«شهرما» میزبان مدیرکل کانون گیلان شد

مدیرکل کانون استان گیلان با حضور در برنامه رادیویی«شهرما» به ضرورت‌های توجه به ادبیات کودک و نوجوان و نقش این نهاد فرهنگی در ارتقای جایگاه آن در جامعه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، اسفندیارضیائی در این گفت‌وگوی زنده که هم‌زمان با ۱۸ تیرماه، روز ادبیات کودک و نوجوان صورت‌گرفت، سخنان خود را با اشاره به نقش مهدی‌آذریزدی در ایجاد بسترهای مناسب برای فعالان عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان آغازکرد و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در ارتباط با ضرورت بسیج فرهنگی گفت: لازم است تمامی افراد جامعه، به ویژه فعالان عرصه فرهنگ برای نیل به این هدف تلاش افزون‌تری داشته‌باشند.

مدیرکل کانون استان گیلان در ادامه، بیش از نیم قرن فعالیت این نهاد در جهت نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب‌خوانی و حمایت‌های گسترده از صاحبان آثار را مورد توجه داد و از شخصیت‌های برجسته این عرصه که ریشه در کانون دارند، سخن‌به میان آورد.

او هم‌چنین، افزایش ترجمه‌ کتاب‌های خارجی در بازار کتاب کشور را دغدغه‌ی اصلی متولیان کانون پرورش فکری عنوان‌کرد و حمایت از نویسندگان و شاعران، به ویژه‌کودکان و نوجوانان فعال در این عرصه را گامی برای عرضه‌ی کتاب و محتوای مناسب فرهنگی به جامعه خواند.

این مدیرفرهنگی درعین‌حال، پاس‌داشت فرهنگ بومی و نشر آثار به زبان محلی را رسالت کانون دانست و با اشاره به برگزاری آیین‌ها، راه‌اندازی انجمن‌های تخصصی و برپایی کارگاه‌های شعر و داستان‌نویسی در مراکز فرهنگی هنری این مجموعه‌ اظهارکرد: کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان، فراهم‌سازی زمینه‌های چاپ و نشر آثار آینده‌سازان صاحب‌قلم و ارایه‌ی خدمات فرهنگی مکاتبه‌ای، بخشی از حرکت‌های فرهنگی کانون پرورش فکری در این زمینه به‌شمارمی‌رود.

او در همین‌حال، به تشریح برنامه‌های کانون درجهت غنی‌سازی هرچه‌بیش‌تر مراکز فرهنگی هنری کانون پرداخت و ارسال کتاب‌های مناسب از سوی کانون تهران در قالب اجرای طرح تمیم و هم‌چنین خرید کتاب‌ در سطح‌استان را گامی درجهت برآورده‌سازی خواسته‌های علاقه‌مندان به کتاب ارزیابی‌کرد.

دیگر بخش سخنان اسفندیارضیائی به رویکرد این نهاد در مواجهه با ویروس کرونا و بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی اختصاص‌داشت و وی با بیان این‌که فرصت‌سازی از تهدیدها و ارایه‌ی هم‌زمان خدمات فرهنگی در فضای حقیقی و مجازی، در دستورکار دست‌اندرکاران کانون قراردارد، افزود: پذیرش حضوری مخاطبان در مراکز فرهنگی هنری و برپایی کارگاه‌های برخط (آنلاین)، ازجمله برنامه‌هایی که از سوی متولیان این مجموعه دنبال‌می‌شود.

او هم‌چنین، ایجاد تغییرات در بازتعریف و نحوه‌ی ارایه‌ی فعالیت‌ها و هم‌چنین، افزایش گستره‌ی مخاطبان را سیاست‌ جدید کانون خواند و با بیان این‌که فرهنگ‌سازی بایستی از بدو تولد آغازشود، اظهارداشت: برای نیل به این هدف، در بازه زمانی کوتاه، میان و بلند مدت برنامه‌ریزی لازم صورت‌گرفته است.

بخش پایانی سخنان این فعال عرصه‌ی فرهنگ، به اهمیت گنجاندن کتاب و محصولات فرهنگی در سبد خانواده‌ها  اختصاص داشت و وی در این میان از تمامی افراد جامعه برای همراهی هرچه‌بیش‌تر با اهداف و برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دعوت‌کرد.

   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =