نشست تخصصی انجمن نمایش کانون با موضوع تئاترشواریی

هم‌زمان با هفته ملی کودک نشست تخصصی انجمن نمایش کانون پرورش فکری با موضوع «تئاتر شورایی»، با حضورمحمد سایبانی کارشناس هنرهای نمایشی اداره کل ارشاد اسلامی بندرعباس برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان، هم‌زمان با هفته ملی کودک نشست تخصصی انجمن نمایش کانون پرورش فکری  با موضوع« تئاتر شورایی»، با حضورمحمد سایبانی کارشناس هنرهای نمایشی اداره کل ارشاد اسلامی بندرعباس برگزارشد.

سایبانی گفت: تئاتر شورایی شیوه‌ی نوین می‌باشد که با اهداف تعلیمی و تربیتی محیط‌های آموزشی کاملا منطبق است و این شکل از نمایش خیل کمرنگ می‌باشد ودر ایران تعداد هنرمندانی که به این شیوه از نمایش می‌پردازند محدود است.

وی افزود: تئاتر شورایی متأثر از  الگوی ابتکاری نخست شکل گرفته است. جهانی که این نوع تئاتر ترسیم می‌ کند، بیشترین سهم را به تماشاگر می‌ بخشد و تمام سازوکار اجرایی آن در خدمت تبدیل تماشاگر منفعل و تابع به یک عامل وکنشگر اجتماعی است.

کارشناس هنرهای نمایش خاطر نشان کرد: تئاتر شورایی متاثر از الگوی ابتکاری نخست شکل گرفته است. جهانی که این نوع تئاتر ترسیم می‌کند بیشترین سهم را به تماشگر می‌بخشد وتمام سازوکار اجرایی آن در خدمت تبدیل تماشاگر منفعل و تابع به یک عامل و کنشگر اجتماعی است.

سایبانی گفت: هدف از ابداع این تکنیک‌ها برداشتن مرز بین تماشاگر و بازیگر، و تبدیل هر دو طرف به تماشا از بین رود و «دیالوگ» جای «مونولوگ» را بگیرد.

وی بیان کرد: تئاتر شورایی بر این فرض استوار است که هر یک از ما فی نفسه بازیگر، و یا به تعبیری، تماشا- بازیگریم و با فعال شدن این توانایی عام در ما، ترغیب می شویم وضع موجود را بشناسیم تا بتوانیم برای دستیابی به وضع مطلوب تلاش کنیم.

در این کارگاه تعریف دقیقی از تئاتر، نمایش، میزانسن، پرفورمنس  توسط سایبانی ارائه شد.

در ادامه کارگاه کار عملی به منظور ایجاد صمیمیت و آشنایی شرکت کنندگان در این انجمن  انجام شد.

نشست تخصصی انجمن نمایشی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان همزمان با هفته ملی کودک در مرکز فرهنگی هنری کانون شماره ۲ بندرعباس با حضور کارشناسان، مربیان و اعضای مراکز پنج‌گانه بندرعباس برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =