عبور از سد کرونا با آموزش‌های مجازی کودکان و مربیان ایلامی

گزارش کامل خبرگزاری ایرنا در مورد موفقیت فعالیت های مجازی کانون ایلام.


ایلام - ایرنا - کرونا با آمدن خود علاوه بر اینکه زوایای مختلف زندگی روزمره مردم، اصناف، ادارات و همه جامعه را مختل کرد باعث بر هم زدن نظم مراکز آموزشی نیز شد.

کرونا موجب شد کلاس‌های آموزشی مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های دولتی و خصوصی تعطیل شود و مسوولان برای جایگزین کردن فضای حقیقی و حضور فیزیکی دانشجویان، دانش‌آموزان و هنرجویان از بستر وب و فضای مجازی برای ادامه روند آموزش‌ها بهره‌گیری کردند.

در این میان کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام نیز با وجود شیوع کرونا و اعمال قرنطینه و تعطیلی کارگاه‌های آموزشی برای اعضای مراکز خود دوره‌های مختلف آموزشی را در فضای مجازی برگزار کرد تا اعضای کانون از فضای آموزشی خود دور نشوند.

مربیان مراکز آموزش‌های خود اعم از کاردستی، شعر، قصه خوانی، قصه‌گویی، معرفی و نقد کتاب، نقاشی، سفال و عکاسی را با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای اعضای کانون راه‌اندازی کردند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در مدت تعطیلی کارگاه‌ها از آموزش اعضای غافل نشد.

آموزش‌های مجازی اعضا از همان اوایل تعطیلی کارگاه‌ها در اسفندماه شروع شد و در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز این آموزش‌ها ادامه داشته است و مربیان و اعضای مراکز در این مدت چهارماه بدون وقفه دوره‌های آموزشی خاص خود را فرا گرفتند.

انجام تمامی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی مراکز فرهنگی هنری به صورت مجازی و تبدیل فعالیت‌های حضوری مربیان و اعضا به فعالیت‌های پیوسته و روزانه باعث شد کرونا خلل چندانی در برنامه‌های آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان وارد نکند.

کرونا باعث تعطیلی فعالیت‌های کانون ایلام نشده است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام در زمینه فعالیت‌های مجازی کانون گفت: مربیان به منظور نظم‌بخشی به آموزش‌های مجازی خود اقدام به تشکیل گروه‌های مجازی در قالب هر مرکز چهار گروه متشکل از دختران کودک و نوجوان و پسران کودک و نوجوان با رعایت قوانین و بخشنامه‌های اداری کردند تا فعالیت‌های اعضا در هر بخش را به صورت مرتب رصد کنند.

مهدی جمالی یادآور شد: در مدت زمان برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی آموزش‌ها و نشست‌های تخصصی شعر، داستان، قصه‌گویی، عکاسی، نمایش و سرود به صورت مجازی با کیفیت مطلوب برگزار شده است و همچون گذشته کارشناسان و مهمانان برجسته کشوری و استانی در هر رشته در هنگام برگزاری کلاس‌های مجازی حضور داشته‌اند و این کلاس‌ها را مورد نظارت و ارزیابی قرار داده‌اند.

وی افزود: مربیان کانون علاوه بر آموزش‌های روتین و همیشگی خود، در این مدت یادشده آموزش‌های دیگری در قالب پیک امید برای اعضا داشتند که در واقع راه‌اندازی پیک امید مجازی با هدف ایجاد آرامش در روحیه اعضا و خدمات‌رسانی آموزشی به کودکان و نوجوانان عضو کانون بوده است.

جمالی تاکید کرد: در کنار آموزش‌های همشگی و مرسوم در فضای مجازی، ارائه نکات بهداشتی در خصوص مقابله با کرونا به بچه‌ها نیز مدنظر مربیان کانون قرار داشت و تشویق کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها به رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه با آموزش‌های تصویری توسط مربیان از دیگر برنامه‌های آموزش مجازی کانون برای اعضا بوده است.

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طور معمول در طول سال فراخوان‌های متعددی در حوزه‌های مختلف برای اعضا و مربیان برگزار می‌کند، در مورد برگزاری فراخوان‌های ایام کرونا هم توضیح داد: در این مدت فراخوان‌های متعدد کشوری و استانی به بچه‌ها ابلاغ و آثار به صورت مجازی از اعضا دریافت شد.

 وی ارائه آثار هنری (از پنجره ) با موضوع ارسال عکس از سوی اعضا در خانه از زاویه پنجره منزل خودشان و نیز دل‌نوشته‌های بچه‌ها در خانه و عکس‌نوشت را از جمله این فراخوان‌ها ذکر کرد که بچه‌ها موضوع مورد نظر را به صورت مجازی برای دبیرخانه ارسال می‌کردند.

پیک امید ره‌آورد جدید کانون برای بچه‌ها در قرنطینه 

جمالی با اعلام اینکه ۴۴ فعالیت برای بچه‌ها از طریق فضای مجازی انجام گرفته است، گفت: روزانه میانگین پنج ساعت آموزش کلاس‌های مختلف توسط مربیان برای اعضای کودک و نوجوان شهری و روستایی در ۶۰ مرکز فرهنگی هنری مجازی در ۲ نوبت صبح و عصر و چهار روز در هفته انجام شده است.

وی در خصوص طرح ملی پیک امید هم توضیح داد: در قالب این طرح مربیان به صورت جهادی و داوطلبانه اقدام به آموزش بچه‌های عضو کانون کردند و بیش از ۳۰ مربی فرهنگی کانون ایلام با تولید بیش از 80 اثر قصه‌گویی، کاردستی و اوریگامی در پویش پیک امید کشور مشارکت داشته‌اند.

وی بیان اینکه فعالیت‌های پیک امید در کنار برنامه‌های آموزشی روتین و معمولی کانون برای اعضا در فضای مجازی برگزار می‌شود، اظهار داشت: پیک امید یک حرکت اختیاری و نیک‌اندیش است که مربیان کانون برای بچه‌ها 

در قرنطینه به صورت رایگان فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری اجرا می‌کنند.

جمالی یادآور شد: کانون استان ایلام هم زمان با فعالیت ۶۰ گروه مجازی، ۱۲ انجمن و ۲۲ کارگاه تخصصی که به صورت روزانه و ثابت برای بچه‌های در خانه فعالیت  فرهنگی ادبی و هنری را در ساعات مشخص انجام می‌دهد، در راستای ارتباط با با بچه‌ها همگام با کشور در برنامه پیک امید مجازی نیز حضوری پررنگ داشته است.

وی اضافه کرد: مربیان به صورت مجازی آموزش‌های خود را در این امداد فرهنگی برای بچه‌های توی خانه برگزار می‌کنند که در این حرکت جهادی تاکنون بیش از ۵۰۰ فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری انجام گرفته است و بچه‌ها به صورت مجازی از آموزش نقاشی، کاردستی، شعر، قصه‌گویی، معرفی کتاب، دست‌سازه‌ها و کار با کاغذ و داستان مربیان استفاده می‌کنند.

با هجوم کرونا  مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام از اسفند ۹۸ تعطیل شدند اما مربیان کانون همزمان با حرکت جهادی پیک امید همراه شدند و با شرکت در فراخوان‌ها و برنامه‌های مجازی، کارهای کانون و ارتباط با بچه‌ها در فضای مجازی انسجام بیشتری پیدا کرد و فعالیت‌های مجازی به صورت ثابت به اجرا در آمد. 

فعالیت‌های آموزشی مجازی اعضای کانون به صورت روزانه و مرتب در حال انجام است و مربیان فرهنگی ادبی و هنری در این گروه‌ها تمام فعالیت‌های حضوری را به صورت مجازی برای بچه‌ها برگزار می‌کنند و این روند تا زمان بازگشت دوباره بچه‌ها به مراکز کانون ادامه خواهد داشت.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۲۲ مرکز فرهنگی هنری در سراسر استان دارد که به بچه‌های ایلامی خدمات فرهنگی، ادبی و هنری ارائه می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =