طنز نیاز جامعه امروز ماست/طنز مکتوب اثربخشی بیشتری دارد

اختتامیه جشنواره طنز ادبی قندآب با استقبال گسترده‌ی اعضا و مهمانان گرانقدر پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ برگزار و از برگزیده‌های بخش‌های مختلف تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان قم، جشنواره طنز ادبی قندآب در حالی برگزار شد که بیش از ۱۰۰ اثر در بخش‌های مختلف داستان و شعر و همچنین قریب به ۲۰ فیلم استندآپ به دبیرخانه ارسال شد که امروز از این تعداد، از ۱۸ اثر ادبی و یک برگزیده بخش استندآپ به عنوان برگزیده تجلیل شد.

بیانیه هیئت داوران این جشنواره که متشکل از حجت‌الاسلام والمسلمین عبداله حسن‌زاده آملی، سید سعید هاشمی و اکرم عیسی‌آبادی بود به این شرح است:

«زمان میگذرد و فرصتهای خوبی در گذر زمان برای همه‌ی ما پیش می آید. مهم آنکه از این فرصتها درست و هنرمندانه استفاده شود. یکی از این فرصتهای طلایی، آشنایی کودکان و نوجوانان با کانون پرورش فکری و استفاده از کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان و کارگاه‌های مختلف فرهنگی‌هنری و ادبی آن است وجشنواره قندآب تجلی شکوفا شدن استعدادهای کودکان، نوجوانان و جوانان در مسیر این فرصت خوب است.

ژانر ادبی طنز در کشور ما یک نوع شناخته شده‌ی ادبی است که از سالها و قرن‌های گذشته کار می شده و مخاطب داشته است. طنز در این مرز و بوم گاه خفته و گاه بیدار، گاه پرتحرک و گاه افتان و خیزان، گاه دوست داشتنی و گاه مورد خشم، وجود داشته اما مهم این است که همیشه بوده و به خود می‌بالیده است.

طنز تصویر هنری اجتماع سفید و سیاه، جور و ناجور و ضدین است. طنز، بیان عیبها و نقصها برای تحقیر کردن نیست. طنز شوخی و مسخرگی و بیهودگی نیست. طنز بازی با کلمات نیست. طنز کاریکاتور مکتوب است. طنز آگاهی بخشی و به نقد کشاندن است. طنز اصلاح رفتارهای بشری است.

خوشبختانه طنز فارسی توانسته پستی ها و بلندی های زیادی را طی کند و اینک صیقل خورده و سر حال در حضور ما جلوه کند. در سالهای اخیر طنز وارد عرصه کودک و نوجوان شده و ذهن بچه های خلاق را هم درگیر خود کرده است. همین ورود طنز به دنیای بچه ها برکتهای زیادی داشته و باعث شده دنیای بچه ها با خنده توسط کاریکاتورها، نثرها، داستانها، شعرها، مجله ها و فیلمهای گوناگون آمیخته شود.

قم شهری است که طنز در آن به شدت شناخته شده و مقبول است و دلیل این ادعا وجود نمایندگان شناخته شده ی قمی در عرصه سینمای طنز، غلیان شعر پخته و برجسته ی طنز در آثار شاعران قمی و چاپ کتابهای برجسته و برگزیده ی طنز به قلم نویسندگان کودک و نوجوان قم است. قم شهری است که به شوخی‌های کلامی معروف است. شوخی های زیبا و معناداری که مخصوص لهجه ی قدیمی و سنتی قم به حساب می آید و این لهجه بدون این شوخی ها و حاضرجوابی ها، نمی‌تواند زندگی کند. ظرفیت طنز قم بسیار بالاست و حضور پررنگ شرکت کنندگان در جشنواره طنز قنداب شاهدی بر این مدعا است. و آثار رسیده به جشنواره به خوبی بیانگر ظرفیت طنز با توجه به روحیات، سنت ها، لهجه و رفتار مردم قم بود.

از ویژگی های مثبت آثار، می توانیم به زبان صمیمی و گرم، نگاه اجتماعی و برونگرا، ایجاز و خودداری از اطاله ی کلام، استفاده از عنصر دیالوگ در داستانها و همچنین زبان پاکیزه و به دور از آلودگی های اخلاقی اشاره کنیم.

در مورد ضعفهای کلی آثار هم باید به برخی موضوعات سطحی، نگاههای بی روح، طنزهای لفظی و بازی با کلمات اشاره نمود.

با وجود همه ی اینها، اینگونه استقبال از این جشنواره که یک جشنواره محلی و استانی محسوب می شود، شگفت انگیز بوده، نشان از جذابیت انکار ناپذیر طنز و نیاز به آن در عصر حاضر و همچنین علاقه ی وافر کودکان و نوجوانان و جوانان کتاب دوست و طنزشناس به این حوزه دارد و امید می رود در سالهای بعد،

این استقبال بیشتر، صمیمی تر و کارشناسانه تر گردد. انشاءالله.»

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این جشنواره حضور رضا رفیع، طنزپرداز مطرح کشور به همراه محمد پورصباغیان به عنوان مجری بود که در کنار خوانش آثار ادبی و دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره به تحلیل طنز آثار پرداختند.

در این برنامه که با حضور مهمانان و نویسندگان مطرح کودک و نوجوان برگزار شد حسن ندافی مدیرکل کانون پرورش فکری استان قم با عرض تسلیت به مناسبت چهلمین روز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: ژانر طنز در ادبیات کودک و نوجوان نباید مغفول بماند و در کل از ظرفیت‌های تاثیر بخشی طنز در همه‌ی ابعاد فرهنگی هنری و ادبی باید کمال استفاده شود و سعی ما در کانون استان این است که ادبیات در صورت کلی مخصوصا در ژانر طنز جدی گرفته شود.

وی همچنین با توضیح اینکه انجمن ادبی کمتر از  ۸ ماه است که افتتاح شده و برگزیده‌ی مسابقات مختلف ادبی در کشور داشتیم گفت: همین اواخر در جشنواره آفرینش‌های ادبی ما شاهد ۴ برگزیده در بخش‌های داستان و شعر بودیم و این نشان از قدرت این واحد و استعدادهای درخشان اعضا در مراکز کانون دارد و در اینجا از کارشناس و مربیان ادبی کانون استان قم کمال قدردانی را دارم.

محمود پوروهاب، علی باباجانی، یحیی علوی‌فرد، سیدعلی بنی‌فاطمی، لیلا موسوی و حامد جلالی، نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان و طنزپردازان، از مهمانان ویژه‌ی این جشنواره بودند که در کنار آنها اعضای ارشد کانون همچون حسن آقازاده، حسن بیات، زهرا مرادی نعمت، فاطمه تلخابی، مریم الف‌خانی و دیگر اعضای فعال ادبی، جشنواره طنز ادبی قندآب را پرشور و صمیمی کرده بود.

از ویژه‌ترین اتفاق‌های این جشنواره می‌توان به تجلیل و شعرخوانی اقدس کاظمی‌قمی اشاره کرد، همچنین حسین صادقی، شاعر طنز پرداز استان قم نیز در این برنامه به شعرخوانی پرداخت.

برنامه‌های جنبی این اختتامیه، سرود طنز مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۲ به نام «قاب‌ها را بشکنیم» با رهبری ایمانه خلیلی، مسابقه‌، قصه‌گویی کشاورز و خروس محسن کریمی، استنداپ محمدحسن جوشقان‌نژاد، شعرخوانی رضا رفیع و خوانش اثر اعضا بود که در آخر از حامد جلالی نویسنده برگزیده جایزه‌ی جلال آل احمد نیز تجلیل شد.

برگزیده‌های بخش داستانی قندآب، فاطمه احمدی از مرکز فرهنگی‌هنری شماره۹، فاطمه شوندی از مرکز فرهنگی‌هنری شماره۷، ابوالفضل بداشتی از مرکز فرهنگی‌هنری شماره۱۰، محدثه شاملی از مرکز فرهنگی‌هنری شماره۵، غزل وفایی از مرکز فرهنگی‌هنری شماره۴ و مطهره ابراهیم پور از مرکز فرهنگی‌هنری شماره۳ بودند که توانستند لوح تقدیر، جایزه و تندیس این جشنواره را در این دوره کسب کنند.

همچنین از زینب بیات عضو مرکزفرهنگی‌هنری شماره۷، محدثه زندوکیل عضو مرکزفرهنگی‌هنری شماره۷، حسین کریمی عضو مرکزفرهنگی‌هنری شماره۷، راضیه موحدی عضو مرکزفرهنگی‌هنری شماره۴، مریم الف‌خانی عضو ارشد مرکزفرهنگی‌هنری شماره۲ و محبوبه کلایی عضو ارشد مرکزفرهنگی‌هنری شماره۲ نیز در همین بخش تجلیل شد.

محمدمهدی مصری نیز توانست عنوان برگزیده بخش شعر را کسب و نشان تندیس و لوح تقدیر و جایزه‌ را از آن خود کند و از مبیناسادات طباطبایی نیز در این بخش تجلیل بعمل آمد.

این جشنواره امروز پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ در محل سالن‌همایش‌های مجتمع آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون استان قم برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =