نشست نقد و بررسی «قصه دلبری» در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

نشست نقد و بررسی «قصه دلبری» با حضور نویسنده‌ی کتاب و جمعی از نویسندگان و شاعران و اهل قلم استان در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نشست نقد و بررسی «قصه دلبری» در مجتمع کانون استان برگزار شد.

در این نشست، که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی، حوزه هنری و بنیاد شهید استان برگزار شد ابتدا، محمدعلی جعفری، نویسنده‌ی کتاب قصه دلبری، در خصوص دوستی با شهید محمدحسین محمدخانی و از انگیزه‌های خود پس از شهادت ایشان برای نوشتن این کتاب، که ادای دِینی بود به شهید سخن گفت.

در ادامه حامد زارعی، سرپرست نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی استان گفت: کتاب قصه دلبری یکی از کتاب‌های موفق در بخش خاطره‌نگاری زندگی شهداست و محمدعلی جعفری یک نویسنده‌ی جوان و خلاق است که تصویری صمیمی از شهید را ارائه داده به طوری که به راحتی با این کتاب ارتباط برقرار می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: تفاوت این‌گونه کتاب‌ها با رمان و داستان در این است که در رمان و داستان تخیل نویسنده بر روند داستان تاثیر می‌گذارد اما در خاطره‌نگاری اصل وجود زندگی فرد بر روند داستان تاثیرگذار است.

و پس از آن زهرا پردل، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، در سخنان خود ابتدا پیشینه‌ای از خاطره‌نگاری در ادبیات ایران از ابتدا تا پس از انقلاب و سال‌های دفاع مقدس و تفاوت‎های آن بیان کرد و سپس در خصوص ویژگی‌های برجسته‌ی روایت در قصه دلبری از جمله «وفاداری به مضمون، محتوا و ترتیب و توالی اتفاقات» که آن را اثری دلپذیر برای مخاطب عام کرده است، سخن گفت.

وی در پایان نیز نمونه‌هایی از گسست‌هایی که در چند جای خاطرات دیده می‌شود برای حاضران خواند.

در ادامه نیز تعداد دیگری از حاضران نقدهای خود را در مورد این کتاب بیان کردند و پس از آن محمدعلی جعفری در پاسخ به آن گفت: برخی از این گسست‌ها که در داستان دیده می‌شود به دلیل درخواست خانواده‌ی شهید برای حذف برخی از بخش‌های کتاب است.

وی درباره‌ی انگیزه‌ی نگارش قصه دلبری هم گفت: تا قبل از نوشتن این کتاب بیشتر در بخش رمان‌نویسی فعالیت داشتم اما پس از شهادت شهید محمدخانی، با توجه به شناخت قبلی از ایشان، احساس وظیفه کردم و تصمیم به نوشتن کتاب قصه دلبری که حاصل ساعت‌ها مصاحبه با همسر این شهید بزرگوار کتابی شده به نام قصه دلبری.

قابل ذکر است قصه دلبری خاطرات هفت سال آخر زندگی شهید محمدحسین محمدخانی را با پرداختی داستان‌گونه و تصویرسازی مناسب از زبان همسرش روایت می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =