نشست انجمن ادبی آفرینش کانون در همدان و گلستان مجازی برگزار شد

نشست‌ انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روزهای قرنطینه‌ی خانگی با حضور نویسندگان و شاعران در فضای مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در نشست انجمن ادبی آفرینش کانون همدان که روز ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ با حضور مجازی حسین تولایی و فرزانه رحمانی برپا شد ابتدا سه داستان از آثار اعضا با عنوان‌های «کنسرو لوبیا» از حلما نصیربیگلو، «بابا» از شیوا صالحی و «کرونا» از یلدا پاشایی خوانش شد و در ادامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش رحمانی در نقد این داستان‌ها به مواردی از قبیل؛ شخصیت‌پردازی درست، طرح و پیرنگ قوی و گره داستانی به عنوان مهم‌ترین عناصر داستان اشاره و در ادامه در زمینه‌ی داستان‌های شخصیت محور، کلاسیک و مدرن با اعضای انجمن بحث و گفت‌وگو کرد.
بر همین اساس در بخش دوم نشست نیز حدیثه یاری، محمد اعرابی و زهرا حشمت‌افخم از اعضای انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سروده‌های خود را خواندند و در ادامه از سوی تولایی و دیگر اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در این حوزه نیز موضوع‌هایی از جمله ویژگی‌های شعر سپید، تخیل و اندیشه در شعر، اصل غافل‌گیری در سروده‌های کوتاه، تسلط بر وزن و موسیقی در شعر کلاسیک، داشتن زبان جدید و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این نشست مجازی به مدت ۳ ساعت به طول انجامید و در ادامه ویژه‌برنامه‌ی مشاعره با عنوان «عصر شعر انتظار» برگزار شد.

مریم اسلامی مهمان نشست مجازی  کانون گلستان
نشست مجازی پنج انجمن‌ ادبی کانون استان گلستان با حضور مریم اسلامی، شاعر کودک و نوجوان و نزدیک به ۸۰ عضو نوجوان کانون روز ۲۱ فروردین برگزار شد.
بر اساس این خبر در ابتدای این نشست مجازی اعضا با ارایه آثار شعر خود به طرح پرسش‌ و بحث و گفت‌وگو با مهمان این نشست پرداختند.
اسلامی در این نشست در زمینه‌ی تعریف قالب شعر، زبان صمیمی و ساده، مضمون‌های ناب، تصویرسازی‌های شاعرانه و ویژگی‌های آن‌ها مباحثی را بیان کرد و گفت: شعر تعریف ندارد، کلامی است که عنصر عاطفه در آن پررنگ است، چراکه این عنصر کل عواطف انسان را بیدار می‌کند.
شاعر کتاب «خداحافظی در خیابان پاییز» افزود: یک شاعر در مواجهه با فضاها و تجربیات زیستی خود نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. پس برای نشان‌دادن آن‌ها از عواطف و احساساتش بهره می‌گیرد.
این شاعر کودکان و نوجوانان همچنین با بررسی آثار اعضایی که در این نشست ارائه شده بود گفت: خوشحالم که نوجوانان گلستانی این‌گونه به ادبیات و شعر علاقه‌مند هستند و به آنها تمرین زیاد در نوشتن را توصیه می‌کنم چراکه وزن، قافیه، سلیقه ادبی و غیره بر اثر تمرین و عادت‌کردن شکل می‌گیرد و شعر خوب از تمرین بسیار، سر بلند می‌کند.
گفتنی‌است مربیان آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری گلستان از ابتدای شیوع کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی هنری و به‌منظور ارتباط با اعضای کودک و نوجوان در قالب پیک امید مجازی فعالیت‌هایی مانند معرفی کتاب، خوانش شعر و داستان، طرح ادبی و... را به‌صورت مجازی برای بچه‌ها برگزار می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =