قصه ی  مرحله‌ی استانی بیست و دومین جشنواره  بین‌المللی قصه‌گویی  در البرز به سر رسید

آیین اختتامیه مرحله‌ی استانی  بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی استان البرز روز پنج شنبه با اعلام برگزیدگان این رویداد فرهنگی  در مرکزهمایش های میلاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون البرز، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان  در جمع مسولان و قصه‌گویان ضمن تشکر از تمامی همکاران ساعی کانون  که در هر چه باشکوه تر برگزار شدن این جشنواره  تلاش کرده‌اند  گفت دنیای ادبیات پیچیده و پر هیجان است و هنر«قصه‌گویی»، قدیمی‌ترین شکل ادبیات است .

قاسم سلیمانی با مهم برشمردن جایگاه قصه و رواج داشتن ادبیات شفاهی در قالب قصه قبل از ادبیات مکتوب گفت قصه‌ها از گذشته تا به حال راهی برای انتقال تجربه و آموزش بوده‌اند و قصه‌گو همواره روح زندگی و معنایی را که خود عمیقا درک کرده و از آن لذت  برده را به دیگران انتقال می‌دهد و قصه یک میراث فرهنگی است که تاکنون جایگزینی برای آن یافت نشده است.

وی انگیزه‌ی انسان را برای انتقال تجربه ذاتی و فطری خواند و«قصه‌گویی» را پاسخی برای این نیاز به قدمت تاریخ خواند.

سلیمانی یادآور شد: قصه‌گو با انتخاب جمله سحرآمیز "روزی بود روزگاری" شنونده را برای ورود به دنیای قصه آماده می کند  و افزود: قصه قلمرویی سرشار از رازو رمز و پیچیده در قالب کلمات، لحن و بیان است که قصه گو شنونده را از زمان و مکان موجود برای ورود به دنیایی متفاوت رهنمون می سازد.

وی افزود: قصه گو این فرصت برای تصویرسازی را مهیا می کند تا تجسم و تصور خلاق که از واقعیت های قصه گویی برای کسب آموزه های جدید است را در اختیار شنونده قرار دهد تا فرصت الگو پذیری ارزش های پایدار انسانی مانند نشاط مهربانی دلسوزی ایثار و فداکاری دلیری و شجاعت همزاد پنداری شود.

او  در ادامه تاکید کرد: این ظرفیت، کارکرد قصه گویی است وهمواره مد نظر همه دست اندرکاران برنامه ریز فرهنگی بوده است قصه گویی همواره در جایگاه کارکرد تربیتی سرلوحه برنامه ریزی های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار داشته و کانون اهتمام دارد علاوه بر جریان مستمر و دامنه دار قصه گویی در مراکز به توسعه و نهادینه سازی این اقدام ارزشمند فرهنگی در جامعه بپردازد.

سلیمانی در پایان سخنانش ضمن تشکر از مدیر عامل محترم و معاون محترم فرهنگی کانون کشور افزود کانون سعی خواهد کرد که کم کم جشنواره ها را به مهرواره تبدیل کرده و از ظرفیت حضور تعداد بیشتری از علاقه مندان در قالب انجمن‌های قصه‌گویی در  فضای غیر رقابتی بهره ببرد.

در بخش دیگری از آیین اختتامیه، دولت آبادی به نمایندگی از هیات داوران ضمن قرائت بیانیه در خصوص جشنواره برگزار شده در البرز گفت: نکته قابل توجه در قصه گویی البرز تنوع فرهنگی و بیان قصه به زبان ها و گویش های محلی مختلف بود که از نظر من سرمایه گذاری مسولان بر ای این پتانسیل بالا احساس می‌شود.

وی همچنین با بیان این مطلب که صمیمیت بین نیروهای پر تلاش کانون موج می زد گفت: این جشنواره بسیار دقیق و منظم بود  و ادامه داد قطعا یک مدیریت خوب فرهنگی فرهنگی طبیعتا نیروهایی فعال و خودجوش را به همکاری از سر علاقه ترغیب می کند که ارزشمند و ستودنی است.

دولت آبادی در بیانیه قصه گویی نیز به موارد مختلفی از جمله مناسب سازی قصه‌ها برا مخاطب، لزوم هماهنگی زبان بدن، بیان و پوشش مناسب قصه در جذب مخاطب اشاره کرد .

گفتنی است در آیین اختتامیه‌ی این جشنواره فعالیت‌های متنوع دیگری از جمله قصه‌گویی «مریم مهدی‌پور» برگزیده‌ی اول بخش «زنان و مردان »، اجرای نمایشی توسط کیوان اقبالی، اجرای بازی توسط هوشنگ شاهین‌زاده و اجرای چند موسیقی توسط اعضای موسیقی مرکز هشتگرد، اجرا شد.

و در نهایت از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد

اسامی برگزیدگان


.

لازم به توضیح است مرحله نهایی بیست‌و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی پس از جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای، هم‌زمان با شب یلدای ۱۳۹۸ در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =