کد خبر: 296630
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
دومین نشست مجازی انجمن ادبی «رازاوه» کردستان برگزار شد

دومین نشست مجازی انجمن ادبی «رازاوه» با حضور فرزانه رحمانی نویسنده کودک و نوجوان و اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست مجازی ابتدا اعضا با رعایت قوانینی که برای گروه وضع شده بود، آثارشان را ارائه دادند و در ادامه به طرح پرسش‌های خود و بحث و گفت‌وگو با مهمان نشست پرداختند.
بر اساس این گزارش در این نشست، اعضای انجمن ادبی «رازاوه» کردستان در زمینه‌ی عدم تعادل در برخی آثار و لایه‌های پنهان در داستان پرسش‌هایی را مطرح و گفت‌وگو کردند.
رحمانی نیز در این برنامه در زمینه‌ی تعریف قالب داستانی و ویژگی‌های آن مباحثی را بیان کرد و گفت: ما در نقد و مواجهه با یک اثر باید به آن نور بپاشیم که این نور در واقع پرسش‌هایی است که از خودمان می‌پرسیم از قبیل این که شخصیت اصلی داستان چه کسی است؟ چه کاری می‌خواهد انجام بدهد؟ داستان در کجا و چه زمانی اتفاق می‌افتد و مانع سر راه شخصیت اصلی داستان چه چیزی است؟
وی هم‌چنین در رابطه با شکل‌گیری داستان برای بچه‌ها صحبت کرد و اظهار داشت: داستان وقتی شکل می‌گیرد که تعادلی به هم ریخته باشد و ما با یک عدم تعادل مواجه باشیم.
این نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان با بررسی آثار اعضایی که در این نشست ارایه شده بود خاطرنشان کرد: کسی که قلم به دست می‌گیرد و دست به نوشتن می‌زند بدون شک آدم شجاعی است که پا در جاده‌ی ماجراجویانه‌ی داستان می‌گذارد.
رحمانی در ادامه از مؤلفه‌های داستان مدرن صحبت کرد و گفت: در داستان‌های مدرن راوی نامشخص، مکان و زمان نامعلوم و داستان با پرسش آغاز می‌شود بنابراین برای نزدیک شدن به یک داستان مدرن باید صبور باشیم تا بتوانیم وارد جهان داستان شویم.
وی در ادامه افزود: واژه‌ها مانند گربه‌ها دوست دارند با آن‌ها بازی کنیم، بنابراین آن‌قدر با آن‌ها بازی کنید تا به گوش خوشایند بیایند و البته در خدمت متن باشند.
کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌چنین در رابطه با اهمیت زبان در آثار صحب کرد و گفت: زبان یک اثر، مانند نمک و مزه‌ است که می‌تواند مخاطب را جذب کند و باعث شود اثر شما به واسطه‌ی آن شناخته شود.
رحمانی در پایان به بچه‌ها پیشنهاد کرد تا داستان‌هایشان را بارها و بارها بخوانند و بازنویسی کنند و نگاه منتقدانه‌ به آثار خود داشته باشند و برای نوشتن، اهداف خود را مشخص کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =