کارگاه اقدام‌پژوهی ویژه‌ی مربیان فرهنگی کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان در حال برگزاری است

اقبال قاسمی‌پویا(مدرس کارگاه اقدام‌پژوهی): برای پرورش صحیح کودک و نوجوان ابتدا باید پرورش خود را در نظر داشته باشیم و راه «خود˚پرورشی» از پژوهش می‌گذرد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، کارگاه اقدام‌پژوهی ویژه‌ی مربیان فرهنگی کانون استان در حال برگزاری است.

در آغاز کارگاه، با توجه به اینکه اقبال قاسمی‌پویا سال‌های آغازین تدریس خود را در پژوهش‌سرای عالی زاهدان گذرانده بود، به ذکر خاطراتی از دوران شیرین حضورش در استان پرداخت و پس از آشنایی با مربیان و با توجه به سرفصل پودمان آموزشی در خصوص لزوم توجه به پژوهش، به عنوان راه حل مسئله، سخن گفت.

قاسمی‌پویا در ادامه با اشاره به مشکلات آموزشی کشور آنها را به دو دسته‌ی درونی و بیرونی تقسیم کرد و گفت: نگاه بیرونی به تعلیم و تربیت پیشرو نیست و ما اگر در مراکز فرهنگی مسایل کودک و نوجوان را بشناسیم و بتوانیم برخی از مشکلات آنان را حل کنیم، موفق خواهیم بود.

وی پیش‌شرط این مهم را این‌گونه بیان کرد: برای پرورش صحیح کودک و نوجوان ابتدا باید پرورش خود را در نظر داشته باشیم و راه «خود˚پرورشی» از پژوهش می‌گذرد.

این مدرس و پژوهشگر دانشگاه سپس در خصوص پژوهش در عمل و ویژگی‌های یک مربی پژوهشگر عنوان کرد: خلاقیت، هدف داشتن، برنامه‌ریزی، مطالعه، توانایی استفاده از مهارت‌ها و داشتن افق دید از جمله مواردی است که یک پژوهش‌گر خوب باید همواره در نظر داشته باشد.

گام‌های پژوهش، مشخص کردن موضوع، توصیف وضعیت مسئله‌آفرین، مشخص کردن هدف‌ها و پرسش‌های تحقیق و گردآوری اطلاعات دیگر بخش‌هایی بود که در روز نخست مورد بحث قرار گرفت که قاسمی‌پویا، در کنار مطالعه، «ثبت لحظه‌ها» را یکی از روش‌های موثر گردآوری اطلاعات معرفی کرد.

در روز دوم این دوره‌ی آموزشی سامان‌دهی و تحلیل داه‌ها، مشخص کردن راه‌های نو، ارزیابی اقدام‌های اجرایی، اعتبارسنجی راه‌های نو و تجدید نظر نهایی مورد بررسی قرار گرفت.

گزارش نویسی و الگوهای آن، بررسی دو نمونه گزارش، بررسی انتقادی گزارش‌های پژوهش در عمل و جمع‌بندی بخش‌های روز پایانی کارگاه است که به مربیان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان ارایه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =