۳ اثر از کانون قم در یازدهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش، برگزیده و قابل‌تقدیر شناخته شدند

نسرین سجادیان، مدیرکل آموزش و پژوهش کانون آثار برگزیده و قابل تقدیر یازدهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش را معرفی کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان قم، با توجه به اتمام داوری آثار ارسالی به یازدهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش و تعیین آثار برگزیده در بخش‌های مختلف، نظر به تصمیم هیئت داوران برخی از آثار شایسته تقدیر شناخته شده است که سهم کانون استان قم یک برگزیده و دو شایسته‌تقدیر در بخش پژوهش اعضا و یک شایسته‌تقدیر در بخش اقدام پژوهشی بود.

بر اساس این خبر، اثر پژوهشی امیرعلی کاشانی و محمدشهاب رضایی با نام «دستکش و عصای هشداردهنده نوری در شب» با رای هیئت داوران یازدهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش، به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و همچنین فاطمه‌زهرا گرائیلی در بخش اقدام پژوهی با موضوع «راه‌های علاقه‌مندکردن اعضای نوجوان دختر به مطالعه کتاب‌های دینی» و علی‌اکبر ریاضی با اثر «خودکار نوری» با هدایت محمد محبی و محمدمهدی ابوطالبی با اثر «طراحی پمپ مکانیکی برای پر کردن فلاش تانک از آب روشویی» با هدایت محمدرضا بابایی و محمد محبی نیز در بخش پژوهش اعضا شایسته تقدیر شناخته شدند.

در چکیده توضیحات اثر «خودکار نوری»، پژوهش علی‌اکبر ریاضی آمده است: «این اختراع توسط عضو کودک مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۱۰ کانون پرورش‌فکری کودک و نوجوانان استان قم انجام شده است، درآن یک مدار الکتریکی برای تولید نور برای یک خودکار ساخته شده است. در این تحقیق ابتدا در مورد نور وجریان الکتریسیته اطلاعاتی ارائه گردیده است، سپس روش کار و ایجاد مدار الکتریکی که مورد آزمایش قرار گرفته توضیح داده شده است. بر اساس مداری که طراحی شده است لامپ روشن شد. از آنجایی که باتری ها سنگین تر از خودکار بود و روی خودکار قرار نمی گرفت، برای کار راحت با آن روی دست، طراحی جدیدی انجام شد که ارائه گردیده است.»

علی‌اکبر رضایی در بخشی از مقاله‌ی خود نوشته‌است: «من به ذهنم رسید با وسیله ای که همیشه سر و کار داریم یعنی خودکار، یک اختراع کنم. بنابراین بر اساس اطلاعات الکترونیکی خود تصمیم گرفتم یک خودکار چراغ‌دار بسازم تا بتوانم به پلیس‌های راهنمایی رانندگی که در شب در جاده‌ها کار می‌کنند، داوران جشنواره‌های فیلم سینمایی در کانون پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان و سایر جشنواره‌های فیلم‌های سینمایی که در تاریکی باید مطالب و دیدگاه‌هایشان در مورد فیلم‌ها بنویسند، محققان و دانشمندان طبیعت و زیست‌شناسی که شب‌ها در طبیعت باید به مطالعه زندگی گیاهان و جانوران بپردارند، دریا نوردان که شب‌ها روی عرشه کشتی باید جهت ها و مطالب مورد نیاز را بنویسند و نیز دانش‌آموزان روستایی و عشایر که برق ندارند و گاهی لازم دارند شب‌ها مشق بنویسند یا دانش‌آموزان و دانشجویان شهر زمانی که برق می‌رود بتوانم با اختراعم کمک کنم. این اختراع وسیله‌ای است که کسی که در شب می خواهد بنویسد مزاحم دیگران نشود و در مصرف برق صرفه‌جویی شود. پس شروع به مطالعه کتاب‌های علمی کانون کردم و آغاز کار.»

همچنین در چکیده توضیحات «طراحی پمپ مکانیکی برای پر کردن فلاش تانک از آب روشویی» اثر محمدمهدی ابوطالبی آمده است: «این پژوهش توسط عضو نوجوان مرکز فرهنگی‌هنری شماره 10 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم با هدف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب انجام شده است. در این پژوهش ابتدا سعی شده اهمیت آب در جهان مطرح شود. از آنجایی که جهان با مشکل آب رو به روست، تصفیه آب هزینه‌های زیادی را برای دولت‌ها دارد، و آب تمیز لوله‌کشی داخل فلاش تانک‌ها ریخته می‌شود و به چاه سرازیر می شود، در این پژوهش با آزمایش‌های متعدد و ساخت وسایل گوناگون به استفاده از آب روشویی برای فلاش تانک پرداخته شده‌است. ابتدا فلاش تانک را زیرروشویی قرار دادم تا مستقیم آب از روشویی به مخزن فلاش تانک و سپس کاسه توالت سرازیر شود. اما این کار جواب نداد. چون ارتفاع فلاش تانک پایین آمده بود و طبق فرمول فشار مایعات، با کاهش ارتفاع فشار مایع کاهش می‌یابد و آب داخل فلاش تانک فشار کافی برای تمیزی کاسه توالت را نداشت. بنابراین آزمایش دوم طراحی شد، یک مدل پمپ مکانیکی برای برگرداندن آب روشویی به فلاش تانک طراحی شد. اما شکست خورد چون فشار کافی را به آب نمی‌داد. در آزمایش سوم پمپ مکانیکی قوی‌تر طراحی شد و فشار کافی دلخواه را به آب وارد کرد. این پمپ با کمک خاصیت کشسانی کش ها کار می کند. با پرشدن منبع آب، کشش‌ها کشیده می شوند و انرژی پتانسیل در خود ذخیره می‌کنند. با باز شدن ضامن‌ها و رهاشدن کش‌ها، آب با فشار خارج می شود.»

اعضای پژوهشگر مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم همچنین از تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۱۹ به مدت سه روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه قم، اختراعات و اکتشافات خود را برای عموم معرفی کردند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =