کد خبر: 293692
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
بازدید 422
اندیشه ورزی اصل اساسی هنر است  

علی‌رضا کریمی صارمی در سومین جلسه انجمن عکاسی کرج بر لزوم اندیشه، مطالعه و پژوهش برای خلق یک اثر هنری تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان البرز، سومین جلسه‌ی انجمن عکاسی کانون در این استان برگزار شد.

قاسم سلیمانی، مدیر کل کانون البرز در سخنانی ضمن تشکر از حضور هنرمندان کانون و همکارانش در انجمن‌های کانون کرج  بر ضرورت  افزایش کارایی و اثربخشی انجمن‌ها تاکید کرده و این محافل را فرصتی برای رشد و بالندگی نوجوانان کانون دانست.

مهری فلاح، معاون فرهنگی، اجرایی کانون نیز ایجاد انگیزه و دعوت نوجوانان به تفکر عمیق و اندیشه ورزی و نقش بی بدیل کانون در پرورش کودکان ونوجوانان هنرمند را حائز اهمیت دانست.

علی‌رضا کریمی صارمی؛ دبیر انجمن عکاسی کانون در این نشست  از پیشینه‌ی عکاسی در ایران و علاقه‌ی ایرانیان  به هنر عکاسی سخن گفته و با اشاره به پیشرفت علم و تکنولوژی  گفت امروزه با وجود گوشی‌های هوشمند که در اغلب خانه‌ها وجوددارد، همه امکان آن را دارند که عکس بگیرند و «عکس‌بردار» هستند، و ادامه داد اما «عکاس»تفاوت عمده‌ای با عکس‌بردار دارد و آن «اندیشه» است که زیر ساخت فکری مناسبی را برای عکاسی فراهم کرده و حکم یک زیر ساخت قوی برای معماری را دارد، همان‌گونه که یک بنای قوی احتیاج به زیر ساخت مناسب دارد، عکس هم زمانی می‌تواند قوی باشد و ماندگار شود که از زیر ساخت‌های لازم در حوزه‌های طرح، موضوع و سوژه‌ی مناسب برخوردار باشد و قبلا عکاس به تمام این موارد فکر کرده و بر اساس مطالعه و تحقیق، سوژه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کرده باشد.

کریمی صارمی که موسس آژانس عکس ایران است، به ضرورت داشتن سیر مطالعاتی و مطالعه‌ی دقیق نیز توجه کرده و خطاب به نوجوانان علاقه‌مند به هنر عکاسی گفت:

اولین اصلی که یک هنرمند باید به آن توجه کند مطالعه است و برای آن که این مطالعه مفید باشد، باید عمیق باشد و این یعنی  هنرمند  برای خودش یک سیر مطالعاتی مناسب تعریف کرده و کتاب‌ها را با دقت و توجه به نکته‌های آن ها مورد مطالعه قرار داده و حتی نقدی از کتاب را برای خود یادداشت کند.

وی که سابقه مدیریت جشنواره‌های مختلف سینمای جوان را در سال‌های متمادی برعهده دارد افزود امروزه پیوند مطالعه و هنر ناگسستنی‌ است و باید هنرمند اهل مطالعه باشد و از تجربه خود در تلفیق «ادبیات و عکاسی» سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که بچه‌ها بتوانند خیال‌پردازی‌شان را تقویت کرده و  در مورد اثر خود و حس خوب‌ خلق اثر مطلب بنویسند.

این استاد دانشگاه  ضرورت مطالعه‌ی میدانی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت هنرمند برای خلق یک اثر هنری مناسب باید به مناطق مختلف سفر کرده و تجربیات جدیدی کسب کند .

کانون مسیر زندگی‌ام را تغییر داد

کریمی صارمی در بخشی از سخنانش ضمن اشاره به حضورش در مرکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در ملایر گفت خودم را مدیون مربی‌ای می‌دانم که با معرفی موسیقی‌ کلاسیک و شناخت استعداد من در این زمینه مرا به سمت هنر سوق داد و مسیر زندگی‌ام را عوض کرد.

وی‌هم چنین خاطراتی از دوران کودکی و نوجوانی‌اش برای حاضران تعریف کرد و چاپ عکسی که از «گنج نامه» همدان در مجله‌ی دانستنی ها چاپ شده بود را اولین حضور جدی‌اش در عکاسی دانست.

کریمی صارمی در بخشی از این نشست به آموزش برخی تکنیک‌های عکاسی با گوشی‌های تلفن همراه پرداخته و ابراز امیدورای کرد که نوجوانان از این امکانی که در اختیار دارند به خوبی استفاده کرده و آثار زیبایی را خلق کنند.

عکاسی به سایر هنرها کمک می‌کند

مامک یحیی‌پور، رییس گروه هنرهای تجسمی کانون نیز در سخنانی ضمن ابراز خوش‌حالی از حضور در جمع اعضای انجمن عکاسی کانون کرج ابراز امیدواری کرد که انجمن‌های هنری راهی برای افزایش خلاقیت و بروز استعدادهای اعضای مراکز کانون باشد و از اعضا خواست که ارتباط‌شان را با کتاب حفظ کرده و به طور مداوم به دنبال مطالعه‌ی کتاب‌های خوب باشند تا از این راه اندیشه و نگاه خود را تقویت کنند.

این مقام مسوول هم‌چنین خطاب به نوجوانان حاضر گفت عکاسی می‌تواند به سایر هنرها مانند پویانمایی و فیلم‌سازی نیز کمک کند.

اعظم پاینده، مربی هنری کانون کرج و مسوول انجمن عکاسی کانون استان البرز نیز در سخنانی گزارش مختصری از جلسات پیشین انجمن و آشنایی نوجوانان با هنر عکاسی، تکنیک‌های مختلف از قدیم تا به حال و عکاسی نوجوانان از بناهای تاریخی شهر کرج  ارایه داد .

اهدا لوح تقدیر و هدیه( که از آثار نوجوانان حاضر بود ) به میهمانان و اهدا حکم مسوولیت انجمن عکاسی اعظم پاینده و بازدید از نمایشگاه آثار اعضا در زمینه‌های مختلف هنری پایان بخش این نشست بود که صبح روز پنجشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۳۹۸، در مرکز مجتمع کانون کرج برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =