دستگاه‌های فرهنگی به پاس‌داشت یلدا به‌عنوان شب قصه‌گویی اهتمام ورزند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با ارایه سه پیشنهاد مشخص از همه دستگاه‌های دولتی و خانواده‌ها خواست به پاس‌داشت شب یلدا به عنوان شب قصه‌گویی اهتمام بیشتری داشته باشند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فاضل نظری در این سخنرانی اصرار کانون بر قصه‌گویی در شب یلدا و برگزاری جشنواره قصه‌گویی را در این زمان، پاس‌داشت آیینی کهن و ارزشمند دانست و با ارایه پیشنهاد تعطیلی یک تا دو ساعته اداره‌های دولتی در صبح روز اول دی، گفت: نخستین پیشنهاد من به دوستان تصمیم‌گیر در حوزه کلان مدیریت کشور است. با توجه به اینکه شب یلدا یک شب تاریخی برای ماست و به یک فرهنگ صحیح گره خورده، روز بعد از شب یلدا را یک تا دو ساعت دیرتر شروع کنند. با این‌که موافق کار و تلاشم و دوست دارم همه از ۶ صبح کار را شروع کنند اما به احترام این سنت حسنه و این‌که مردم با خیال راحت دور هم جمع شوند روز بعد یکی دو ساعت دیرتر شروع شود که امیدوارم برای سال‌های بعد این اتفاق بیفتد.
او در این زمینه افزود: در فرهنگ باستانی و ملی ‌ما مناسبت‌ها و لحظه‌های خوب و درخشانی داریم که با به‌روز کردن آن آئین‌ها در عین حفظ سنت‌ها، اتفاقات خوبی می‌افتد.
رییس هیات مدیره کانون در توضیحی بیشتر اضافه کرد: آخرین چهارشنبه سال یک شب بسیار لطیف و دوست‌داشتنی است، اما در عالم واقع و طی سال‌های گذشته تبدیل به یک شب دلهره‌آور شده که برخی از خانواده‌ها و عزیزان‌شان آسیب می‌بینند. اصل این سنت بسیار زیباست، اما شکل فعلی آن باید اصلاح شود. برای حفظ و صیانت شب یلدا و نگه داشتن آن در مسیر خودش باید همه نقش خود را ایفا کنند.


فاضل نظری در ادامه به بیان پیشنهاد دوم خود پرداخت و گفت: به دوستان تصمیم‌گیر در شهرداری، سازمان صدا و سیما، آموزش و پرورش و... پیشنهاد می‌دهم که به این سنت اهتمام ورزند. یعنی همان‌طور که بعد از تعطیلات عید نگران بودیم که باید پیک شادی را کامل کنیم بچه‌ها برای آماده‌کردن قصه‌ی شب یلدا هم تلاش کنند.
مدیرعامل کانون تصریح کرد: قصه‌گویی یک سنت عمومی و جزیی از فرهنگ و گذشته ماست که همه دستگاه‌ها باید برای حفظ آن اهتمام کنند. بسیاری از بخش‌های قرآن قصه است. بعضی سوره‌ها احسن‌القصص هستند؛ مثل قصه حضرت یوسف(ع).
وی افزود: جا دارد در شب یلدا قصه‌ها آماده شوند و افراد طبق یک آیین و سنت دور هم جمع شوند. شهرداری در مکان‌های مختلف و قابل دید این فضا را برای مردم آماده کند و به صورت کلی همه دستگاه‌های فرهنگی تلاش کنند شب یلدا شب قصه‌گویی باشد.
پیشنهاد سوم فاضل نظری به خانواده‌ها بود و با تاکید بر این‌که قصه مساله مهمی است، از آن‌ها خواست برای فرزندان‌شان قصه‌های خود را بگویند.
مدیرعامل کانون در بیان اهمیت قصه‌گویی یادآور شد: در بعضی از شهرهای دنیا یک خیابان را یک قصه حفظ کرده. به عنوان مثال اگر یک پل یا یک میدان یک قصه داشته باشد، نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد و همه باید این قصه‌ها را بدانند.
فاضل نظری در پایان یادآور شد: جای گلوله‌هایی که روی دیوارهای خرمشهر باقی مانده، باید بماند و قصه‌ی هر یک تعریف شود. این قصه‌ها از ما صیانت می‌کنند به همین دلیل پیشنهادم به خانواده‌ها این است که قصه زندگی و گذشته خود را به فرزندان‌شان بگویند. ما باید بدانیم پدران و مادران‌مان چگونه زندگی کرده‌اند، لحظات مهم زندگی‌شان چگونه شکل گرفته، شکست‌ها و پیروزی‌های‌شان کجا رقم خورده. این‌ها قصه‌هایی‌است که باید گفته شوند.
بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =