کد خبر: 292750
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
بازدید 231
قصه، آموختن بدون تجربه‌کردن است

فاطمه بصیرت، قصه‌گویی از گناوه است که اعتقاد دارد با توجه به این‌که جهان در حال تغییر است و ذهن بچه‌ها هر روز پویاتر می‌شود، قصه‌ها هم باید به‌روز و با موضوعات امروزی انتخاب شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، او که با قصه «سوگل» به جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی که ۱۷ تا ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸ به میزبانی شیراز برگزار می‌شود، حضور دارد، معمولا قصه‌هایش برای گروه سنی ب‌وج انتخاب می‌کند چون معتقد است خمیره‌ی این کودکان در حال شکل‌گیری است و با انتخاب صحیح قصه می‌تواند در روند رشد اخلاق کودکان مؤثر باشد.

از نظر او، فناوری‌های نوین، صد در صد در قصه‌گویی نقش داشته‌اند، به‌طوری که ذهن بچه‌ها را به مسائل فرامرزی باز و تخیل کودکان را تقویت کرده‌اند.

بصیرت، شیوه‌های سنتی مثل نقالی را دارای جایگاه خاص در قصه‌گویی ملی می‌داند که نباید به فراموشی سپرده شود چون قسمتی از فرهنگ ماست و قصه‌گویی نوین را هم دوست دارد چون نیاز جامعه کنونی است و هر کدام جایگاه خودش را دارد.

این قصه‌گو، قصه‌گویی خلاق را دوست دارد و همیشه به دنبال ایده‌های جدیدتر برای قصه‌گویی است.

او ارتباط قصه‌گو با مخاطب در قصه‌گویی را ضروری می‌داند و می‌گوید: قصه برای مخاطب است؛ اگر ارتباط برقرار نشود پس قصه‌گو نتوانسته کار خود را به نحو درست انجام دهد.

قصه‌ای که در جشنواره روایت می‌کند، حال و هوای قدیمی دارد اما دغدغه‌ی خانواده‌های امروز هم هست؛ این قصه کودکان را با لباس‌ها و طرز زندگی قدیم آشنا می‌کند و تخیل کودک را پرورش می‌دهد و مشکل کودک امروز را مطرح می‌کند.

بصیرت، قصه را تجربه آموختن، بدون تجربه کردن می‌داند که نیاز همیشگی کودک است و این هنر قصه‌گو و توانایی او را می‌طلبدکه بتواند به میزانی جذاب قصه بگوید که مخاطب را پای قصه بنشاند..

اولین قصه را از مادرش شنیده (قصه سنگ و گردو ) که به علت هوش کودکی و تکرار آن، هنوز در ذهنش مانده است.

خودش می‌گوید با کانون قصه‌گوشده، با قصه‌گویی آشنا و احساس می‌کند حضور در این جشنواره‌ها بر مهارت او افزوده است.

در انتظار شنیدن قصه‎ی سوگل هستیم.

مصاحبه: اعظم موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =