«محمدکاظم کاظمی» مهمان انجمن ادبی «آوای قلم» شهربابک شد

انجمن ادبی «آوای قلم» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهربابک، محمدکاظم کاظمی را به عنوان کارشناس به گروه مجازی‌شان دعوت کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مربیان و اعضای کانون در سراسر کشور فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری خودشان را در فضای مجازی ادامه می‌دهند.

این در حالی است که، انجمن ادبی«آوای قلم» کانون شهربابک عصر ۶ فروردین ۹۹ به مدت یک ساعت، محمدکاظم کاظمی را به گروه مجازی‌شان که با همت زهرا میریان مربی ادبی کانون شهربابک و حضور سمیه یاوری و طیبه شجاعی کارشناسان ادبی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و اعضای انجمن تشکیل شده بود، دعوت کردند و ایشان به نقد و بررسی آثار اعضای انجمن پرداخت.

کاظمی با اشاره به استعداد خوب و قابل توجه بودن آثار اعضای انجمن ادبی شهر بابک بیان داشت:« مطالعه اشعار شاعران برتر فارسی قدیم چون گزیده‌ای از شاهنامه، دیوان شمس مولانا، غزل‌های حافظ، سعدی، صائب، بیدل و بخش‌هایی از خمسه نظامی و اشعار شاعران معاصر چون خود نیما، اخوان ثالث، احمد شاملو، فروغ فرخ‌زاد و سهراب سپهری و همچنین شاعران پیشرو مثل سیمین بهبهانی و حسین منزوی برای پیشرفت در سرایش شعر کمک خواهند کرد. »

همچنین وی از شعر بعد از انقلاب برای اعضای انجمن در قدم اول کتاب‌های قیصر امین‌پور، فاضل نظری، محمدسعید میرزایی، گروس عبدالملکیان، علیرضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه، زکریا اخلاقی و ... را سودمند دانست.

در ادامه محمدکاظم کاظمی گفت:« به نظر من بیش از تسلط بر وزن و قافیه در این مرحله، نگاه شاعرانه و تخیل شاعرانه ارزش دارد. همان چیزی که در شعر بعضی دوستان دیدیم. این که شاعر با نگاهی دیگر به پدیده‌های جهان بنگرد و آن‌ها را با شکلی خارج از معمول توصیف کند و در کل برای تسلط بر وزن و قافیه، علم عروض و قافیه را پیشنهاد نمی‌کنم. این‌ها برای شاعری که بر وزن تسلط دارد و در موارد خاص می‌خواهد در این مورد تحقیق و بررسی کند خوب است. ولی برای تسلط بر وزن به مرور و با مطالعه و تسلط شاعر رفع می‌شود.

بر همین اساس، ایشان در مورد دل‌نوشته بیان داشت:« در مجموع پیشنهاد من این است که دوستان به دل‌نوشته به عنوان یک پل عبور به سمت شعر و داستان نگاه کنند. گاهی در دل‌نوشته‌های انسان، تخیل غلبه دارد. یعنی بیان خیال‌انگیز و احساسی است. در این صورت مشخص می‌شود که شخص در شعر استعداد بیشتری دارد. گاهی دل‌نوشته متکی بر روایت و ویژگی‌های داستانی است. یعنی بیشتر روایت در آن غلبه دارد. در این صورت نویسنده می‌تواند کم کم به سمت داستان حرکت کند. یعنی از جنبه‌های احساسی و تخیلی بکاهد و جنبه‌های داستانی را تقویت کند. »

در پایان کاظمی کتاب« بیایید شعر بگوییم» از انسیه موسویان که در حال حاضر مدیرکل آفرینش‌های ادبی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است به اعضای انجمن آوای قلم معرفی کرد.

محمدکاظم کاظمی شاعر و نویسنده و عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. وی در سال ۱۳۹۵ به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر انتخاب شد و برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش فارسی‌زبانان نیز بوده است. همچنین کتاب روزنه او که مجموعه آموزشی شعر است به عنوان یکی از مراجع سرایش شعر در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطالعه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =