چهارمین نشست مجازی انجمن صبا کانون خوزستان برگزار شد

چهارمین نشست مجازی انجمن صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با عنوان «پنج‌شنبه عصر» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، انجمن ادبی صبا مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، با دعوت از پونه نیکویی شاعر، نویسنده و منتقد ادبی؛ چهارمین سلسله نشست مجازی ادبی «پنج‌شنبه عصر» را ویژه نوجوانان برگزار کرد.

موضوع این نشست ادبی که در بستر فضای مجازی برگزار شد تعریف و تبیین یکی از مهم‌ترین ارکان بیان در ادبیات فارسی، یعنی استعاره و انواع آن بود.

در ابتدای این نشست پونه نیکویی شاعر، نویسنده و منتقد ادبی؛ به معنای حقیقی و مجازی استعار پرداخت و گفت: استعاره رساتر، خیال پردازانِ تر و زیباتر از تشبیه است و در جان و وجود مخاطب تأثیر بیشتری دارد.

وی جایگاه استعاره در صنعت ادبی، شعر و بلاغت نسبت به تشبیه را برتر دانست و افزود: استعاره به شعر قدرت و زیبایی و رونق صدچندان می‌بخشد.

نیکویی در بخش دیگری از این نشست، ارکان و بخش‌های استعاره را برای نوجوانان تشریح کرد و با زدن مثال‌هایی پیرامون این دو موضوع نوجوانان شرکت‌کننده را با مشبه، مشبه‌به، استعاره مکنیه، استعاره مصرحه و ... آشنا کرد.

این منتقد ادبی در ادامه به تعریف نماد و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن با استعاره پرداخت و تأکید کرد: نماد، موجود بی‌جان یا موجود جانداری است که هم می‌تواند  خودش باشد و هم مظهر مفاهیمی جدا از خودش.

نویسنده مجموعه شعر «دست‌های تو جوانه می‌زنند» یادآور شد: در ادبیات، نماد یکی از رندی‌ها و شگردها و ترفندهای تصویرگری و ازجمله امور حوزه بیان است.

چهارمین نشست مجازی انجمن صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با عنوان «پنج‌شنبه عصر» با خوانش سروده‌های اعضای انجمن و  نقد و بررسی آثار آن‌ها توسط پونه نیکویی شاعر، نویسنده و منتقد ادبی به کار خود پایان داد.

گفتنی است: چهارمین سلسله نشست مجازی ادبی «پنج‌شنبه عصر» کانون خوزستان با حضور رویا پروین کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، محدثه الماسی مسئول انجمن ادبی صبا  و مربیان ادبی مراکز کانون شهرستان اهواز و اعضای انجمن برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =