هجدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی

هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در تماشاخانه مهر شهرکرد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری: فرزاد رحیمی مدیرکل کانون استان گفت: این جشنواره با هدف تقویت مهارت مشارکت در کودکان و نوجوانان و پرورش خلاقیت در فعالیت های جمعی و فردی به مدت دو روز ادامه دارد.

او افزود: جشنواره هنرهای نمایشی در رده سنی ۱۰ تا ۱۸ ساله برگزار شده است.

رحیمی اضافه کرد: در این جشنواره ۱۰ اثر برگزیده از شهرستان‌های مختلف در حال اجرا است که از این تعداد ۳ نمایش برای حضور در جشنواره کشوری که اوایل سال آینده در تهران برگزار می‌شود انتخاب می‌شوند. او ادامه داد: محورهای این جشنواره دو روزه محیط زیست، شیوه استفاده از امکانات روزمره و تمرین زندگی برای ساختن آینده است.

سید مهدی حسام الذاکرین مدرس هنر های نمایشی، بازیگر وداور در حاشیه ی مراسم اختتامیه‌ی هجدهمین جشنواره ی هنر های نمایشی کانون  بابیان اهمیت نمایش عروسکی به عنوان موثرترین  واسطه ی تربیت و خلاقیت کودک و نوجوان اذعان داشت: جان دادن به یک شئ بی جان به اندازه‌ی همین عبارت، اسرار آمیز و جادوئی است؛ تقریباً هر شئی در دستان یک کودک می تواند جان بگیرد و تبدیل به عروسک بشود. اشیاء از کارکرد و ریخت ذاتی خود دور می شوند و هویت جدیدی پیدا می کنند. با وجود اینکه ما می دانیم که هویت اصلی چیست ولی هویت جدید را می‌پذیریم.  همین فاصله ی هویت اصلی و هویت جدید، خلاقیت است. اما با چه قوائدی یک شئ برای یک کودک به عنوان یک جاندار پذیرفتنی می شود؟

اگر بتوانیم این قوائد را فهم کنیم می توانیم چیزی به آن ها ارائه دهیم. کودکان با گذاشتن قراردادهای ساده و پایبند بودن به آن ها در نهایت صداقت، به تخیلشان پر و بال می دهند. البته که همیشه سورپرایزهایی هم دارند. اما در بازی شان همیشه پذیرشی خالص در مواجه با جهان بازی کوچک و ساده شان وجود دارد.
وی گفت: این نوع پذیرش و عمل صادقانه با ابزار و اشیاء، چه به عنوان سوژه و چه به عنوان ابژه، کلید خلق آثار خلاقانه برای کودکان دانست وافزود: نمایش عروسکی می تواند کودکان نود ساله را هم سرگرم کند و به بازی فرا بخواند و قطعاً صداقت و پذیرش رویدادها برای خلق جهانی بهتر و زیباتر امری ضروری است.

لاله صفرپور از دیگر داوران جشنواره نیز در پایان آیین اختامیه با حضور در جمع گروه های هنری شرکت کننده ضمن پرداختن به نقاط قوت وشاخصه‌های منحصر به فرد هر گروه؛ با بیان این نکته که نمایش عروسکی از جمله تجربیاتی است که قوه تخیل کودکان را به کار می اندازد گفت: از آنجا که تمام پیشرفتها و اختراعات بشری از تخیلات فردی و گروهی به وجود آمده‌اند پرداختن به تئاتر عروسکی یکی از با ارزش ترین خدماتی است که می توان در جهت رشد و تقویت خلاقیت کودکان امروز انجام داد.
وی در ادامه با تاکید براین موضوع که؛ عروسکها به خاطر برانگیختن حس عاطفی کودکان و نیز به خاطر جذابیتی که در دل تماشاگر خود ایجاد می کنند بی شک می توانند جدای از جنبه سر گرمی سرشار از الهام،  تربیت و آموزش باشند. جشنواره ی هنر های نمایشی را فرصتی برای سنجش خلاقیت، توانمندی و کشف استعداد های کودکان ونوجوانان در این زمینه ی هنری دانست.

مریم شیریان دبیر هجدهمین جشنواره استانی نمایش عروسکی با اعلام اینکه اعضای کانون از سراسر استان نمایشگران این جشنواره محسوب می شوند افزود: ۱۰ مربی در استان نیز به عنوان یاریگران گروهها در جشنواره حضور دارند.
مریم شیریان ساخت عروسک های خلاق، نمایشنامه نویسی، طراحی پوستر و آهنگسازی را از ویژگی های برجسته ی این جشنواره در رشد تفکر، خلاقیت و مهارتهای اعضا عنوان کرد.
وی فراگیری مهارت های اجتماعی در تعامل با دیگران، فراهم کردن زمینه ای برای رشد خلاقیت و نوآوری اعضا، گسترش فعالیتهای نمایشی در مراکز کانون و پرورش فکر با استفاده از هنر های نمایشی را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.
هجدهمین جشنواره استانی نمایش عروسکی  روزهای ۱ الی ۲  دی ماه از ساعت ۸:۳۰  صبح الی ۱۶ بعد از ظهر در تماشاخانه مهر شهرکرد واقع در میدان ابوریحان برگزار شد.

از بین این نمایش ها نمایش سیاه دل به  کارگردانی خانم معصومه گودرزی در گروه نوجوان و لکه پر ماجرا به کارگردانی خانم سپیده ابراهیمی در گروه کودک و سازی برای تنهایی به کارگردانی خانم فرزانه صالحی موفق شدند به مرحله کشوری راه پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =