اعضا کانون با آیین‌های بومی محلی گوهر رود اشنا شدند

اولین مهرواره‌ی آیین‌های بومی و محلی شهر گوهررود برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل  کانون چهار محال و بختیاری مهرواره‌ی بومی محلی《قصه‌ی سرزمین من》با هدف پاس‌داشت هویت ملی وآشنایی کودکان ونوجوانان با آداب ورسوم محلی با حضور مسوولان شهرستان کیار,  اعضا و خانواده‌های آنان در مرکز فرهنگی،هنری گهرو به اجرا درآمد.


در  آیین افتتاحیه این مراسم فرزاد رحیمی مدیر کل کانون  اداب و رسوم محلی را  یکی از راه های حفظ هویت فرهنگی کودکان ونوجوانان در عصر پرشتاب تکنولوژی دانست وافزود ؛ ترویج فرهنگ بومی  محلی،  یکی از ضرورت‌های موجود در برابر آسیب‌های اجتماعی ست.
 وی در ادامه  از کودکان و نوجوانان به عنوان اینده سازان این سرزمین نام برد و افزود: ریشه‌های آینده در گذشته است و  احیای این آیین‌ها به خودباوری و  اعتماد به نفس  کودکان و نوجوانان کمک کرده و ضمن معرفی بازی ها و تفریحات سالم محلی ،آشنایی با آموزه های تربیتی ،غنی سازی اوقات فراغت، شکوفایی توان مندی های فردی ،پرورش خلاقیت وآماده سازی کودکان برای ورود به عرصه های اجتماعی را در این قشر تقویت خواهد کرد. 
 در این آیین  علی نصیریان،  فرماندار شهرستان کیار با اشاره به این که شهر گهرو مرکز گردشگری کشاورزی استان به دلیل داشتن پیشینه ی پر افتخار  فرهنگی،   از  پتانسیل ها ی ویژه ای  برای تبدیل شدن به قطب گردش گری ادبی  برخوردار است,این مقام مسوول برگزاری مهرواره‌ی آیین‌های بومی ومحلی را اقدامی مهم در معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های پنهان این شهر دانست و افزود این مهرواره همان‌طور که از عنوان آن پیداست، احساس مسوولیت اجتماعی کودکان ونوجوانان را نسبت به فرهنگ ،تمدن وقوم نگاره‌های خودتقویت می‌کند.
وی ایجاد فضایی پر از نشاط وامید  اجتماعی در قالب جشنواره‌ها ومهرواره‌های فرهنگی ،هنری وادبی امروزه را یکی از نیازهای جدی کودکان دانست و گفت این برنامه با انتخاب بستری مناسب به آن پرداخته است.


 دف نوازی ،چاووشی‌خوانی، اجرای سرود بومی و محلی ،شعر خوانی 《مرید محمدی》 از شاعران مطرح شهرگهرو واستان،شاهنامه‌خوانی عضو کودک مرکز از دیگر برنامه‌های اجرایی این برنامه بود. 
 نمایشگاه آیین‌های بومی و محلی که از جمله برنامه‌های جنبی این آیین بود نیز  در حاشیه‌ی این مراسم افتتاح شد.
گفتنی است که این نمایشگاه در قالب ساخت ماکت و تصویر سازی سه بعدی بود که در طول مدت ۴ ماه با مشارکت اعضا طراحی وآماده‌سازی شده بود و  توسط  مسوولین حاضر در برنامه افتتاح شد.

 این نمایشگاه برای بازدید  عموم از ساعت۸  صبح  تا  ۱۴ بعد از ظهر همزمان با هفته دولت ، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان   گهرو دایر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =