کد خبر: 296430
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۲
بازدید 548
ورود کرونا به حصار امنیت روانی خانواده را قدغن کنید

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: اخبار مربوط به ویروس کرونا و یا گفت‌وگوهایی تلفنی در این خصوص را در حضور کودکان دنبال نکنید.

رضوان پورمحمدی  با تاکید بر اینکه در این روزها که شاهد شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور هستیم، برخورد خانواده ها با یان مسئله بیش از هر چیزی دارای اهمیت است، افزود: برخورد والدین و دیگر اعضای خانواده نباید به شکلی باشد که ترس و استرس را به کودکان منتقل کند. اگر این استرس به صورت مداوم باشد زمینه بروز اضطراب را در بچه ها فراهم می کند.

وی با بیان اینکه کودکان پیش زمینه ذهنی در خصوص این بیماری ندارند و خانواده ها نباید با رفتار و عملکرد خود ترس را به کودکان القا کنند، گفت: کودکان در لحظه زندگی می کنند ولی ممکن است صحبت مداوم در خصوص این ویروس و بیماری ترس و اضطراب را برای آنها به همراه داشته باشند.

پورمحمدی تصریح کرد: خانواده از پیگیری اخبار در حضور فرزندان و کودکان خود و حتی گفت‌وگو های تلفنی در این خصوص حتما اجتناب کنند، شاید کودک در حال بازی باشد، اما اخبار و مکالمات را می شنود و در روحیه او تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در این روزها خانواده ها نباید به بهانه خرید عید سلامتی اعضای خانواده را با خطر مواجه کنند و حتما باید طبق تاکیدات مسئولان بهداشتی کشور در خانه بمانند، بیان کرد: مسلما ماندن در خانه برای کودکانی که به هرحال بخشی از روز را صرف رفتن به مدرسه، مهد کودک، بازی در خارج از خانه می کردند بسیار سخت است، اما خانواده ها باید برای در خانه ماندن برنامه ریزی داشته باشند و در این برنامه ریزی حتما از مشارکت فرزندان خود استفاده کنند.

این کارشناس فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی بیان کرد: ماندن در خانه در این روزها که خانواده ها باید برای رعایت موارد بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در خانه باشند فرصت مغتنمی است تا بهترین خاطرات رقم بخورد، می توان بازی های بومی و محلی را به فرزندان معرفی کرد، از وسایل دورریختنی کاردستی درست کرد، حتما کودکان را در آشپزی مشارکت داد، کیک و شیرینی پخت و مهارت های زندگی را تمرین کرد و فیلم تماشا کرد.

وی با بیان اینکه این روزها نباید از کودکان غافل شد بویژه اینکه در این روزها جمله "حوصله ام سررفته است" بیش از هر زمان دیگری گفته می شود، افزود: در برخی موارد شاهد استرس و ترس بسیار زیاد کودکان در خصوص ویروس کرونا هستیم، نوع برخورد با این مسئله به سن کودک بستگی دارد، مسلما برای کودکان بالای ۱۰ سال می توان توضیحاتی در خصوص ویروس ارائه کرد، عملکرد ویروس و الزامات بهداشتی را گفت و به کودک اطمینان خاطر داد تا زمانی که در خانه است و اصول بهداشتی را رعایت می کند هیچ مشکلی برای او پیش نمی آید و برای کودکان کمتر از ۱۰ سال بهترین کار سرگرمی و پرت کردن حواس کودک از موضوع است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه نزدیک بهار هستیم و می توان با موسیقی شاد، شعرخوانی و برنامه های سرگرم کننده فضای خانه را مفرح کرد، گفت: کانون پرورش فکری در اقدامی مناسب پیک امید مجازی را راه اندازی کرده است که از طریق این سایت به نشانی http://omid.kpf.ir/ می توان فعالیت های مختلف را با کودکان در منزل تجربه کرد.

این کارشناس فرهنگی و هنری بیان کرد: در این سایت، قصه گویی، شعرخوانی، کاردستی، بازی های فکری و سرگرمی و چیستان و ... بارگذاری شده است که خانواده ها می توانند در کنار فرزندان خود این فعالیت های سرگرم کننده را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =