کد خبر: 291073
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
بازدید 280
چراغ شهر با قصه گویی روشن است

قاسم زارع بازیگر همدانی سینما و تلویزیون همشهریانش را به شرکت در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی دعوت کرد.

این هنرمند همدانی به مصاحبه‌گر کانون گفت: بسیار خوشحالم که اخیرا کانون از انزوا درآمده و فعالیت‌های خوبی را جریان‌سازی می‌کند تا شاید به قوت گذشته‌ی خود برگردد چرا که کانون زمانی قطب فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده و در سراسر ایران کتابخانه‌هایش از مراکز اصلی کتاب و کتاب‌خوانی به شمار می رفت.

قاسم زارع بازیگر فیلم اخراجی‌ها در ادامه گفت: در کودکی عضو کتابخانه‌های کانون پرورش فکری همدان واقع در خیابان عباس آباد، بالاتر از دبیرستان دکتر شریعتی بودم و اغلب از این مرکز کتاب به امانت می‌بردم و در فعالیت‌های کتاب‌خانه شرکت داشتم.

بعد از انقلاب مدتی از منتقدین کانون بودم زیرا بعد از انقلاب بخشی از فعالیت‌های کانون مثل فیلم‌سازی و تئاتر کم‌رمق شد و به انزوا رفت.

وی اظهار کرد: خیلی خوشحالم قصه‌گویی که فعالیت پایه‌ای در کانون است رسانه‌ای شده و حیات دوباره‌ای پیدا کرد و این امر باعث می‌شود کانون کم‌کم به قوت قبل خود بازگردد.

بازیگر همدانی هم‌چنین بیان کرد: جای تشکر دارد از مسئولین و متولیان کانون که در این وانفسا که سرانه مطالعه بسیار پایین است و کمتر کودکان به سمت کتاب و کتاب‌خوانی می‌روند با برگزاری این برنامه‌ها مسیر درست‌تری را پیش پای کودکان و نوجوانان قرار می‌دهد.

به خصوص که مردم را هم با بخش 90 ثانیه‌ای درگیر می‌کند تا این سنت فراموش شده دوباره احیا شود و البته همین انتظار هم می‌رود چرا که تخصص کانون در همین زمینه است و برگزاری این جشنواره‌ها نشان می‌دهد که به شایستگی متولی آن است.

قاسم زارع با اشاره به هفته‌ی همدان و نمایشگاهی که در این هفته در حوزه هنری تهران برگزار شد گفت: استان همدان معدنی از گویش‌ها و زبان‌های متنوع و مختلف است و حالا که همدان در مجاورت و همسایگی سه قوم ترک، لر و کرد واقع شده فرصت خوبی است تا در جشنواره قصه‌گویی از این ظرفیت بهره ببرد.

نهاوندی‌ها، ملایری‌ها و تویسرکانی‌ها با گویش لری، اسدآبادی‌ها با زبان کردی و رزنی‌ها و کبودرآهنگی‌ها هم با زبان ترکی و خود همدانی‌ها هم با آن لهجه شیرین همدانی قصه‌گویی کنند و به این ترتیب گنجینه‌ای از قصه‌های لری، لکی، ترکی، کردی و... خواهیم داشت.

این هنرمند مردمی اهل همدان هم‌چنین گفت: جشنواره قصه‌گویی نوید خوبی است برای جامعه‌ی هنرمند استان و کشور چرا که علاوه بر ماهیت هنری آن کانون را نیز از انزوا خارج کرده و به دل مردم می‌کشاند و من این رویداد را ارج می‌نهم و حمایت می‌کنم و باید بیش از این‌ها نیز از سوی نهادها و پایگاه‌های فرهنگی حمایت شود تا به گوش همه برسد و در پویایی و زنده بودن جامعه موثر باشد.

ایشان از تعدد برنامه‌های فرهنگی و هنری و توجه به سنت‌ها و ریشه‌ها در همدان در قالب انجمن‌های ادبی و فرهنگی و اکنون نیز در کانون پرورش فکری استان با این قوت اظهار خرسندی کرد و گفت: چه خوب است که چراغ شهر و استان با این فعالیت‌ها مثل کتاب و کتاب خوانی و قصه و قصه‌گویی روشن است و با اشاره به مَتَل گویی بزرگ‌ترها در دوران کودکی اش گفت که آن روزها زمستان‌های سخت همدان را همین مَتَل‌گویی‌های بزرگان قابل تحمل می کرد و در پایان با آرزوی موفقیت برای همشهریانش مجددا از برگزاری جشنواره قصه‌گویی حمایت کرد و هم‌وطنانش را به شرکت فعالانه در این جشنواره فراخواند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =