امین زارع، پژوهشگر و مدرس دانشگاه: افسانه‌ها باعث پرورش تخیل کودک می‌شوند

در انجمن قصه‌گویی مجازی کانون استان کرمانشاه، به بحث و بررسی کارکرد قصه‌گویی افسانه‌ها برای کودکان پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان استان کرمانشاه، پنجمین جلسه انجمن قصه گویی مجازی «قاف مثل قصه» کانون  استان کرمانشاه، روز پنج شنبه ۱۹ تیرماه ۱۳۹۹ با «امین زارع» و با موضوع «ظرفیت افسانه‌ها در قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان» در ساعت ۱۰ صبح برگزار شد.

در این جلسه، «امین زارع» در ابتدا به ارایه تعریفی از افسانه پرداخت.

زارع، افسانه‌ها را به سه گونه: ۱. افسانه‌های عامیانه ۲. افسانه‌های پرعجایب ۳. افسانه‌های جدید قابل تقسیم معرفی کرد.

بر همین اساس، او همچنین ضمن تشریح هر یک از این گونه‌ها، تاثیر کارکرد افسانه‌ها بر مخاطبان کودک و نوجوان را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: به دلیل جذابیت افسانه ها، هنوز بسیاری از نویسندگان، مانند نویسنده داستان‌های «هری پاتر» که به گونه‌ای، بخشی از افسانه های جدید محسوب می‌شوند، به خلق افسانه برای کودکان می‌پردازند.

این استاد دانشگاه، ضمن پاسخ‌گویی به سئوال‌های شرکت‌کنندگان در این برنامه مجازی، با اشاره به اینکه افسانه‌ها حاصل تلاش انسان آغازین برای شناخت جهان پیرامون خود بوده است، گفت: یکی از کارکردهای قصه‌گویی افسانه‌ها برای کودکان و نوجوانان؛ آماده‌سازی ذهن آنها برای شناخت جهان پیرامون آنها است.

او همچنین گفت: از آنجا که افسانه‌ها همواره صحنه تقابل دو نیروی خیر و شر هستند، کارکرد دیگر قصه‌گویی افسانه‌ها برای کودکان و نوجوانان، نهادینه‌کردن نیکی‌ها در درون آنها است. چرا که کودکان با سرشت پاک خود با نیروهای خیر، هم‌ذات پنداری کرده و بر شر پیروز می‌شوند.

زارع، افسانه‌ها را زمینه‌ای برای پرورش تخیل کودک و آماده شدن ضمیر او برای درک روابط علّی و معلولی پدیده‌ها معرفی کرد.

در بخشی دیگر از این انجمن، امین زارع، میهمان انجمن،افسانه‌ها را در یک تقسیم‌بندی دیگر بر اساس ساختار به هفت گروه: ۱. افسانه‌های توام با تکرار ۲. افسانه‌های حیوانات سخنگو ۳. افسانه‌های فکاهی ۴. افسانه‌های حماسی و قهرمانی ۵. افسانه‌های فلسفی و دینی ۶. افسانه‌های عاشقانه ۷.افسانه‌های جادویی تقسیم کرده و توضیح‌ها و نمونه‌هایی را در خصوص هر یک ارائه داد.

انجمن قصه‌گویی مجازی کانون استان کرمانشاه، با حضور مربیان و علاقه‌مندان به مباحث قصه‌ و قصه‌گویی و در فضای مجازی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =