قصه‌گویی می‌تواند از نفوذ خرافه و ضدارزش‌ به فرهنگ عامه جلوگیری کند

انجمن قصه‌گویی کانون کرمان در نشستی به بررسی نهایی قصه‌های راه‌یافته به مرحله منطقه‌ای بیست ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی پرداخت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، دومین جلسه انجمن قصه‌گویی کانون کرمان به منظور نقد، بررسی و ارتقای قصه‌های راه‌یافته به مرحله منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور تعدادی از اعضای انجمن، محسن روحی مدیرکل، معاون و کارشناسان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قصه‌گویان برگزیده مرحله استانی برگزار شد.

بنابر این خبر، در این نشست که ۲۰ آبان با حضور محمدرضا قراری، مازیار رشید صالحی، فاطمه جعفرزاده و زهرا استاد نارویی اعضای انجمن قصه‌گویی تشکیل شد، قصه‌های راه یافته به مرحله منطقه‌ای بازنگری و به کارشناسان و اعضای انجمن برای بهتر شدن آنها تصمیم ‌گیری کردند.

محمدرضا قراری پس از قصه‌گویی برگزیدگان بیان داشت: ابزار قصه می تواند در طی قصه‌گویی معرفی شود و همچنین ارتباط مداوم با ابزار برای این سبک از قصه‌گویی از ضروریات است.

وی همچنین استدلال و منطق  لازم در قصه را گوشزد کرد و یادآور شد که مخاطبان کودک به خوبی تناقضات تحلیلی که ممکن است در قصه‌ها وجود داشته باشد را تشخیص می دهد و این باعث قطع ارتباطشان با قصه و قصه‌گو می‌شود.

ایشان در ادامه به نقش نخبگان در نگرش عامه مردم اشاره کرد و از قصه‌گویان به عنوان کسانی که می‌توانند در دل قصه‌ها از نفوذ خرافه و ضد ارزش‌ها به فرهنگ عمومی جلوگیری کنند نام برد. وی به مسئله زمان در قصه هم پرداخت و تعلیق و ایجاد گره را در کنار هیجان یکی از راه‌های جذب مخاطب دانست.

بر همین اساس، فاطمه جعفرزاده هم در ارتباط با قصه‌های گفته شد، روی تداعی تصویری که قرار است برای بچه‌ها اتفاق بیافتد تاکید کرد و توجه به مخاطب و تلاش برای جلب توجه او در هر لحظه را از مهمترین اصول قصه‌گویی دانست.

وی همچنین توصیه کرد: قصه‌گویان باید استدلال و منطق‌ قصه‌ها را رعایت کنند و سوال بی‌جوابی برای مخاطب باقی نگذارند. این مهم باعث می‌شود قصه‌گو از سوی مخاطب پذیرفته شود و به باورپذیری قصه و انتقال پیام آن هم کمک خواهد کرد.

این در حالی است که، مرحله منطقه‌ای  بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ۲۸ و ۲۹  آبان در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و برگزیدگان این مرحله، شب یلدا در تهران  و در بخش ملی با قصه‌گویانی از سراسر کشور رقابت خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =