معرفی زنان قهرمان ایران با روایتی تازه از دختران نوجوان کانون تهران

اعضای نوجوان مرکز شماره ۴۲ کانون استان تهران در آخرین روز جشنواره هنرهای نمایشی کانون استان تهران، تئاتر « سهرآفرید» را به صحنه برده و با روایتی تازه از داستان‌های شاهنامه، زنان موفق و قهرمان ایران را معرفی کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، تئاتر صحنه‌ای «سهرآفرید» کاری از مرکز ۴۲ کانون استان تهران به کارگردانی مریم شفیع‌زاده بود که در آخرین روز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون، جمعه ۳ آبان در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون روی صحنه رفت و مورد توجه تماشاگران این جشنواره قرار گرفت.

موانع قهرمانی را بر می داریم

نشاط عسکرزاده، نوجوان بازیگر نقش اصلی نمایش «سهرآفرید» یعنی گرد آفرید است. او که از ۹ سالگی عضو کانون است درباره شروع فعالیت‌های نمایشی‌اش گفت: من از ۱۰ سالگی در کارگاه‌های نمایشی کانون حضور دارم.

او با اشاره به علاقه‌اش به هنرهای نمایشی بیان کرد: من از بچگی به فعالیت‌های هنری علاقه داشتم و به شکل جدی می‌خواهم در رشته‌های سینما و تئاتر تحصیل کنم.

عضو نوجوان مرکز ۴۲ کانون تهران درباره اجرای نمایش «سهرآفرید» گفت: ما در اواسط بهار تمرین‌ را آغاز کردیم ولی در جشنواره بهترین اجرایمان را داشتیم. همه بسیار خوب ظاهر شدند. امیدوار هستم جزو نمایش‌های برتر جشنواره قرار بگیریم.

او تأکید کرد: ما می‌خواستیم در این نمایش به هم‌سالانمان بگوییم که شاید زنان برای قهرمان شدن با موانع بسیاری مواجه باشند ولی همیشه راه‌های دیگری برای موفقیت هست و آن‌ها می‌توانند به هدف‌های بزرگ خود برسند اگر خود را باور داشته باشند.

زنان می‌توانند نقش مؤثرتری در جامعه داشته باشند

عسل اکبری نسب بازیگر نقش سهراب، ۱۶ ساله است، او که از ۵ سالگی در کانون فعالیت دارد درباره علاقه‌مندی‌اش به تئاتر و حوزه فعالیت‌های نمایشی گفت: به نظرم دیدن آثار نمایشی بیش از هر کار فرهنگی و هر آموزش دیگری می‌تواند روی مخاطبان تأثیرگذار باشد. با یک تئاتر خوب می‌توانیم  چیزهایی را بیاموزیم که جامعه پیش‌ازاین به آن توجه نداشته است.

او با اشاره به آشنایی‌اش با شاهنامه درباره بازی کردن در نقش سهراب توضیح داد: نقش سهراب را باید من بازی می‌کردم، یعنی یک دختر. باید سهراب را باور می‌کردم. حس و حرف و عقیده‌اش را تا بتوانم به نقشم را به‌درستی ایفا کنم. برای همین کتاب‌های بسیاری در این زمینه خواندم.

عضو نوجوان مرکز ۴۲ کانون ادامه داد: ما می‌خواستیم نشان دهیم که زنان می‌توانند نقش مؤثرتری در جامعه داشته باشند. می‌توانند موجودی ضعیف باشند و یا به شکل یک قهرمان در جامعه ظاهر شوند.

دختران هم می‌توانند قهرمان و پهلوان باشند

مریم شفیع‌زاده که حدود ۲۰ به‌عنوان مربی و مربی مسئول در مراکز کانون تهران فعالیت دارد درباره اینکه چرا برای خلق نمایش«سهرآفرید» به سراغ شاهنامه رفته است گفت: خودم، دختر نوجوان دارم و خوب می‌دانم که نوجوانان هم سن و سال دخترم این روزها چه دغدغه‌هایی دارند. بسیاری از آنان فکر می‌کنند برای قهرمان بودن باید پسر باشند و نمی‌توانند موفقیتی در جامعه داشته باشند. بنابرین باید آنان را به این مسئله متوجه می‌کردم که قهرمانی زنان در عرصه‌های مختلف می‌تواند شکل بگیرد و هیچ محدودیتی برای دختران وجود ندارد.

مربی مرکز ۴۲ کانون استان تهران ادامه داد:برای این نمایش به سراغ شاهنامه رفتم و روی شخصیت گرد آفرید تمرکز کردم. چون می‌خواستم دختران نوجوان این موضوع را درک کنند که آن‌ها می‌توانند در عین زنانگی و لطافت، قهرمان و پهلوان باشند.

کارگردان نمایش سهرآفرید درباره جشنواره هنرهای نمایشی کانون گفت: برگزاری جشنواره در این زمینه بسیار خوب است. چون کارهای حرفه‌ای به این جشنواره آورده می‌شوند. کارهایی که در کتابخانه با سختی زیاد شکل می‌گیرند، اما وقتی روی صحنه می‌آیند، می‌توانید خلاقیت‌ها و عروسک‌سازی‌های حرفه‌ای آن‌ها را ببینید.

او ادامه داد: به نظرم حتی جا دارد که تماشاگران بیشتری به این جشنواره بیایند و رسانه‌ها به تبلیغ این‌چنین رویدادهایی کمک کنند. مخصوصاً که از یکی، دو سال گذشته در استان تهران کارهای صحنه‌ای هم به این جشنواره اضافه‌شده و از حالت صرفاً عروسکی خارج‌شده است. این اتفاق باعث شده هرکسی با هر توانایی و سلیقه‌ای بتواند کارش را در این جشنواره ارائه دهد که این مثبت‌ترین نقش جشنواره هنرهای آفرینشی کانون است.

گفتنی است اختتامیه نوزدهمین جشنواره‌ی هنرهای نمایشی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران همزمان با جشنواره سرود استانی در آذر ماه برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =