادبی کانون استان حضور داشتند.

گفتنی است کانون استان تهران در راه‌اندازی این باشگاه قصد دارد در پرورش تفکر ساختارمند و انتقادی به نوجوانان کمک کرده و آنان را با شیوه‌های علمی نقد ادبی آشنا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =