داستان بر مبنای وحدت حس بنیان گذاشته می شود

با وحدت حس تمام اجزای استفاده شده در داستان یک حس واحد پیدا می کنند و اثر با قدرت بیشتر در معرض قضاوت مخاطب قرار می گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالی در دهمین نشست ادبی دو پنجره استان کتاب «لالایی برای دختر مرده »با حضور حمید رضا شاه آبادی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

حمید رضا شاه آبادی در جمع اعضای برگزیده آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری استان با اشاره به استفاده از ژانر وحشت در آثارش عنوان کرد: وقتی دست به انتخاب یک موضوع و سبک می زنید باید همه اجزا و عناصری که به کار می برید در هر یک از بخش هاهم خوان و هم راستا با هم باشند به عنوان مثال انتخاب عدد ۱۳ در  رمان لالایی برای دختر مرده هم با فکر قبلی بوده است و اساس آن هم نحس بودن این عدد در بین مردم بود.

وی با اشاره به انتخاب زاویه دید و راوی در خلق رمان، خاطر نشان کرد: روایت داستان از زبان اول شخص دست نویسنده را باز می گذارد، به این وسیله امکان جولان بیشتری فراهم می شود تا هر آنچه به در ذهن نویسنده می گذرد بیان شود و با سلیقه مخاطب هماهنگ گردد.

نویسنده کتاب لالایی برای دختر مرده  زاویه دید اول شخص را در داستان نویسی حس بر انگیزتر دانست و یادآور شد: زاویه دید دانای کل کار نویسنده را در توشتن سخت می کند و محدودیت ها را بیشتر می نماید و این میان باید نویسنده بر اساس طرح داستانی که دارد هنرمندانه درست به انتخاب بزند.

وی در جمع کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالی عنوان کرد: اگر قرار باشد یک بار دیگر کتاب لالایی برای دختر مرده را بنویسم بدون شک تغییراتی را در آن لحاظ می کردم به عنوان مثال طنز یک عنصر جدی بود که حتمأ از آن در آفرنش اثرم بهره می بردم زیرا ب راین اعتقادم که باید همه عتاصر در کنار هم قرار بگیرد طنز در یک تراژدی هم مقبول خواننده می تواند باشد.

وی نیازهای نوجوانان امروزی را متفاوت تر از قبل ندانست و بر این باور است که نیازها و خلقیات نوجوانان مثل گذشته است و تفاوتی نیافته است تنها بروز نیازها فرق کرده است، نوجوان همان نوجوان ماجراجو است که بدنبال کشف است.

نویسنده کتاب وقتی مژی گم شد ار نوجوانان خواست تا از الان به آینده درخشان فکر کنند و همان را پبش روی شان قرار دهند و با جدی گرفتن خودشان و علایق شان آینده ای روشن را پیش روی شان قرار دهند زیرا نباید از این مسأله غافل شوند که سنگ بنای آینده نه چندان دور همین دوران نوجوانی است.

اسماعیل عسگری مدیر کل کانون استان هم کودکان و نوجوانان استان را خوانندگان چیره دستی دانست که در فضای کتابخانه ها اصول نقد را می آموزند و ابراز خرسندی کرد از اینکه کانون در قالب برنامه دو پنجره فضایی را برای آشنایی اعضای مراکز  با نویسندگان و شاعران فراهم نموده است.

وی در ادامه از کودکان و نوجوانان خواست تا با با عینک تیزبینی کتاب ها را مورد و مطالعه قرار دهند و زمینه تقد و بررسی کتاب ها را حتی بیرون از فضای مراکز ایجاد کنند و سفیران کتابخانه در مدارس و سایر جمع ها باشند تا گامی هر چند کوچک در جهت ترویج مطالعه برداشته شود.

گفتنی است دهمین نشست دو پنجره با نقد و بررسی کتاب لالایی برای دختر مرده  با حضور حمید رضا شاه آبادی، امروز  در مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =