نگاهی متفاوت به قصه حیوانات کشتی نوح

این روزها نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» به کارگردانی مریم معترف در مرکز تئاتر کانون روی صحنه رفته است، نمایشی که تمرکز بیشتر آن نه بر قصه ساختن کشتی بزرگ نوح است و نه اتفاقات بعد از آن. این نمایش با نگاهی متفاوت به ماجرای حیوانات درون کشتی نوح می‌پردازد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معترف که هم بازنویسی متن نمایش و هم کارگردانی را برعهده داشته، درباره اینکه چطور به این داستان رسیده است گفت: از دوران بچگی زمانی که قصه کشتی نوح را می‌شنیدم، همیشه از خودم می‌پرسیدم که این حیوانات چطور در طول ۴۰ روز سرگردانی روی‌ آب در این کشتی باهم زندگی کرده‌اند. چه اتفاقاتی ممکن است برایشان افتاده باشد!؟ وقتی بزرگ‌تر هم شدم، طور دیگری به آن فکر می‌کردم.

او ادامه داد: در نهایت به این نتیجه رسیدم تخیلاتم را به نمایش تبدیل کنم و آن را برای بچه‌ها به نمایش بگذارم تا ببینم نظر آن‌ها درباره این ماجرا چیست.

او با اشاره به اینکه برای اجرای این نمایش سه ماه تمرین داشته‌اند گفت: البته اجرایمان تحت‌تاثیر مسائلی که در کشور پیش آمد، از بهم‌ریختگی وضعیت کشور تا آلودگی هوا قرار گرفت و هفته‌های اول به تعویق افتاد.

معترف درباره استفاده از پرده‌خوانی و هنر قهوه‌خانه‌ای در این نمایش بیان کرد: من نمایش‌های ایرانی را بسیار دوست دارم و سعی می‌کنم از فرم نمایش‌های ایرانی در کارهایم استفاده کنم. استفاده از خیمه شب بازی، پرده‌خوانی یا نقالی هم در این نمایش به این رویکرد برمی‌گردد. حتی بازیگرانمان بازی در بازی داشتند، آن‌ها دائم روی صحنه بودند و با تماشاگران هم صحبت می‌کردند. در واقع دیوار چهارمی بین آن‌ها و تماشاگران وجود نداشت.

عروسک‌های نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» از مواد دور ریختنی پلاستیکی درست شده‌اند، معترف درباره این وجه محیط زیستی نمایش توضیح داد: بسیار به مسائل محیط زیستی و حفظ طبیعت علاقه دارم، حتی در نمایش قبلی‌ام هم با نام «قصه‌های من و تو و شاهنامه» با همین رویکرد به اجرا رفتیم.

او ادامه داد: در همه اجراها بچه‌ها با این عروسک‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها بعد از نمایش از پدر و مادرهایشان می‌خواهند که با وسایلی که در خانه دارند عروسک بسازند. چون بچه‌ها ذاتا خلاق هستند، اگر به آن‌ها خوراک مناسب داده شود، این خلاقیت بروز و ظهور پیدا می‌کند. بچه‌ها را باید تشویق کنیم تا خلاقیت خودشان را به کار بیاندازند.

معترف درباره سخت‌ترین چالش کار نمایشی برای کودکان گفت: سخت‌ترین چالش این است که خودت را جای کودک بگذاری و راهی پیدا کنی که به ذهن او نفوذ کنی. من اعتقاد دارم که آموزش باید غیرمستقیم باشد. در این کار عکس‌العمل بچه‌ها را به مفاهیمی که به آن‌ها آموزش داده می‌شود دیده‌ام. برای کار با بچه‌ها باید مانند آن‌ها فکر کرد تا بتوانی کم‌کم آن‌ها را به نمایش جذب کنید.

یادآوری می‌شود نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» هر روز به جز شنبه‌ها صبح‌ها ویژه مدارس و مهد کودک‌ها و بعدازظهرها ساعت ۱۹ در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران برای عموم علاقه‌مندان اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های‌ ۰۲۱۸۸۹۶۶۱۱۹، ۰۹۳۹۰۱۰۰۹۹۴ و ۰۹۲۲۳۹۳۲۸۹۲ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =