آغاز به کار جشنواره‌ی استانی قصه‌گویی در سمنان/ کودکان مانند صفحه‌ی کاغذ سفیدند

جشنواره‌ی استانی قصه‌گویی هم‌زمان با روز جهانی کودک با رقابت ۴۹ قصه‌گوی راه‌یافته به این مرحله در کانون پرورش فکری سمنان آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، جشنواره‌ی استانی قصه‌گویی هم‌زمان با روز جهانی کودک صبح سه‌شنبه ۱۶ مهرماه ۱۳۹۸ با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و والدین، فعالان فرهنگی، نویسندگان و دوست‌داران فرهنگ بومی و رقابت ۴۹ قصه‌گوی راه‌یافته به این مرحله در تالار همایش مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان آغاز شد.

کودکان مانند صفحه‌ی کاغذ سفیدند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در آیین افتتاحیه این جشنواره، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای کربلا و تبریک هفته‌ی ملی کودک از کودکان این سرزمین پهناور به‌عنوان پدران، مدیران و سازندگان آینده‌ی این مرز و بوم یاد کرد و گفت: کودکان مانند صفحه‌ی کاغذ سفیدند که هر رهگذری می‌تواند بر آن علامتی بگذارد و برای مواظبت از خط‌خطی‌شدن آن‌ها هیچ‌کس بهتر از خودشان نمی‌تواند آن‌ها را مواظبت کند.

خدابخشی در ادامه افزود: برای توانمند شدن این نونهالان، کودکان و نوجوانان پاک‌سرشت، نیازمند احیای فضیلت‌هایی هم‌چون هم‌دلی، وجدان، خویشتن‌داری، احترام، مهربانی، بردباری و انصاف هستیم و برای این منظور به روشی مؤثر برای ایجاد منش اخلاقی باثبات نیاز داریم؛ چون این منش زندگی ما است که باعث دوام و ثبات زندگی‌ها می‌شود و آن‌وقت فرزندان‌مان به‌گونه‌ای تربیت می‌شوند که بتوانند شهروندانی بالغ و مسئول باتحمل و سودمند باشند.

وی یادآور شد: برای احیای فرهنگ اخلاقی بایست از خانه آغاز کرد که نخستین مدرسه‌ی فضیلت‌ها است و والدین، نقش اساسی در این امر دارند و در کنار نهادهای رسمی مانند آموزش و پرورش و نهادهای غیر رسمی مانند کانون پرورش فکری که در یک تعامل تنگاتنگ به‌صورت تخصصی در حوزه‌ی کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، می‌تواند اثربخش باشد.

خدابخشی اظهار داشت: کانون پرورش فکری، پل ارتباطی مؤثر بین والدین و کودکان و نوجوانان است و کمک مادی و معنوی به این قشر عظیم در جامعه، به‌عنوان سرمایه گذاری تلقی شود تا ثمره‌ی خود را بروز دهد.

مدیرکل کانون استان سمنان خاطرنشان کرد: تقارن هفته‌ی ملی کودک و جشنواره‌ی قصه‌گویی با ایام محرم و صفر، فضایی معنوی ایجاد کرده که برای نهادینه‌شدن ارزش‌های فرهنگی‌تربیتی، عاشورا و جهاد در راه خدا بایست تلاش  خالصانه و مجاهدانه‌ای داشته باشیم.

خدابخشی با اشاره به تأثیر هم‌افزایی و هم‌گرایی نهادهای فعال در این عرصه، گفت: دانشمندان بر این باورند که مهم‌ترین عامل سنجش یک ملت، رشد ناخالص تولیدات و فن‌آوری و یا قدرت نظامی نیست؛ بلکه فرهنگ و منش اخلاقی آن جامعه است که مردم ما آن را در کربلا که قله‌ی منش‌های اخلاق در جهان است و در امتداد و دامنه‌ی آن، هشت‌سال دفاع مقدس به عینه دیدند.

جشنواره قصه‌گویی، کسب تجربه‌ای بدون خسارت

مدیرکل کانون استان سمنان در پایان تصریح کرد: امیدوارم جشنواره قصه‌گویی که روشی برای مؤثر بودن در کسب تجربه‌ی فرزندان این مرز و بوم است، مفید واقع شود؛ چراکه جشنواره قصه‌گویی و اصل بیان قصه، کسب تجربه‌ای بدون خسارت است و از آنجا که تجربه با مؤفقیت و ناکامی همراه است، عرصه‌ی قصه‌گویی می‌تواند تجربه‌ای را بدون ناکامی به فرزندان ما انتقال دهد.

مهسا شاه‌حسینی مدیرکل امور بانوان استانداری سمنان نیز در این آیین ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جشنواره، از هم‌راهی شایسته‌ی مدیرکل و مربیان کانون پرورش فکری در اجرای فراخوان مسابقه نقاشی و برگزاری نمایشگاه استانی خانواده‌ی شاد قدردانی کرد.

گفتنی است؛ روایت‌خوانی اعضای دختر نوجوان مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهمیرزاد با لباس و گویش محلی، اجرای قصه‌گویان، پخش نماهنگی کوتاه از روند جشنواره قصه‌گویی در استان، تجلیل از برگزیدگان فراخوان نقاشی خانواده‌ی شاد، اجرای زنده امین امین‌پور عضو ارشد مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی، تجلیل از محمدرضا اسلامی مروج قصه‌گویی و...، برخی از برنامه‌های این آیین بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =