جشنواره قصه‌گویی زبان قصه را زنده نگه می‌دارد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موقعیتی را فراهم آورده که به نسل جدید یادآور شویم قصه را دست‌کم نگیریم و نسل گذشته را به حفظ ارزش‌های گذشته ادبی فراخوانیم. با جشنواه قصه‌گویی دنیای قصه‌ها و زبان قصه زنده می‌ماند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گیتی خامنه داور بخش بین‌الملل بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی با بیان این مطلب افزود: «در بسیاری از نقاط دنیا زبان قصه هنوز زبان پراهمیتی برای اشتراک پیام است. زبان قصه به گونه‌ای ناب است و به همین دلیل تاکنون کسی نتوانسته این عنصر را حذف کند و از زمان خلقت انسان امکانی برای ارتباط او با همنوعانشان بوده است.»

خامنه، جشنواره قصه‌گویی را رقابتی شیرین توصیف کرد و توضیح داد: «در مرور آثار ارسالی امسال، شاهد بودم که بسیاری از قصه‌گویان در شهرهای دور و نزدیک توانایی و مهارت‌های فوق‌العاده‌ای در قصه‌گویی از خود نشان دادند. همین اتفاق ثابت می‌کند که کانون مرکز رشد، پرورش و ارائه نیروهای خلاق و گاهی ناشناخته است و شادمانم که بخشی از این مجموعه و جزو کوچکی از این حرکت ماندگارهستم.»

وی همچنین درباره آثار شرکت‌کنندگان بخش بین‌الملل گفت: «قصه‌گویان دراین رقابت همگی آگاه و خوش‌بیان بودند. بسیاری از دوستان آثار ارزنده‌ای را با اجرای فوق‌العاده‌ای انتخاب کرده بودند.»

خامنه بر اساس تجربه بیست‌ودومین دوره از جشنواره قصه‌گویی پیشنهادهایی را برای دوره‌های آینده نیز مطرح کرد و گفت: «پیشنهاد می‌دهم علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره برای اینکه فرصت دیده شدن بیشتر توانایی‌شان در این عرصه به وجود آید، چند قصه مختلف را روایت کنند و برای جشنواره بفرستند. وقتی این اتفاق بیفتد ابعاد مختلفی از توانایی افراد به نمایش گذاشته می‌شود، البته با وجود همه مواردی که اشاره کردم همچنان از توانایی و خلاقیت تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان به وجد آمده‌ام و برای آن‌ها در شهرهای دور و نزدیک آرزوی موفقیت دارم. زبان قصه، زبان دل انسان و زبانی است برای آنچه تنها در قالب کلمات امکان بیان دارد و شاید امکانی را به ما می‌دهد که در هنرهای دیگر ممکن نباشد. به کانون تبریک می‌گویم که چنین موقعیتی را فراهم آورده است.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ آذر تا ۳۰ آذر سال ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =