کد خبر: 293802
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
بازدید 348
دومین نشست باشگاه نقد ادبی نوجوانان

این جلسه با حضور چهره های داستان نویسی، پژوهش و نقد ادبی «محمدرضا یوسفی» و «محمدجواد جزینی» در محل سالن کنفرانس یک مرکز حجاب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، دومین نشست باشگاه نقد ادبی نوجوانان کانون استان تهران با حضور ۵۰ نفر از اعضای منتخب انجمن های  تخصصی شعر و داستان آفرینش، در روز سه شنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۸ برگزار شد. این جلسه با حضور چهره های داستان نویسی، پژوهش و نقد ادبی «محمدرضا یوسفی» و «محمدجواد جزینی» در محل سالن کنفرانس یک  مرکز حجاب برگزار شد.

در این جلسه «محمدرضا یوسفی» شاعر و منتقد ادبی درباره‌ی تاریخچه‌ی نقد ادبی، ریشه‌های شکل‌گیری نقدادبی در جهان و نقد واقع‌گرایی (رئالیستی) صحبت کرد، وی به تقسیم بندهای صورت گرفته در این نوع نقد اشاره داشت و به رئالیسم نخستین(کلاسیک) و رئالیسم انتقادی پرداخت. وی بر مولفه‌های مانند خردگرایی، تجربه‌پذیری و ارتباط متن و جامعه تاکید کرد.   «جواد جزینی» داستان نویس و منتقد ادبی نیز در این جلسه به بنیان‌های نقدادبی در ایران و مبدا و پیدایش آن پرداخت. این منتقد ادبی درباره اخلاق عملی نقد و مولفه‌های آن سخن گفت و اشاره داشت که آنچه بیش و پیش از انواع نقدادبی درخور توجه است، اخلاق نقد و مولفه‌های آن است که در مواجه منتقدادبی با متن موثر و پیشبرنده است. اخلاق نقد در بررسی متن منتقدادبی را از تاکید بر بایدها و نبایدهای صرف گذر می‌دهد و از رفتارهای شخصی با متن دور نگاه می دارد. در اخلاق نقد محور بررسی اثر داشته‌ها و آنچه در متن موجود است تعریف می‌شود و منتقد با پرهیز از بایدها و نبایدها، به توصیف متن می‌پردازد.

در باشگاه نقد ادبی اعضای نوجوان مراکز استان به همراه تعدادی از اعضای ارشد انجمن ادبی تخصصی حضور داشتند که درباره مباحث مطرح شده با کارشناسان مهمان نشست نقد ادبی  به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

«دومین شماره درسنامه نقد ادبی» در این نشست در اختیار اعضای باشگاه قرار گرفت. این درسنامه  علاوه بر پیشگفتار شامل مباحثی در زمینه‌ی مکتب واقع‌گرایی (رئالیسم)، حقیقت و نسبت آن با ادبیات، چگونگی بازنمایی حقیقت در ادبیات، اصول و قواعد واقع‌گرایی، انواع واقع‌گرایی، نظریه‌ی بازتاب واقعیت است. همچنین به معرفی شیوه‌های نقد ادبی سنتی،  نقد تاریخی – زندگی‌نامه‌ای و نقد اخلاقی -  فلسفی پرداخته است.  در انتهای دومین شماره این درس‌نامه، یک داستان از مجموعه داستان کوتاه «عشق و آینه» نوشته‌ی «فرهاد حسن‌زاده» انتخاب و منتشر شد. در دومین نشست باشگاه نقد ادبی،  بخش‌هایی از داستان خوانده‌شد و با پرسش و پاسخ و نقد و بررسی متن توسط اعضا همراه بود.

این نشست با اجرای نگین صدری زاده کارشناس ادبی و بهاره مهرجویی مربی ادبی استان تهران  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ به طول انجامید و اعضای فعال مراکز  ۱۰، ۲، ۸، ۳۹،۳۱،۲۰،۲۵،۳۳،۹،۱۱،۳۰،۳۷، ۳۵، ۲۲، رباط‌کریم، شهریار، اندیشه، شهرقدس و مرکز تخصصی ادبی (۱۵)   و برخی مربیان؛ صغرا ملکی، فرشته طارمی، رامین حسین‌نژاد، لیلا موسوی، نفیسه صادق‌پور، اعظم نوروزی، لیلا ملت‌دوست، راحمه باقی‌پور در آن حضور داشتند. همچنین این نشست از همراهی فرزانه رحمانی نویسنده کودک و نوجوان و کارشناس مدیریت آفرینش‌های هنری و ادبی و کارشناسان واحدهای  فرهنگی، هنری، آموزش و پژوهش و کارشناسان آفرینش‌های ادبی مهرنوش قربانعلی و مریم عباسی بهره‌مند بود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =