صیانت از کودکان و نوجوانان آنلاین با روزآمدی اطلاعات والدین و برنامه محوری آنان

مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل در ارتباط با تنظیم رژیم مصرف رسانه‌ای برای کودکان و نوجوانان گفت: صیانت از کودکان و نوجوانان آنلاین با روزآمدی اطلاعات والدین و برنامه محوری آنان و مداخلات عالمانه نظام‌های آموزش‌وپرورش بهتر صورت می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده ضمن اشاره به تغییرات سریع در زندگی رسانه‌ای و چالش‌های پیش روی دستگاه‌های رسمی و نهاد خانواده، تأثیرات و تبعات ناشی از مصرف نادرست و افراطی از شبکه‌های مختلف مجازی و اجتماعی، اظهار کرد: با لحاظ دو وجه مثبت و منفی استفاده از شبکه‌های مجازی و رسانه‌ای در حال تغییر و توسعه، لازم است مربیان و والدین در استفاده از شبکه‌های مجازی در راستای صیانت از کودکان و نوجوانان تلاش مضاعف و سازنده داشته باشند.

این مدیر فرهنگی اضافه کرد: نخستین مؤلفه‌ی مهمی که باید به‌صورت توافقی بین والدین و کودک نهادینه شود، تنظیم رژیم مصرف رسانه‌ای است و با لحاظ قرار دادن این مهم که؛ همان‌طور که برای تغذیه، پوشاک و سایر امورات فرزندان حساس هستیم، باید برای خوراک رسانه‌ای‌شان هم حساس باشیم.

مدیرکل کانون استان اردبیل وضع قوانین زمانی استفاده از رسانه و تهیه جدول مصرف رسانه‌ای را به‌عنوان مؤلفه مهم و دوم در استفاده از رسانه‌های نوین معرفی کرده و افزود: تعریف حدودوثغور و تنظیم قرارداد مصرف رسانه‌ای هم باعث مدیریت مصرف خود و دیگر اعضای خانواده می‌شود و درنهایت باعث خود مدیریتی افراد و همراهی‌های بیشتر والدین و فرزندان را موجب می‌شود.

او با اشاره به اینکه در پیدایش و گسترش رسانه‌های فرهنگی نقش نداریم و معلول پیشرفت‌های صنعتی است و خارج از کنترل ما بوده و اگر بتوانیم این نیرو را درک و مهار کنیم در تربیت فرزندان با مشکل مواجه نخواهیم شد، یادآور شد: باید وساطت فعال در این زمینه را سومین مؤلفه مهم در مداخلات مصرف رسانه‌ای قلمداد کرد و در خصوص محتوای برنامه‌ها و اطلاعات موجود در فضای رسانه‌ای با فرزندان صحبت کرد و درستی و نادرستی و مهم و غیر مهم بودن محتواها را تبیین کرد.

احدزاده تصریح کرد: وقتی کودکی در حال تماشای فیلمی خشن و یا با محتوای نامناسب است، سکوت والدین به‌منزله‌ی تأیید این فیلم خشن است، لذا در بحث وساطت فعال هم باید وجه منفی و هم ویژگی مثبت رسانه و ابزارهای ارتباطی و رسانه‌ای را تبیین کرد و نباید از یاد برد در عصر پُرچالش حاضر اگر با فرزندان خود صحبت نکنیم دیگران صحبت خواهند کرد و یکی از این دیگران، همین رسانه‌های مجازی است که در صورت عدم مداخلات منطقی و درست، ممکن است در رفتارهای تربیتی تأثیر نامناسب داشته باشد.

وی یادآور شد: بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، تلگرام و…  مناسب سنین بالا هستند و تعداد زیادی از نوجوانان در این نرم‌افزارها برای خود حساب کاربری ایجاد کرده‌اند و برخی دیگر ممکن است از طریق گوشی همراه یکی از اعضای خانواده ‌با این برنامه‌ها آشنا شوند و بخواهند بدانند محتوای آن‌ها چیست؛ بنابراین والدین باید حواس خود را بیشتر جمع و ‌سعی کنند در زمان استفاده از این نرم‌افزارها کنار فرزند خود بنشینند و بر محتوای مطالبی که کودک باز می‌کند، نظارت داشته باشند. انجام این کار سبب می‌شود که کودک متوجه شود که بزرگ‌ترها چه چیزهایی را مناسب سن او می‌دانند و اگر موضوعی غیر مرتبط با سن خود را ببینید به والدین خواهند گفت.

احدزاده در خصوص اینکه چگونه می‌توان امنیت را در فضای مجازی برای نسل کودک و نوجوان خود فراهم کرد، افزود: اینترنت با داشتن فضایی رنگارنگ و جذاب در اختیار بزرگسالان، کودکان و نوجوانان است و این امر باعث شده که کنترل این فضاها حتی برای بزرگسالان نیز سخت شود؛ بنابراین ابتدا باید بزرگسالان استفاده درست از اینترنت را بدانند و سپس تاثیر آن را بر روی فرزند خود مشاهده کنند.

وی تاکید کرد: فرزندی که والدین خود را مدام در حال استفاده از گوشی ببیند، یاد می‌گیرد که گوشی یک وسیله سرگرمی است؛ هر چند شاید مادر یا پدر درحال انجام کار مهمی باشند. بنابراین وقتی کودک چنین حسی نسبت به استفاده از گوشی داشته باشد مدام درخواست استفاده از آن را خواهد داشت.

او همچنین بابیان اینکه والدین به‌موازات تنظیم رژیم مصرف رسانه‌ای برای فرزندان، برای خود نیز چنین برنامه‌ای داشته باشند، خاطرنشان کرد: اختصاص زمان مشخص برای استفاده از گوشی و اینترنت، نه‌تنها در سلامتی آن‌ها بلکه در روند تربیتی فرزندشان نیز تأثیرگذار خواهد بود؛ به‌عنوان‌مثال زمانی که کودک و نوجوان در حال خواب یا در حال انجام کار دیگری است از گوشی استفاده کنند. وقتی کودک نیاز دارد که مادر در کنار او باشد و مادر در این زمان سرگرم گوشی باشد و به او توجهی نکند، کودک دچار پس‌زدگی می‌شود؛ بنابراین او سعی می‌کند از طریق گوشی، خود را به مادر نزدیک  کند.

مدیرکل کانون استان اردبیل در پایان سخنان خود در خصوص رویکرد منطقی نظارتی و کنترلی بر مصرف رسانه‌ای کودکان و نوجوانان نیز تأکید کرد: کنترل بر روی این نسل باید بدون سرزنش، قضاوت، تنبیه و تعجب باشد و هنگام مواجهه با یک امر غیر مرتبط با سن فرزند با او مانند یک رویداد عادی برخورد شود و به‌جای اینکه موبایل را از کودک گرفته شود، رمز کامپیوتر یا وای‌فا را تغییر داده شود، بهتر است چگونگی استفاده از اینترنت آموزش داده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =