ارکان اصلی ادبیات رسمی، ادبیات عامه است

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی با همکاری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و بزرگداشت مهدی آذریزدی، وبینار تخصصی «ادبیات کودک و نوجوان و فرهنگ عامه» را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، این نشست به شیوه‌ی برخط و با حضور سید جواد رسولی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر فولکلور کودکان و حمیدرضا نویدی‌مهر، پژوهش‌گر، مدیرگروه رشته ادبیات کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در ۲۴ تیرماه برگزار شد.

این نشست دو ساعته با استقبال کم نظیر بیش از صد مخاطب مجازی از میان اساتید و پژوهشگران ادبیات کودک، دانشجویان و مربیان فرهنگی، هنری و ادبی کانون همراه بود. ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی ضمن عرض خوش‌آمدگویی به اساتید شرکت‌کننده در این وبینار گفت: مخاطبان کودک و نوجوان در کانون به عنوان بدنه اصلی کانون، نعمتی هستند که سالیان سال است مربیان خوش فکر و خوش ذوق ما با آنها حشر و نشر دارند و شاید بتوان گفت: بسیاری از دستاوردهای علمی، تئوری‌ها و نظریه‌های ارزشمندی که با مضمون مخاطب کودک و نوجوان در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، در کانون پرورش فکری، همکاران ما عینا آنها را تجربه می‌کنند. اتفاقات بسیار خوب و موثری که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان، مخاطبان را به خودش جذب می‌کند، همکاران ما در این مسیر به نحو مطلوب و با شیوه‌های علمی، تجربی و با رویکردی فرآیندی به این دستاوردهای موثر دست پیدا کرده‌اند. ابراهیم زره‌ساز در تکمیل گفته‌های خود افزود: شناخت مخاطب مهمترین نکته‌ی این دستاوردهاست.

وی اظهار امیدواری کرد: با نزدیک شدن فضای علمی و تئوری به فضای تجربی شاید بتوان این اتفاق را به نحو مطلوب‌تری برای مخاطب آماده کرد. زره‌ساز خاطر نشان کرد امیدوارم همکاران بتوانند در ادامه بهره‌وری از تجربیات خوبشان در عرصه تعامل با مخاطب کودک و نوجوان به تلفیق مناسب و ارزشمندی از مباحث علمی، دانشگاهی و موضوعات تجربی و شیوه‌های کارکرد شده‌ای که در کانون پاسخ گرفته است، برسند.

در ادامه نشست، جواد رسولی، پژوهشگر فولکلور کودکان، با جمله "سلام به مربیان خودم" سخنان خود را آغاز کرد، و در ارائه توضیح پیرامون این جمله به جایگاه مربیان کانون پرورش فکری و جایگاه دانشجویان حاضر در جمع اشاره کرد و افزود: در زندگی بسیار چیزها از این بزرگواران آموختم رسولی در تایید سخنان مدیرکل کانون خراسان‌رضوی مبنی بر نقش پررنگ تربیت فرهنگی مخاطب کودک و نوجوان ادامه داد: بنده به طور جدی، کتابخوانی را از کانون و از مرکز شماره دو مشهد آغاز کرده‌ام.

رسولی سخنان خود را با طرح پیشنهاد ایجاد بنیاد و گنجینه‌ای از فولکلور کودک و نوجوان در کانون خراسان‌رضوی آغاز کرد و افزود: با توجه به جایگاهی که خراسان در حوزه‌ی فرهنگ مردم داشته و دارد، برپایی چنین بنیادی با رویکرد کودک و نوجوان در خراسان‌رضوی به عنوان یک نمونه اجرایی و یا پایلوت فرهنگی می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و بسیار ارزشمند جلوه کند. این پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در تکمیل گفته‌های خویش، وظیفه این گنجینه ارزشمند را در مرحله اول گردآوری مواد فرهنگ مردم و در قدم بعدی، طبقه‌بندی علمی این مواد بر اساس علم دانش شناسی عنوان کرد و افزود: این گنجینه ارزشمند می‌تواند علاوه‌ بر رفع نیاز علمی پژوهشگران، به منظور جایگاه مستندی برای تولید محتوا در حوزه‌ی بازنویسی و بازآفرینی مواد فرهنگی و در قالب‌های شعر، داستان، نمایشنامه و اجرای تاتر کاربرد موثری داشته باشد.

رسولی ضمن اعلام آمادگی شخصی جهت اهدا مقادیر فراوانی از مواد گردآوری شده از فرهنگ مردم به این بنیاد ارزشمند گفت: اگر چنین گنجینه‌ای مطرح شود، قطعا دیگر دغدغه‌مندان این حوزه به غنی شدن آن کمک خواهند کرد.

نویسنده‌ی کتاب فولکلور کودکان در ادامه سخنان خود درباره‌ی انواع فولکلور، بررسی ویژگی‌های ترانه‌های شفاهی کودکانه، هدف از گردآوری، پژوهش، آموزش مواد فولکلوری، شایست/ناشایست‌های انتقال فولکلور به کودکان و نقش فولکلور در ترویج خواندن به ارائه‌ مطالب پرداخت.

حمیدرضا نویدی‌مهر پژوهش‌گر و مدیر گروه رشته ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) هم یکی دیگر از حاضران این نشست تخصصی بود. وی ادبیات شفاهی را روایتگر تاریخ تکامل جوامع بشری دانست و ادامه داد: نمی‌توان بدون شناخت ادبیات شفاهی و درک مسائل مرتبط به آن، پیشرفت جوامع را سنجید.

نویدی‌مهر، در پاسخ به چرایی اهمیت فولکلور و فرهنگ عامه برای جوامع امروز گفت: بیشتر جوامع در دنیا با چالشی اجتماعی تحت عنوان بحران هویت مواجهند و مطالعات حوزه‌ی فرهنگ عامه و فولکلور به جوامع در گذر از این بحران کمک می‌کند.

مدیرگروه ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)   افزود: فرهنگ عامه به شکلی پاسخگوی آرمان‌ها، آرزوها و خواسته‌های فرهنگی، هنری در بین مردم هر جامعه است. و بخش مهمی از این پاسخ‌ها را می‌توان در حوزه‌ی فرهنگ عامه به دست آورد.

نویدی مهر در ادامه ارائه توضیحات درباره‌ی اهمیت فولکلور در جوامع امروزی به نقش مهم این مقوله فرهنگی در توسعه ادبیات رسمی و کلاسیک اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه در ایران، توجه به حوزه مطالعات عامه یا ادبیات غیررسمی به اندازه‌ی ادبیات رسمی نبوده است، غافل از اینکه یکی از ارکان اصلی ادبیات رسمی، ادبیات عامه است و این الزام وجود دارد که اگر قرار باشد، ادبیات رسمی در جامعه‌ای رشد بکند، باید به ادبیات عامه و فولکلور آن جامعه توجه ویژه داشت.

نویدی مهر در ادامه درباره جایگاه مطالعات فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی در ایران، تقسیم‌بندی فرهنگ عامه و نقش قصه‌ها و افسانه‌ها در فرهنگ عامه، به ارائه مطلب پرداخت.

این نشست به شیوه برخط و از طریق سایت کانون مجازی ساعت ۱۰:۳۰ روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ و به همت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی برگزار ‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =