چیستی و چگونگی هنر عکاسی مفهومی بررسی شد

یازدهمین نشست انجمن عکاسان نوجوانان کانون خراسان جنوبی با حضور«ارمغان کاظمی» عکاس و داور جشنواره های بزرگ بین المللی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، انجمن عکاسان نوجوان خراسان جنوبی در عصر پنجشنه ۵ تیر ماه ۱۳۹۹ با حضور «ارمغان کاظمی» طراح گرافیک، مدرس، عکاس و داور جشنواره‌های بزرگ بین المللی و حضور فعال اعضای این انجمن یازدهمین نشست خود را با موضوع چیستی و چگونگی هنر عکاسی مفهومی به صورت مجازی  برگزار کرد.

  کاظمی مدرس این نشست در ابتدای صحبت‌های خود لازمه هنر عکاسی مفهومی را خلاقیت دانست و افزود:  این سبک از عکاسی با خیال ارتباط دارد و به عبارتی از آن می توان به گذاشتن دو دنیای متفاوت یکی خیالی و یکی واقعی در کنار هم‌دیگر یاد کرد که همین واقعی نبودن باعث می شود آثار خلق شده برای مخاطب شگفت انگیز باشد.

وی ادامه داد:  عکاسی مفهومی در بیشتر مواقع یک تخیل، یک ایده یا یک رویا پردازی است، و مهمترین آثاری که به اسم مفهومی ثبت می شوند آثاری با منشع رویا پردازی است.

نویسنده «کتاب قاب پنجره ها» در توصیف این هنر اظهار داشت : این هنر بزرگ نمایی واقعیت را  هم شامل می‌شود  و معمولا برای عکاسی مفهومی باید قبل از همه چیز عکاس، موضوع را در ذهن نهایی کند و بعد آن را با عکس گرفتن بسازد.

کاظمی تصریح کرد : این نوع عکاسی سخت هست ولی جذابیت خاص خودش را دارد چون برگرفته از درون یک عکاس بر اساس تخیلات خودش و حاصل شاید سال ها مطالعه و تلاش او باشد.

وی ادامه داد : یک عکاس مفهومی باید یک روش ظریف‌تری برای پردازش عکس های خود انتخاب کند و یک نگاه معنادار داشته باشد تا موفق به خلق یک مفهوم تازه شود.

در ادامه این نشست که مامک یحیی پور رییس گروه هنرهای تجسمی به عنوان میهمان حضور داشت نیز طی سخنانی ایده یابی و پرورش ایده را  قدم اول برای هر فعالیت هنری با منشع تخیل دانست و گفت: در هنر مفهومی لازم نیست ایده ها پیچیده باشند، اکثر ایده های موفق ساده اند اما تاثیر گذار، آنچه که ایده را تاثیرگذار می‌کند میزان تکامل آن ایده است  یعنی پرداختن به ایده برای درگیر کردن تمام فرآیند های ذهنی هنرمند و مخاطب.

وی با برشمردن ویژگی‌های هنر های مفهومی اظهار داشت: هنر های مفهومی تلاش می‌کنند وابستگی  خود را به مهارت های هنرمند کاهش داده و اهمیت مفهوم وبیان آن را در اولویت  قرار دهند.

گفتنی است ارائه‌ی تمرین به اعضا  توسط مدرس این نشست ، به منظور درک  کامل‌تر از عکاسی مفهومی و بررسی بخشی از آثار اعضا پایان بخش یازدهمین جلسه انجمن عکاسان نوجوان استان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =