تجهیز کتاب‌خانه‌ی روستا و تجلیل از فعال کتاب‌خوانی در شهرستان سرباز

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان: با «کتاب» روشنایی را به همه‌ی کودکان به دور از هرگونه مرزبندی قوم و نژاد و رنگ هدیه کنیم

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، مدیرکل کانون از عمران حسینی، کتابدار افتخاری شهرستان سرباز، تجلیل کرد.

در این دیدار صمیمی، که با حضور تعدادی از همکاران در مجتمع کانون استان برگزار شد، معصومه هادی در سخنان کوتاهی گفت: وظیفه‌ی همه‌ی ما این است تا شرایطی فراهم کنیم کودکان و نوجوانان بتوانند از نعمت کتاب، دانایی و همراه شدن با دنیاهای ناشناخته‌ی کتاب‌ها همراه شوند.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌های حسینی، او را الگوی مناسبی برای همه‌ی کسانی دانست که برای کودکان و نوجوانان تلاش می‌کنند، و سپس عنوان کرد: اینکه یک جوان در منطقه‌ای که از لحاظ جغرافیایی رفت و آمد در آن دشوار است و به همین دلیل امکانات زیادی برای کودکان و نوجوانان ندارد، آقای حسینی نیاز کودکان و نوجوانان محیط خود را شناخته و بدون چشم‌داشت و با کمک جمعی از نیکوکاران وارد عمل شده، کار بسیار ارزشمندی است.

هادی در پایان «هدیه‌ی روشنایی به کودکان و نوجوانان» را رسالت همه‌ی فعالان این عرصه دانست و افزود: ساختن آینده‌ی این سرزمین به دست کودکان و نوجوانانی است که امروز در جای‌جای این کشور تشنه‌ی آموختن هستند و رسالت ماست مقدمات پرورش و آموزش آنان را فراهم و با کتاب به دور از هرگونه مرزبندی قوم و نژاد و رنگ روشنایی را به آنان هدیه کنیم.

پس از سخنان مدیرکل کانون استان، عمران حسینی با ذکر خاطراتی از دوران تحصیل خود، ریشه‌ی علاقه‌اش به کتاب خواندن را دوران دبیرستان عنوان کرد و اینکه سال‌ها بعد با رسیدن چند جلد کتاب از یک نیکوکار به فکر تاسیس محلی برای کتاب‌خواندن اهالی روستایش رومیتَگ می‌افتد.

وی در گام نخست با همراه کردن شورای روستا و دهیار کار فعالیت خود را آغاز می‌کند و در گام بعد یکی از اهالی روستا محلی، برای احداث کتاب‌خانه، در اختیار آنان می‌گذارد که حسینی، با وجود همه‌ی مشکلاتی که در این راه برایش به وجود می‌آید، با کمک گروه دیگری از نیکوکاران، محل کتاب‌خانه را بازسازی می‌کنند و با حضور تعدادی از مسئولان، اهالی روستا و چند عضو کودک و نوجوان، کتاب‌خانه‌ی روستا افتتاح می‌شود.

عمران حسینی در خصوص چگونگی جذب اعضا نیز استفاده از شیوه‌های گوناگون کتاب‌خوانی و معرفی کتاب را راز موفقیت خود دانست که در این بخش از سخنان وی مدیرکل کانون استان از «قصه‌گویی» به عنوان یک فعالیت بسیار موثر در جذب عضو نام برد و توصیه کرد که حسینی شرایطی فراهم کند تا مادربزرگ‌ها در کتاب‌خانه حضور پیدا کنند و روح تازه‌ی فرهنگی در روستا دمیده شود.

در ادامه ۵۰۰ جلد کتاب کودک و نوجوان و تعدادی اسباب‌بازی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به این فعال کتاب‌خوانی اهدا شد تا به عنوان سفیر کانون برای مطالعه‌ی اعضا در کتاب‌خانه‌ی روستا قرار دهد.

گفتنی است در پایان این نشست صمیمی، مدیرکل کانون استان با اهدای لوح و جایزه از فعالیت‌های عمران حسینی تجلیل کرد. در بخشی از این لوح تقدیر آمده است: بدین وسیله از از تلاش‌های عاشقانه و جهادگونه‌ی حضرتعالی در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان شهرستان سرباز، که سرمایه‌گذاری مطمئن برای ساختن  آینده‌ای روشن  در این خطه از خاک ایران عزیز است،  صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نمایم.

گفتنی است روستای رومیتگ، از روستاهای شهرستان سرباز در نزدیکی مرز پاکستان است، که با ۱۳۸۶ نفر جمعیت دارای ۲۵۶ عضو در کتاب‌خانه‌ی روستاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =