ساختار شعر نیمایی فرصت‌های شگفت‌انگیزی در خلق پتانسیل‌های معنایی دارد

کمال شفیعی شاعر کودک و نوجوان کشور معتقد است: ساختار شعر نیمایی دارای فرصت‌های شگفت‌انگیزی در خلق و ارائه پتانسیل‌های معنایی است که می‌تواند برای نوجوانان شگفت‌انگیز باشد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، نخستین رویداد ادبی "شعری که زندگی است" صبح امروز دوشنبه با حضور کمال شفیعی شاعر کودک و نوجوان کشور، وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و جمعی از کارشناسان، مربیان و اعضا ادبی مراکز کانون شهرستان اهواز در مرکز فرهنگی هنری کانون شماره چهار اهواز برگزار شد.

کمال شفیعی در این رویداد ادبی که ویژه‌ی اعضا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز با موضوع بررسی قالب شعر نیمایی اجرا شد گفت: زبان در شعر نیمایی اساساً هم در ادبیات کودک و نوجوان و هم در شعر نوجوان با توجه به جوان بودن ظریف‌های ناشناخته دارند که می‌تواند ضمن کشف شدن به رشد و بالندگی و تفکر خلاق نوجوانان کشور منجر شود.

شاعر کتاب «در سکوت ماسه‌ها» افزود: اساساً با تغییر سطح تفکر و نگرش نوجوانان دو دهه اخیر، نسبت به نوجوانان پیش از این دو دهه، ذائقه زیبایی‌شناسی نوجوانان این دوره بسیار تنوع‌طلب‌تر شده و امکان گفتمان سازی زیبایی شناسانه آن‌ها بسیار فراتر رفته است.

وی تصریح کرد: این تغییر ذائقه تحت تأثیر عواملی همچون، سطح سواد والدین، نوع بازی‌ها و سطح رفاه عمومی و تأثیر شگفت مراکز فرهنگی و هنری مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید کالاهای هنری و مجموعه شعرها و داستان‌ها برای کودکان و نوجوانان است.

شفیعی در ادامه با بیان این‌که تعداد پنجره‌های باز شده به ذهن کودکان امروز هم به لحاظ تنوع و هم به لحاظ عمق و کیفیت ارائه ایده‌های ناب و بسترسازی مناسب بر پایه روانشناسی و جامعه‌شناسی کودک و نوجوان بسیار مؤثر بوده است تأکید کرد: نوجوان امروز حتی با نوجوان ده سال پیش تعریفش متفاوت است و دوره نوجوانی در این دوره به سه بخش (۱۲ تا ۱۴)، (۱۴ تا ۱۶) و ۱۶ سال به بعد که آغاز جوانی است قابل‌تفکیک است و این گسترش و تغییر دامنه نوجوانی به مجموعه عواملی که گفته شد وابسته است و می‌توانیم اذعان کنیم سن نوجوانی در عصر حاضر دارای دامنه وسیع‌تر و نیازمند بازتعریف دوباره است چراکه نوجوانی در دهه پیش رو از ۱۲ سالگی تا ۲۴ سالگی قلمداد می‌شود.

این شاعر که کتاب «کفشم زمانی گاو بوده» را برای نوجوانان سروده است در بخش دیگری از سخنان خود به ذائقه شعری نوجوانان امروزی اشاره کرد و یادآور شد: شعرهای با قالب چهار پاره و کلاسیک عمدتاً جذابیت خود را برای گروه سنی نوجوان از دست می‌دهند زیرا نوجوان اساساً به دنبال نوجویی است و قالب‌های چهار پاره و کلاسیک را مناسب سن خود نمی‌بیند و تصورش این است؛ شخصیتش متفاوت‌تر و درک اش نسبت به جهان تغییر کرده است. از همین رو قالب شعر نیمایی می‌تواند بستر مناسبی برای شکوفایی ذوق ادبی نوجوانان باشد و مجالی برای همزادپنداری خود با فضای زیست شاعرانه باشد.

وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در این رویداد ادبی گفت: توجه نوجوانان به قالب شعر نیمایی از سایر قالب‌ها بیشتر و علاقه‌مندان فراوانی یافته است

وی افزود: ادبیات معاصر بدون شعر نیمایی شناسنامه‌ای ناقص دارد و به مدد این ظرافت و ظرفیت، موضوع و موضع خود را هم باید مشخص کرد و هم باید پیش برد.

کیانی تأکید کرد: نوجوانان می‌توانند با بهره‌گیری از بستر مهیای این‌گونه‌ی ادبی تجربیات جذاب و متفاوتی داشته باشند.

در این نشست ادبی اعضا نوجوان مراکز کانون پرورش فکری شهرستان اهواز به خوانش اشعار خود و همچنین خوانش اشعار شاعران نامی ایران در قالب نیمایی پرداختند.

در بخش دوم نخستین رویداد ادبی "شعری که زندگی است" نشست تخصصی آشنایی با قالب شعر نیمایی و بازخورد آن در شعر کودک و نوجوان ویژه‌ی مربیان کانون پرورش فکری خوزستان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =