تأثیر شخصیت رییس علی دلواری بر خلق قصه‌های بومی تنگستان

زینب احمدی، کارشناس علوم تربیتی است و پانزده سال است که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارتباط دار. او همچنین ده سال است که به عنوان مربی هنری در کانون فعالیت می‌کند و با قصه «هدیه شگفت‌انگیز» در جشنواره امسال شرکت کرده‌است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، این قصه‌گو با بیان این‌که از زمان ورود به کانون جذب کلاس‌های آموزشی این سازمان شده و هرچه پیش ‌رفته به رشته‌های دیگر مخصوصاً قصه‌گویی علاقه‌مند شده‌است، گفت: من از شهرستان تنگستان بوشهر آمده‌ام، جایی که با نام دو تن از قهرمانان نامی ایران یعنی رییس‌علی دلواری و زائر ‌خضرخان شناخته می‌شود.‌

احمدی با اشاره به تأثیری که این شخصیت‌ها بر فضای ادبی و داستانی منطقه بوشهر گذاشته‌اند، گفت:

مردم و بزرگان منطقه در خلق داستان‌ها و قصه‌هایشان از همین شخصیت‌ها استفاده می‌کنند و این قصه‌ها که عمدتا مفاهیم حماسی، ارزشی و از خودگذشتگی دارند برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب هستند.

وی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم در داستان‌ها و قصه‌های خود به معرفی آداب، رسوم، پوشش و گویش منطقه زندگی خود بپردازیم، ادامه داد: ما در چندین دوره در جشنواره شرکت کرده‌ایم و دوستان من شخصیت‌های برجسته این مناطق را معرفی کرده‌اند، امسال هم همین برنامه را داریم.

به گفته‌ی این فعال حوزه داستان، قصه‌گویی هدف والایی مانند آموزش غیرمستقیم به کودکان و نوجوانان دارد؛ براین اساس قصه‌ای را انتخاب کردم که این هدف را محقق کند.

وی با تأکید براین‌که برای جذب مخاطب باید قصه‌ی متناسب با سن او را انتخاب کرد، گفت: به اعتقاد من قصه‌گویان باید مخاطب را در قصه مشارکت دهند؛ چراکه این کار به اثرگذاری بیشتر قصه و انتقال پیام کمک می‌کند. وی در پایان با قدردانی از برگزارکنندگان این جشنواره، سطح امکانات و رقابت‌ها را مطلوب ارزیابی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =